Køleskab campingvogn.

Jeg har et køleskab i min campingvogn som er holdt op med at vil køre på 220 volt, det kan fint køre på gas og køler godt der på, men 220 volt vil det ikke køre på, Hvad kan der være i vejen med dette?? sad

Og kan det betale sig at få det lavet, jeg har målt og der kommer strøm op til og fra kontakten til tænd og sluk, men det vil ikke gå igang, lidt træls når nu efterårsferien står for døren snart, men jeg kan jo altid køre på gas, det er bare at strøm er med i prisen for den plads jeg har, og en 11kg gas flaske kan fyldes op for 103 kr i tyskland, og med køleskab og varme bruger jeg ca en flaske på 4 dage.
Håber der er nogle som ved mere om dette. På forhånd tak wink

L.Sindalsen

Mariagerfjord

 

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må være det elektriske varme legeme der er stået af, det skulle ikke være den helt store investering at få lavet, med mindre dit køleskab er meget gammelt.

V.h. Håndværkeren
Er der nogen form for sikring der kan være sprunget?

MVH Njord
hejsa..
Mon ikke det er et 12v køleskab..??? de fleste køleskabe i campingvogne kan høre 230v 12v og gas,,
Hvis det er... sidder der en omformer, det kan være den.. det kan også være din omskifter mellem 12/230v der er brændt af, eller står forkert ;-)
Håber du finder fejlen..

Mvh Jan J
Mon ikke det er et 12v køleskab..??? de fleste køleskabe i campingvogne kan høre 230v 12v og gas,,
Hvis det er... sidder der en omformer, det kan være den.. det kan også være din omskifter mellem 12/230v der er brændt af, eller står forkert


Jo det køre på 12v og 220 v samt gas, men de 12v er ikke koblet til så det køre kun 220v også gas. der er en omskifter til 220v og slukket og ved sidden af den til 12v og slukket altså 2 omskifter, og i den anden side sidder gas knappen med max og min samt den man trykker på for at tænde det. Jeg vil prøve at måle om der er strøm til den omformer, Vil det sige at gas og El ikke har noget med hinanden at gøre? at det så ikke kan være det varmelegme der sider bag på som er i stykker?
Et nyt køleskab koster ca 4800kr så måske det godt kan betale sig at koste lidt på det gamle her.

L.Sindalsen

Mariagerfjord

 

 

Annonce
Hejsa.

Citat : Og kan det betale sig at få det lavet, jeg har målt og der kommer strøm op til og fra kontakten til tænd og sluk, men det vil ikke gå igang,

Går der "strøm". Alså amperre ?.

Uden at kende ret meget til det, vil jeg tro det skal trække enn´0,5 A = ca 120 Watt.
Hvis du "bare" har målt spændingen, alså Volt´ne, så har du kun et udtryk for at du har "brændstof" fremme, men ikke om det bruger af det !.

Det er nok det næmmeste at måle med et "tangamperremeter", når det er på 230 V vekselstrøm" med mindre du har ofret kassen på et avanceret instrument !.

Er spændingen tilstæde (230 volt) uden at trække noget videre strøm (amperre), så er der ikke gennemgang (=Stor modstand), og så ka´det godt være at det er dit varmelegme der er stået af.icon4.gif

Står der noget om effekten (Watt), og kan du måle modstanden (Ohm) direkte på varnelegmet, kan du se om det er stået af.

R= U"2 / P..... Modstand = 220 x 220 divideret med effekten.icon1.gif

Alså, hvis effekten er 120 Watt, vil jeg umidelbart tro du vil sku´måle noget i retning af 400 Ohm.

Ved godt, det ikk´er nogen trøst !.icon10.gif

Håber det lykkes for dig, og du får det til at du´.

Mvh. Lyngs.

DK-Miljø
Citat fra Lynge Sindalsen

Et nyt køleskab koster ca 4800kr så måske det godt kan betale sig at koste lidt på det gamle her.


Hej.

Er det et krav at det skal kunne køre på gas? de fleste steder man kommer frem i dag, kan man jo få 220v. Har selv en ældre campingvogn, køleskabet er samme årgang som vognen, men da jeg ikke bruger hverken 12v eller gas, så har jeg byttet det ud med et nyt "hus køleskab" med en lille frostboks, det både køler og fryser som det ska :-)

Det var måske værd at have med i overvejelsen.

Mvh.
Sømanden
Hej Sømand.
Ideen er god nok tror jeg, men hvordan holder du så tingene i dit køleskab når du eventuelt skal køre 8-10 timer for at komme til næste plads ??

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Hej Sømand.
Ideen er god nok tror jeg, men hvordan holder du så tingene i dit køleskab når du eventuelt skal køre 8-10 timer for at komme til næste plads ??

V.h. Håndværkeren


Hej Håndværker.

Nu har jeg endnu ikke haft behov for 8-10 timers kørsel, men ved lang kørsel kan det måske blive et problem at holde tingene på køl. Dog er min erfaring med 20 år gamle campingvognskøleskabe, at de heller ikke er optimale til at køle, hverken på 12v 220v eller på gas.

Måske man kunne bruge køleelementer ved længere ture, eller en omformer fra 12-220v. Som sagt har jeg ikke behovet for at kunne køle uden 220v.

Mvh.
Sømanden
Først til selve spørgsmålet:
Du nævner, at du kan få fyldt flasken op i Tyskland. Er du sikker på det, for langtfra alle gassystemer er internationale?

At køre køleskabet på 12 volt er ikke tilrådeligt over ret lang tid, for ellers er batteriet meget fladt. Der nævnes 120Watt, hvilket måske er i underkanten, men selv med 120 watt bruger det altså 10 Ampere. Med et fuldt opladet 50Ah batteri er der kun til 5 timer før batteriet er totalt fladt.

Til Håndværkeren:
Behovet for køling under kørslen har jeg aldrig rigtigt forstået, selv om vi ofte har kørt 30 timer eller mere (incl overnatning på parkeringsplads langs motorvejen). Man behøver da ikke fylde køleskabet op med frisk hakket kød.

Vi lægger blot 3 kartoner juice, der kommer fra en fryser, ind i skabet og så er det stadig køligt selv efter 2 døgn, i hvert fald så køligt, at mælk og pålæg som ost og normalt kødpålæg stadig er friskt. Det er jo muligt at købe friske forsyninger når man kommer frem.

Ovennævnte mening skyldes måske også, at jeg er fra en tid, hvor vi, da jeg var barn, ikke havde noget køleskab i køkkenet og trods det klarede vi os udemærket
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis