Ventilationskanal (kælder)

Hej

Hvor finde jeg en ventilationskanal med indbygget støvfilter? Vi døjer med meget støv spec. i det ene kælderrum.

Den tidligere ejer af huset har isat ventialtionskanaler, men ikke tætnet omkring ventilationskanalerne. Vil det være en god ide at tætne kanterne fra rør og indtil muren med f.eks byggesilicone?

Overvejer også noget elektronisk fugtstyret udsugning i den ventilationskanal der er i vores vaskerum i kælderen. Er der en model i kan anbefale?

Vil det være en god ide med en ekstra ventilationskanal i vaskerummet hvis jeg sætter en ventilator op i den kanal der er i forvejen, så luften fortsat bliver udskiftet løbende?

Mvh.
Christian

Mvh.
Christian
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Christian,

svaret på dine spørgsmål kommer vel lidt an på din "konfiguration". Hvis du mener en ren aftrækskanal, så kan du naturligvis sætte en "hjælpe" blæser på... Hvis du har et central anlæg, så vil jeg dog anbefale at du IKKE sætter en hjælpeblæser på. Det ødelægger cirkulationen i dit anlæg.

Men jeg forstår ikke helt hvad du mener med et støvfilter. Hvis du har problemer med støv, så må du da netop være interesseret i at suge støvet UD.... Ikke at et filter forhindrer støvet i at komme væk ?

Mht. tætning, så har jeg selv tætnet mine ventillationsrør med fugeskum jeg "skød ind" i hullet umiddelbart efter montering af røret, og inden montering af suge/blæse skålen. Så skulle jeg jo bare skære det overflødige skum fra når det var tørt, spartle og male loftet og sætte skålen på, og voila !
Jeg har ikke et centralt anlæg, men en ventilationskanal/friskluftventil i mine fire kælderrum. Tænkte bare at det måske var en god ide i vaskerummet der bliver en sjældent gang tørret tøj dernde. Primært bruger vi tørretumbler med slange ført ud igennem muren. Nogen model af fugtstyret ventilator i kan anbefale for tiden når man tænker på pris/kvalitet/ lav støj

Var nok lidt upræcis da jeg skrev støv. Det jeg mente er at der kommer noget fint sand-/jordkorn ind igennem nogle af ventilationskanalerne. P.T. er det nogle "tallerken" ventiler uden støvfilter og ej heller kondensstopper eller hvad det nu er de kalder det.

Min far nævnte noget med at skum sugede fugt til sig, men gør det du brugte ikke det? Hvad mærke/type er det? Lyder ellers smart.

Tak fordi du tog dig tid til at svare.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tja, nu HAR jeg jo et centralt anlæg, så min udluftning kommer fra loftet, hvorfor det jo er en del lettere for mig at isolere mine rør, da de fleste jo slet ikke er i kontakt med ydervægge. Så derfor er fugeskum ganske fint (det man også bruger til dørkarme osv. Jeg tror det var en "bostik fogskum" jeg brugte, men jem&fix's fugeskum er også ok) Til ydervægge ville jeg nu nok også anbefale akrylfuge eller lign. og hvis du har boret helt igennem din mur, så kan du ligeså godt lade som det er et vindue du monterer, og give den både isolering, fugemasse og akryl.

Men jo.. Hvis du "henter" din luft direkte udefra, så kan der jo komme lidt støv (og fugt for den sags skyld) med udefra. Det kan du naturligvis forsøge at filtrere dig ud af.. Men husk bare at et filter skal altså skiftes/renses. Så en mere "bestandig" løsning ville måske være at finde et andet sted at få indblæsningsluften fra ?

Mht. fugtstyrede ventilatorer, så har jeg selv et par stykker.. men jeg bruger dem kun på badeværelserne, hvor jeg (pga. vanddamp der sætter sig i mit anlæg) ikke har central anlægget tilsluttet. Jeg har senest valgt en EL231 fra Silvan da den LØD meget stille, og havde et spjæld så der ikke kommer skidt ind udefra når ventilatoren er slukket. Desværre viser det sig at den kun lyder stille i butikken. I "virkeligheden" så larmer den nok til at man kan høre den i det næste rum (!), hvorfor en model til 250,- hos Harald-Nyborg ikke virker så tosset igen. Men ok... Silvan modellen er dog lidt kønnere at se på, og en del lettere at gøre rent... Det betyder jo OGSÅ noget.....

Men generelt til kælder, så skal du nok ikke bruge fugtstyring, men timer. Sæt eks. din ventilator til at køre en time eller to om natten efter duggen er faldet, så er der mindst fugt i luften, og du risikerer dermed ikke at suge fugt IND i kælderen.
Har en "Silent 100" fra Thermex med fugt sensor på badeværelset. Dén er jeg meget tilfreds med og man kan ikke høre den hvis døren er lukket. Prisen er også derefter - ca 1000. Men hvis du ikke skal opholde dig meget i kælderen, så kan du sikkert nøjes med en billigere model.

Vh, Silas
Hej jeg fik aldrig svaret jer, da der er sket lidt forskelligt i mit liv, men skidt nu med det.

Jeg prøver indtil videre at gå forår/sommer/efterår, hvor der jo er mest fugt, i møde med en affugter som jeg regner med at tilslutte et afløb i kælderen og så nok en timer så den kører automatisk et par timer om natten.

Tak for rådet med isolering/fugemasse og acryl den tvil jeg gøre når jeg får tid :-).

Findes der evt. en EL-fugtigheds kontakt der kan tænde for strømmen når den når over en hvis procent nu da det ikker er indbygget?


Vh.
Christian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også