I bjælke

Hej..
Jeg har væltet en bærende mur, og skal have en I-bjælke ind i stedetfor..
Mit problem er at jeg ikke har mere end 120mm fri højde til en bjælke..
Den skal være 502 cm lang, og der er første sal ovenpå..
Kan en bjælke der er 120mm holde, eller kan man få en der er bredder, men ikke så høj ??..

Hilsen BoBo4
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor har du ikke mere end 120 mm. frihøjde til en stålbjælke ?

V.h. Håndværkeren
Hej

Jeg synes lige du skal sætte en finger i jorden inden du begynder med så kriminel en ting !!!!!

Du skal bruge en ingeniør til beregningen heraf, så står han med problemet.

PE

Hej Pev..
Tak for det..
Jeg har også haft en til at regne på det, og han kom frem til at en I-bjælke på 180 mm var stor nok.. men jeg vil gerne have en der var lidt mindre i højden, og så bare bredder..
Men jeg ved ikke om man kan få sådan en ??
Det du skal bruge, er en bjælke der har samme modstandsmoment som den bjælke din ingeniør har regnet ud. Alternativt kan du gå op i en større stålstyrke.

Det ville nok være smartest at kontakte vedkommende der har regnet på det...................

Med venlig hilsen

Anders

Annonce
Hej Anders..
Tak for det, det vil jeg lige få ham til at regne på..
Forudsat at det er en IPE180 der er foreskrevet, bør du kunne bruge en HEB120 istedet. Den bliver så 120mm i bredde, mod 91mm for IPE'en.

IPE180: Wy=146mm3
HEB120: Wy=144mm3

Men check lige med vedkommende der har lavet beregningen!!
Hej Staun..
Tak for det, nu tror jeg måske at det lykkes for mig..
Hvis jeg husker ret fra den tid, hvor jeg selv kunne dimensionere sådanne bjælker, så er det ikke altid nok at se på modstandsmomentet. Faktisk vil bjælkerne i mange tilfælde kunne holde ved kun at se på dette. Der skal også ses på inertimomentet, og i tilfældet IPE180 kontra HEB120, så er:
Iy for IPE180 13,2mm4 og
Iy for HEB120 8,64mm4

Det må jo siges at være noget mindre for for HEB'eren. Men få det kontrolleret med beregneren.
Citat fra Carsten Weye

Hvis jeg husker ret fra den tid, hvor jeg selv kunne dimensionere sådanne bjælker, så er det ikke altid nok at se på modstandsmomentet. Faktisk vil bjælkerne i mange tilfælde kunne holde ved kun at se på dette. Der skal også ses på inertimomentet, og i tilfældet IPE180 kontra HEB120, så er:
Iy for IPE180 13,2mm4 og
Iy for HEB120 8,64mm4

Det må jo siges at være noget mindre for for HEB'eren. Men få det kontrolleret med beregneren.


Du husker så ikke rigtigt kan jeg orientere dig om wink

Inertimomentet bruges bl.a. til at bestemme nedbøjningen. Modstandsmomentet anvendes til at bestemme momentbæreevnen (som der er brug for her)

Der er dog flere ting der skal undersøges, såsom forskydningsbæreevne, ligesom der også skal foretages en kipningsundersøgelse.

Alt det forudsættes udført af din "beregner"

Mvh Anders

Med venlig hilsen

Anders

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis