husblas hjælp!!

jeg har et problem med husblas!

i går fik jeg den gode ide at lave kærnemælksfromage, og fandt så min gamle skole kogebog frem med opskrifter.
alt gik fint indtil jeg skulle blande husblas i, det samlede sig i en klump og blev strimlet, på trods af omrøring. så det endte med at hele skidtet blev vippet ud og jeg var sur mad
er der nogen her der kan give mig et fif, for husblas i dag er åbenbart ikke som husblas var dengang jeg lærte at lave madconfused

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har set min Hustru af første grad hælder den udblødte/smeltede husblas ned i en lille, lun del af det materiale husblassen skal stivne, og tilsætter så mere og mere til den koncentrerede opløsning, stadig lunt, indtil der ikke er chance for at lortet klumper.
Jeg har også selv så ynkeligt oplevet det, du beskriver, og er ikke så vild med at forsøge igen.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Jeg har set min Hustru af første grad hælder den udblødte/smeltede husblas ned i en lille, lun del af det materiale husblassen skal stivne, og tilsætter så mere og mere til den koncentrerede opløsning, stadig lunt, indtil der ikke er chance for at lortet klumper.
Jeg har også selv så ynkeligt oplevet det, du beskriver, og er ikke så vild med at forsøge igen.
mvh
ktm


mange tak det skal prøves biggrin
det er så surt at det mislykkedes når man lige har sat næsen op efter en go gang fromage :p
men det næste forsøg får fruen i huset lov til at gøre og så holder jeg mig til at bage boller, der skal nemli ik husblas i rolleyes
(og de plejer at lykkedes for mig wink )

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Gert.m

mange tak det skal prøves biggrin
det er så surt at det mislykkedes når man lige har sat næsen op efter en go gang fromage
men det næste forsøg får fruen i huset lov til at gøre og så holder jeg mig til at bage boller, der skal nemli ik husblas i rolleyes
(og de plejer at lykkedes for mig wink )


Forventningens glæde er desværre nogle gange den største, om end ikke den eneste!!!

Vær nu ikke for overmodig med de boller, idet jeg så smerteligt har erfaret at det kan også gå galt med gæren. Her har jeg erfaret at vandet man rører gæren ud i, må ikke være for varmt, og gæren må ikke være for gammel.wink

mvh
ktm med engang 20Mts 1965 6-volts, 20Mts 1966 12-volts, 71 XL, men nu 1967 289 con. med en lille hest på.

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Forventningens glæde er desværre nogle gange den største, om end ikke den eneste!!!

Vær nu ikke for overmodig med de boller, idet jeg så smerteligt har erfaret at det kan også gå galt med gæren. Her har jeg erfaret at vandet man rører gæren ud i, må ikke være for varmt, og gæren må ikke være for gammel.

mvh
ktm med engang 20Mts 1965 6-volts, 20Mts 1966 12-volts, 71 XL, men nu 1967 289 con. med en lille hest på.


he he bollerne har jeg til dato kun mislykkedes een gang, og det var aller første gang jeg lavede dem for hmm vel nok 15 år siden opskriften er fra en gaaaaammel bog der hedder "bogen om godt brød" så den er fra før helseflippet rolleyes

men et lille fif til gæren, i steden for at røre den ud i vand, så tilsæt den mængde salt og sukker der nu skal i dejen, og vent et øjeblik, så "smelter" gæren helt af sig selv


lurede lige din signatur.
taler vi mon Ford taunus ? biggrin

i så fald

MVH
Gert
17M 12v 1971, 20Mts 12V 1969 + en Golf 1,8 1987 wink

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Gert.m

men et lille fif til gæren, i steden for at røre den ud i vand, så tilsæt den mængde salt og sukker der nu skal i dejen, og vent et øjeblik, så "smelter" gæren helt af sig selv


lurede lige din signatur.
taler vi mon Ford taunus ?

i så fald

MVH
Gert
17M 12v 1971, 20Mts 12V 1969 + en Golf 1,8 1987


Det vil jeg prøve!. Det lyder lidt spændende, grænsende til det sjove!smile

Det var Taunus jeps!
Den første for 40 år siden!!! En sort, 2-dørs 20Mts med lyseblåt interiør, som 21 årig, var absolut noget af en sag.
Jeg tror mange ældre Roskildeborgere husker den med skræk og rædsel.
(Den ungdom, den ungdom, det bliver da også værre og værre?????????rolleyes )

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Citat fra ktm

Det vil jeg prøve!. Det lyder lidt spændende, grænsende til det sjove!

Det var Taunus jeps!
Den første for 40 år siden!!! En sort, 2-dørs 20Mts med lyseblåt interiør, som 21 årig, var absolut noget af en sag.
Jeg tror mange ældre Roskildeborgere husker den med skræk og rædsel.
(Den ungdom, den ungdom, det bliver da også værre og værre?????????rolleyes )


det letter ihvertfald bagningen syns jeg biggrin

skønne biler ! jeg har 2 af slagsen, desvære uden plader pga tidsmangel sad
men biler med sjæl syns jeg biggrin
Roskilde, syns da din profil nævner post nr (4540) for min fædrene by Faarevejle ?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Roskilde var i min ungdoms vår! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Problemet er at vædsken var for kold og husbladsen stivnede straks.sad

Mvh Thomas

Citat fra Thomas FH

Problemet er at vædsken var for kold og husbladsen stivnede straks.sad


Se det forklarer hvorfor Hustrus metode virker!wink

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra Gert.m

he he bollerne har jeg til dato kun mislykkedes een gang, og det var aller første gang jeg lavede dem for hmm vel nok 15 år siden opskriften er fra en gaaaaammel bog der hedder "bogen om godt brød" så den er fra før helseflippet rolleyes

men et lille fif til gæren, i steden for at røre den ud i vand, så tilsæt den mængde salt og sukker der nu skal i dejen, og vent et øjeblik, så "smelter" gæren helt af sig selv


lurede lige din signatur.
taler vi mon Ford taunus ? biggrin

i så fald

MVH
Gert
17M 12v 1971, 20Mts 12V 1969 + en Golf 1,8 1987 wink


Det eneste man får ud af det, er at en stor del af gæren går død.
Det gæren gør er at den tømmer sig for det væske der er i cellen.
Og der med dør den.

Hvorfor er der Bananer i Banankage...
Når der ikke er Jøder i Jødekager????
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis