Indkørsel med granit / synlig sokkel mv.

Vi vil lægge indkørsel om og vil have granitskærver i stedet for fliser.

Som det er nu, kommer der temmelig meget vand ind fra vejen, da indkørslen åbentbart ligger lavere end vejen. Vandet ligger typisk langs soklen og det er vi ved at være godt trætte af.

Vi tænker som sagt på at lægge skærver i hele indkørslen og vil hæve den i forhold til det eksisterende lag, men vi kommer temmelig tæt på murstenene og der bliver ikke meget synlig sokkel tilbage.

Er der nogle krav/anbefalinger med hensyn til dette?

Er der andet vi skal tænke på ?

Mine tanker er, om det overhovedet hjælper at hæve belægningen med granitskærver? Kan det holde vandet væk? Vandet løber vel egentlig ind til huset på det stabile grus og ikke på skærverne ?

Yderligere vil vi høre, om man kan lægge den knuste granit direkte på sandet (efter at have fjernet de eksisterende fliser)? - det bliver i så fald et lag af ca. 10 cm. skærver. Vi kan evt. lægge en kraftig ukrudtsdug mellem sandet og skærverne?

Gode forslag/ideer/tanker modtages gerne
Pft. Dorthe Lind
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du forhindrer ikke vandet i at løbe ned til dit hus ved at lægge granitskærver. Det lag er stærkt porøst, men det kan godt være at du ikke længere ser vandet, men derfor er vandet der stadig.

Hvis det var min indkørsel ville jeg som det allerførste og vigtigste overhovedet, forhindre vand fra vejen i at løbe ind, enten ved at lægge en rende, af den type med rist på og lede vandet til regnvandskloaken, eller også få lagt en vold, vandet ikke kan løbe op over.

Det er vild skadeligt for dit hus, at tilføre det ekstra vand, fra vejen osv.

Hvis du vil ændre på indkørslen, skulle du nok spekulere på at ændre faldet, så det leder vandet væk fra huset, ved at lægge noget stabilt ind mod væggen, eller fjerne noget i den anden side, og så tåle at indkørslen ikke er i vatter.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for dit hurtige svar ktm.

Vi tænker på at lægge ekstra stabilgrus langs soklen og i hele vognlyet (med fald væk fra huset naturligvis) og det sidste stykke ud til vejen (ca. 2,5 mtr.) lader vi være som det er, dvs. her fylder vi IKKE ekstra grus på. Dette gør, at vi får en rende yderst ud til vejen (ca. 2,5 x 7 mtr.) med en dybde på ca. 30 cm., som vi fylder op med granitskærver.

Kan det ikke tænkes at fungere?

Hvor mange cm. skærver i indkørslen skal vi minimum have?

Og det evigt tilbagevendende spørgsmål:
Er der nogen der har gjort sig nogle erfaringer mht. dug under skærverne?
Virker det eller gør det ikke nogen forskel?
Hej Dorte

Hvis du lægger et par billeder ind på siden, så kan vi se din indkørsel. Og det vil være langt lettere at vejlede dig.

Jeg har selv granit skærver i min indkørsel. Den hælder dog ud mod vejen.
Men kanten af vores boligvej er lavet med en kraftig brosten der er sat med en vinkel på 45 grader. Dvs. der er en lille rampe fra vejen og ind i selve indkørslen med en højde på ca 6cm. Denne løsning ville måske kunne hjælpe med at holde vandet ude på vejen.

Jeg skal prøve at tage et billede senere på dagen og lægge det ind her på siden.wink

MVH Njord
Som Njord også anfører vil et skilderi nok fremme forståelsen, men det er klart en fordel at lægge et lag stabilt, godt pakket, med fald væk fra huset.

Det er meget vigtigt at få stoppet vandet fra vejen, men hvordan er svært at kloge på, når man ikke kender lokaliteten.

Prøv at se, hvordan folk rundt omkring har tacklet problemet, når du er ude at føre dig frem i landskabet.
I det hele taget stjæler jeg ideer med arme og ben på min færd rundt i fædrelandet! :-)

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Som det foreslås, skal du først have vandet til at blive ude på vejen. Det klares ved at hæve indkørslen ude ved vejen (bare en lille forhøjning). Læg evt. fliser i jordfugtet beton.

Du skal under alle omstændigheder sørge for, at du har fald væk fra huset - og mindst en meter ud. Dette skal ske via komprimeringslagene (stabilgruset) og ikke toplaget (grus, fliser, skærver).

Jeg kan varmt anbefale at kante skærverne med kantsten eller fliser, der ligger lidt højere end skærverne - helst 2 cm. Dels giver det en flot finish, men vigtigere - det holder i nogen omfang skærverne ude af bed/græs m.v.

Hvis du lægger en fiberdug ned, skal du have mindst 1 cm sand ovenpå, for at forhindre skærverne i at stikke hul på denne.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Jeg lovede vist et billede af min indkørsel.

Jeg kan se jeg skal have fejet lidt skærver hjem i indkørslen..
Det er ikke noget problem, der kommer en mængde som det der ses her i løbet af en månedstid.

Og nej det grønne er ikke ukrudt.. det er øøøøhhhhh græs...

MVH Njord
Har lige lavet min indkørsel med granit. Før var der der gamle skæve fliser, dem satte jeg i DBA og så var de væk. Så gravede jeg alt sandet som fliserne lå i væk og lidt til men det passede så fin at det kunne jeg bruge et lavt sted i haven. Så fik jeg ca 10 cm knust beton lagt ud, med fald væk fra huset det blev vandet og vibreret. Derefter 4 cm stenmel som også blev vibbreret og til sidst max 3 cm granit ellers ruller det. Jeg ville ikke lægge dug i mellem stenmel er bedre det bliver meget hårdt når det bliver vibbreret og lidt ukrudt kan du ikke undgå.

Held og lykke
Det med at lægge dug under i en hel indkørsel, vil jeg mene er spild. Som Jan skriver, er der stor risiko for, at den grundet den tunge trafik af biler, hurtigt bliver perforeret alligevel. Ukrudt kommer som bekendt ikke kun nedefra, og en fiberdug kan faktisk i visse tilfælde "holde" på vandet. Det er under alle omstændigheder væsenligt at dugen ikke på nogen måde kommer til at "falde" mod soklen, da det blot vil tilføre fundament/kælder unødig fugt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Citat fra KJ

Det med at lægge dug under i en hel indkørsel, vil jeg mene er spild. Som Jan skriver, er der stor risiko for, at den grundet den tunge trafik af biler, hurtigt bliver perforeret alligevel. Ukrudt kommer som bekendt ikke kun nedefra, og en fiberdug kan faktisk i visse tilfælde "holde" på vandet. Det er under alle omstændigheder væsenligt at dugen ikke på nogen måde kommer til at "falde" mod soklen, da det blot vil tilføre fundament/kælder unødig fugt.


Dugen skal ned mellem stabilgruset og den fede ler der er under. Så undgåes at leret trænger op og gruset ned.

Min grund er den absolut fedeste ler og her ligger et sandlag mellem den fede ler og stabilgruset. der ligger desuden en dug også. Men det skyldes også at dugen lå på "lageret"! Nu kom den jo så til at gøre nytte....

MVH Njord
Føler du at dugen har nedsat intensiteten af fremspirende ukrudt?

Jeg har en fornemmelse af at det meste ukrudtsfrø kommer via vejr, vind, dyr og fugle.
Undergrunden kan da vanskeligt blive ved at præstere nyt ukrudt?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis