Tagkonstruktion

Hej

Jeg er i gang med at "fremtænke" et nyt sommerhus. Planen er et hus på 6x15m bygget med vægge af bærende trækonstruktion.

Min tvivl opstår omkring konstruktion af taget. Faktisk vil jeg gerne have nogel gode råd.
Hældningen skal være 1-vejs (5-7%) på den korte led af huset. Det betyder at taget får et frit spænd på lidt over 6 meter.

Hvordan laver jeg mest hensigtsmæssigt en tagkonstruktion til det formål?

Mvh
tolse
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg skal til at lave noget der minder om dit dog er det ikke et sommerhus men en garage mit vil blive cirka 7 meter lang og godt 6 meter bred jeg havde tænkt at bruge 50*250 som spær med 0,5 meter i mellem. Men så blev jeg tilbudt nogle kraftige I jerns bjælker til næsten ingenting så det bliver dem jeg bruger i stedet dem ligger jeg med en meter imellem da de er noget kraftige (cirka 150 høje 100 brede 12mm tykke)men kan det endelig holde når at jeg ligger dem med en meter i mellem jeg skulle helst ikke have at det hele brast sammen igen
Hvad skla der på taget,?

Der er 2 typer, tungt og let tag.

Du skal bruge nogle store bjælker til det spænd. Og du skla ikke hvae 1 meter imellem, det er alt for meget. vil sige omkring 60 imellem og så skal bjælkespærene være i 100*250mm

Et alternetiv er som puch-maxi10 skriver, at bruge nogle stålbjælker. Men der skal du nok lige hav een til at regne på det.

De oplyste mål er taget ud at træ28 som angiver størrelse på spær, med afstand osv.

Håber dette kunne bruges.
Hej.

Skal der være loft til kip, eller vandret loft.
Du kan evt. bruge saksespær.
Hvis du vil have bjælkespær, så skal du bruge en mega dimension.

PE

Jeg ville aldrig bruge eternitplader som tagbeklædning, stål beklædning synes jeg ikke om på en beboelse, så hellere et sort listepaptag!
Ps. har et nyt eternittag som er meget billig til salg.

PE

Til puch -maxi10

Jeg er også i gang med at bygge garage på 8 meter lang og 4,5 meter i bredde. Der er en bog/folder der hedder spær 28 som omhandler alle tagkonstruktioner. Nu har du ikke skrivet noget om hvilken tagkonstruktion du har valgt. Hvis du vælger gitterspær kan du nøjes med 50x100 spær og det er med en spærafstand på en meter med spændevidde på 7,30 meter. Det er for et let tag op til 25 kg/m2. og du kan få ståltag der vejer 5,5 kilo/m2. Hvis du skal isolere vil jeg vælge 50X145 med spærafstand på 60 cm så er der plads til 100 mm isolering. Du skal også lægge 100 mm isolering i loftet for at opfølge kravene.

mvh Ispind
jeg havde faktisk tænkt mig et fladt tag da det var det mest praktiske og med en bredde på godt 6 meter ville jeg have brugt i jerns bjælkerne men kom så til at tænke på et sakse spær ville give en større loft højde og der kunne evt blive plads til en lift.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis