Helicoil i alu. pedalarm ?

Er der nogle af jer som har erfaring med med bruge Helicoil i en alu. pedalarm hvor det oprindelige gevind til pedalen er kaput ?

Hvilken type gevind er der på en pedal-aksel ?

www.helicoil.in

&

www.timesert.com

Thomas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helicoil er rigtigt godt til alu, da det forstærker det bløde metal. Og generelt også i andre materialer, hvor gevindet er røget.

Så vidt jeg ved findes der et par forskellige gevindstr. til pedaler, specielt ældre typer. Når du siger det er alu, så går jeg ud fra et det er en racer-cykel?

Kan du sige noget om mærket, på pedalarmen/ kranksættet? Ældre champagnolo typer kan f.eks. godt være et en italiensk standard, men shimano er en anden osv.

Det bedste ville jo være hvis du kunne måle stigningen, og diameteren.

Ellers kan din cykelsmed sikkert hjælpe dig med gevindtypen

Mvh Grandjean 

Citat fra Grandjean

Helicoil er rigtigt godt til alu, da det forstærker det bløde metal. Og generelt også i andre materialer, hvor gevindet er røget. Så vidt jeg ved findes der et par forskellige gevindstr. til pedaler, specielt ældre typer. Det bedste ville jo være hvis du kunne måle stigningen, og diameteren

Tak for dit svar. Jeg fik fat i en gevindmåler, og det som passer bedst, er 20G1/4"

Pedalarmen sidder på en spinningcykel, og jeg kunne forestille mig at den ikke er helt billig da den går ud i fem arme, som er skruet på et remhjul. Men en pris kender jeg dog ikke.

Men en løsning med en Helicoil eller tilsv. ville ikke være helt dumt.

Hvis du kigger på side 10 her :

http://www.helicoil.in/pdf/Helicoil__Catalohue.pdf

I vestre side, linie 10, mon det er sådan en "gavtyv" som jeg skal ha' fat i ?

1/4 (.2500)-20

De .2500 ved jeg ikke lige hvad betyder ?

Fra Timesert kan jeg også se at 1/4-20 findes. Men hvad mon er bedst, Helicoil eller Timesert?

http://www.timesert.com/html/inchsert.html

Thomas
Først lige en forklaring: Det du har målt er stigningen 20G. Det betyder at der er 20 gevind pr tomme. 1/4" henviser til at 20G er stigningen på et standard 1/4" (0.2500 tomme cool ). 1/4" svarer til 6,35 mm.

Det du lige skal starte med, er at måle den udvendige diameter på gevindet, dvs. gevindet på pedalen.

Der vil du højst sandsynligvis måle 12,7mm (1/2"), eller 11,1mm (7/16").

Så har du diameteren (1/2", eller 7/16"), og stigningen (20G).

Hvis du kigger længere nede på siden, hos helicoil, er der en tabel der hedder "inch-fine". Og der står begge typer.

Og jeg kan se at timeserts også fører dem.

Jeg har kun erfaring med helicoil, men jeg er resten sikker på at du kan klare dig med begge dele.

Det er nok bare et spørgsmål om hva du kan få fat i.

Husk at med helicoil, og det er sikkert det samme med timeserts, skal du bruge et bor, med en helt bestemt diameter (alt efter hvilket gevind), og et værktøj til at montere helicoilen.
Kan ikke udtale mig om priser, men helt gratis tror jeg ikke det er .

Held og lykke, og spørg bare hvis der er mere

Mvh Grandjean

Mvh Grandjean 

er der ikke hhv venstre og højredrejet gevind i sådan nogle pedalarme??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

er der ikke hhv venstre og højredrejet gevind i sådan nogle pedalarme??


Godt du siger det. Det kan der vist godt være. Men ikke altid.

Det er ihvertfald værd at tjekke

Mvh Grandjean 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis