Når tænding står korrekt, afstanden er korrekt mellem elektroderne i tændrøret og det er det rigtige og karburator er justeret korrekt, så skal din knallert altid starte.
Hvis du oplever den "4-takter" når den kører "fuld fart" så får den lidt for meget benzin og skal have et nummer mindre i strålespids.
Når det er lige omkring frysepunktet, så kan du opleve at motoren dør... og venter du lidt så kan den kører igen... ????
Når benzinen fordamper, som den skal, i karburatoren, suger den varmen og metallet kommer under 0 grader. Fugten der er i luften, når det er mellem 0 og ca. 4 grader varmt, vil så fryse og danne is som lukker for benzinen. Motoren dør. Når man så venter lidt vil cylindervarmen tø karburatoren og du kan så starte igen.
Hvis du husker at hælde en sjat karburatorsprit i benzinen så vil det forhindre at der kommer is i spjældet.
Vand kan ikke optages i benzin, men det kan sprit, og sprit kan også indeholde vand.. og på den måde blander du vand fra luften, benzin og sprit og forbrænder det hele.
Så vinterkørsel er med sprit i benzinen og ikke blodet