tandrem skal skiftes hvornår???

Hej

Jeg har lige købt en Opel Agila 1,2 16v comfort fra 2000, som har kørt 102000 km., der har været 2 ejere før mig, men der er intet papir på, hvornår tandremmen evt. skulle være skiftet. Umiddelbart tror jeg måske ikke den har været skiftet overhovedet, men ved det dog ikke. Hvordan kan man se hvornår den evt. skal skiftes eller hvor langt den model kan køre med en tandrem? Håber der nogle kloger hoveder der kan hjælpe mig, da det bekymrer meget om det er noget jeg skal skynde mig at få ordnet for en sikkerheds skyld???
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kører med kæde i stedet for t-rem, mener jeg at kunne huske.

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
NOget siger mig, at det lyder meget rigtig. Nu du siger det, mener jeg at have læst noget på FDM´s hjemmeside om, at trækakslerne var trukket af kæde, men var så ikke sikker på at det betød, at den havde kædetræk, men det gjorde det så nok. Men hvis det er tilfældet skal det så ikke skiftes samme måde, som hvis det var en tandrem eller hvad???
Citat fra ck

at trækakslerne var trukket af kæde

Det tror jeg ikke at de erbiggrin dine knastaksler er muligvis trukket af en kæde og hvis de er det må du snakke med en Opel mand om det er noget man skal skifte,men der er længe til.
Hvis din bil har tandrem skulle den være skiftet i sidste uge.
René
Citat fra ALB69

Det tror jeg ikke at de erbiggrin dine knastaksler er muligvis trukket af en kæde og hvis de er det må du snakke med en Opel mand om det er noget man skal skifte,men der er længe til.
Hvis din bil har tandrem skulle den være skiftet i sidste uge.
René



Nå men så ved jeg ikke hvad det betød, det jeg læste, men du mener vel stadig at den er trukket af kæde og i så fald, skal den så skiftes forløbig???

Du skriver hvis det er tandrem skulleden være skiftet i sidste uge??
Citat fra ck


Du skriver hvis det er tandrem skulleden være skiftet i sidste uge??


jeg ved ikke om din bil har kæde eller tandrem men det ALB nok mener er at
hvis man køber en bil med tandrem, og ikke har nogen form for dokumentation på hvornår den er skiftet, så er det bedst bare at skifte den så hurtigt som muligt. specielt hvis bilen har gået mere end 75000 km.

et tandrem skift er billigere end et motorskift wink

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Citat fra Gert.m

et tandrem skift er billigere end et motorskift wink


Du er en klog mand, Gert, en som mange burde lytte til!smile

Når jeg får en brugt bil i hænde, som kører med tandrem og man ikke ved noget håndfast om, hvornår tandremmen er skiftet, er det første handling overhovedet, at skifte rem.
Hvis det er kædetræk, vil der i almindelighed først opstå en masse støj fra denne inden et brud kan komme på tale.
Jeg har kørt rigtig mange hundredetusinde kilometer med kædetrukne motorer og har aldrig oplevet et brud, men jævnligt støj, der indikerede et kædeskift.

Tag evt. på besøg på en cylinderværksted og se, hvilken stor artikel, det er, for dem at renovere topstykker fra motorer, der har mistet tandremmen.sad

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Ok har lige talt med en Opel forhandler som også mener, at den kører med kæde, men jeg skulle lige ringe tilbage imorgen og tale med værkstedet for en sikkerheds skyld, da han ikke var 100%. Er det ikke noget man kan se om den kører med tandrem eller kæder og i så fald hvordan???
En tandrem kører "tørt" bag noge aftagelige plasticskjold. Hvis du kan slippe afsted med at se ned på forenden af motoren og se, at der med små skruer er monteret en "plasticforlængelse" af motoren, så er det en rem. Muligvis er der en åbning et eller andet sted, hvor du kan se ind bagom.
Men ellers kan du skrue den øverste del af plasticskjoldet af og se der ind bag ved.

En kæde løber "vådt" i olie inde i selve motoren og den er slet ikke til at komme ind til, uden en større adskillelse.
Hvis du kan se at ventildækslet, eller det øverste låg på motoren, er støbt ud i et, fra for til agter, uden nogen løs forlængelse, vil det med stor, til det sandsynlige grænsende, sikkerhed være en kæde.
Det er en grim mistanke at få sået i sit hovede, sådan en højhellig søndag! :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej CK.
Din bil kører med kæde, så du behøves ikke at bekymre dig.
Kæden kan køre adskillige hundrede tusinde Km.
Mvh autoole
Åh du er en skat Autoole- tusind tak for hjælpensmile Det er ikke sådan at være kvinde og have bil uden instruktionsbog og manglende information omkring det.....

KTM: nej det er rigtig trist at komme på sådanne tankeri en weekend uden nogle værksteder der har åbent - Jeg kan nok ikke rigtig finde ud af det med at tjekke det selv, det som du skrev, ved bare det er en ecotechmotor, men jeg satser på at Ole er sikker i sin sagsmile
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis