dampspærer

hejsa
jeg kan se i byggemarked at der er forskellig tykkelse på dampspære
hvor tyk skal det være ?
er det forskeligt om det er loft væg eller gulv eller badeværelse ??
sjusk
hejsa jeg kan se i byggemarked at der er... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars
Jeg kan oplyse at produktet har en R-værdi på 5,7 prøv at regne derfra. regn ikke i mm. men i lag.
1 lag Alutermo Quattro svarer til en mineraluld på godt 200 mm.

PE

Hej Sten

Quattro modellen er virkelig god, det er bare synd mange personer ser negativt på produktet før de har fået resultat/viden fra anden side.
Jeg kan dog oplyse at der er utrolig meget fokus på produktet, da det også er meget anvendelig til mange andre formål.

PE

Hej pev

Allerførst vil jeg byde dig velkommen tilbage til debatten.

Med hensyn til din forhandling at det nye produkt, vil jeg anbefale dig at fremskaffe dokumentation for, at det rent isoleringsmæssigt adskiller sig fra de tidligere forsøg på, at markedsføre lignende produkter som "superisolering".

Der er for mig ikke tvivl om, at produktet kan anvendes til noget af det der beskrives, men der er eksempelvis det problem, at man ikke kan få det godkendt af bygningsmyndighederne som isolering.

Jeg indsætter lige et par link hvor der bl.a. er lidt relevante forsøg beskrevet med et lignende produkt.

http://www.bolius.dk/viden/fakta/materialer-og-konstruktioner/isolering/reflektiv-isolering

http://www.byg-erfa.dk/inmscripts/aoSearch/StaticPage.asp?PageID=1223


Og her en konklusion klippet fra ovenstående link:


Konklusion
De angivne værdier i ABM- brochuren ved sammenligning med mineraluld synes at være meget langt fra sandheden. Det er derfor mest sandsynligt, at de meget ”optimistiske” vurderinger af den reflektive isolerings overraskende gode isoleringsegenskaber beror på misforståelser i forbindelse med varmestrålingsforhold og forkert fortolkning af måleresultater.
Hej Orla.

Angående dokumentation, så er der dokumentation nok til at bevise at produktet er som hvad der loves.
Det ser ud til at de danske ingeniører er bedre til at beregne sådanne ting end for eks. tyske, eller amerikanske, er det ikke lidt sygt at tænke sådan.
Jeg har i de sidste dage testet aluterm Q rigtig meget ved store temperaturforskelle på fladerne, hvor jeg næsten ikke har kunnet måle temperaturændring på den kolde side. Målingen er udført med lasertermometer.
Ændringen af temperaturen på den kolde side, er jeg sikker på at den forsvinder når det for eks. den er brugt i et rum hvor det er tapet sammen.
Det er også udført termisk måling, hvor der påvises ved stor temperaturforskel, at der ingen kuldebroer er overhovedet.
De produkter du henviser til er "kun med 2 reflektorer" Den vi har er med 4 reflektorer.
Læses de indslag hvor der er personer som har installeret Qluterm Q så er det med stor overraskelse og tilfredsstillelse de meddeler at produktet er yderst tilfredsstillende.
Angående problem med godkendelse til "nybyggeri" så kan det jo bruges til mange formål i nybyggeri uden problemer, da det er både vand og gastæt.

Hvad jeg har fået oplyst om godkendelsen, så er det pga. at der skulle være et par enbedsmænd som sidder i fonden for en mineraluldsproducent.
Mon ikke det skulle være svar nok for godkendelsen.

Du ved som jeg at man beregner varmetab i millimeter, fordi mineraluld ikke er lufttæt !! Alutermen er 100 % tæt derfor kan den ikke beregnes på samme måde.

Vi kan godt lave en test sammen, du har jo de materielle ting som skal bruges til diverse varmetabstester.. biggrin

PE

Annonce
Det lyder som om det kunne være en fordel at bruge produktet som dampspærre ved renovering af loft. Altså lige over gipspladerne.
Men kan man det?
Hvordan undgår man at trykke det fladt, og hvad med de uundgåelige sømhuller?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej Hans

Produktet bruges til at montere direkte på spær inden lægter, så der er ingen problemer i at du skruer forskalling ovenpå alutermen.

Du skal have en forskallling bag gipspladerne.
Alutermens fordele ved at du benytter den, er også at den er lyddæmpende med 23 dB som er ca 48% af lyden.

Alutermen har en trækstyrke på omk 2,5 ton pr meter.
Ved en deformering med 10% kan det belastes med omk 500 kg/m²
Produktet klammes fast på forskalling. Samlinger tapes med speciel alutape, som gør at du får en fuldstændig lufttæt overflade.

PE

Kort sagt så virker produktet IKKE som lovet.

Hvis der skal være gavn af den reflektive overflade så skal der være luft på begge sider af folien. Hvis der ingen luft er så isolerer produktet ikke bedre end 10 mm. alm. isolering, med luft på begge sider svarer isoleringsevnen til knap 50 mm. isolering.

Desuden kan man kun benytte et lasertermometer på reflektive overflader hvis overfladen males. Måles der på den blanke flade så fåes et resultat der er en delvis spejling af omgivelserne.
Hej Jacob

Undskyld mig, men har du beviser på det du skriver, for jeg har de modsatte som du her nævner.

Prøv engang at regne hvor meget luft der er i materialerne, husk på at luftindholdet i Alutermen er tør. Hvor langt tror du man skal ind i normal isolering inden den begynder at være effektiv, Alutermen er effektiv lige fra den første reflektor.
Alutermen er refleksiv ikke reflektiv.

Synes du skal være synlig i din profil som vi andre.

PE

Hej igen pev

Jeg er enig med dig i at man ikke bør være anonym, men hvad er dit postnummer ?? smile smile

Foreløbig er jeg nu ellers enig med Jacobn, ikke mindst på baggrund af konklusionen fra Byg-Erfa længere oppe.

Forøvrigt hvad sker der når folien bliver snavset/støvet??

Det er rigtigt, at man ikke kan termofotografere på blanke/reflekterende overflader, og et lasertermometer er i princippet et termografiapparat med kun et enkelt pixel.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også