Polske håndværkere

Hej herinde

Alene titlen leder tankerne hen på Operation X, Taskforce og hvad de ellers hedder og får straks alle alarmklokker til at ringe.

Har søgt efter tømrer på byggetilbud.dk og følgende firma har henvendt sig: http://www.ht-company.dk/index.php .

Er det indoktrinering fra medierne eller er der al mulig grund til at være skeptisk overfor sådan et firma, lokaliseret udenfor Danmrrk?

Mvh

Kasper
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ideologi eller ej.....

En vigtig forudsætning for i hvert fald ikke at komme i problemer er at du sikrer dig at håndværkerne bliver aflønnet efter danske overenskomster.

Dette er i hvert fald noget jeg flere gange har hørt om har givet problemer med blokader og chikanerier der gør at håndværkerne ikke kan blive færdige og projekter trækkes i langdrag.

Ellers har jeg absolut ingen erfaring med udenlandske håndværkere.

/Cata
Du kan jo af gode grunde IKKE vide noget om hvordan håndværkerne bliver betalt, bor eller lign.
Jeg er ikke bekendt med det pågældende firma, men jeg har selv benyttet to firmaer med polakker til bla. en masse beton arbejde som der ville være alt for tidskrævende og besværligt at lave ene mand. I hvert fald det ene firma gav håndværkerne dansk løn... men omvendt, så var de kede af at skulle betale dansk skat.

I sidste ende er det du skal kigge efter ikke om du tror på at de bliver behandlet ordentligt, men om DU vil behandle dem pænt, og om de vil lave et fornuftigt stykke arbejde. Jeg ser gang på gang at de folk der kommer ikke ved en skid om arbejdet, men "prøver sig frem" mere eller mindre. Du bestiller en tømrer men får en faleret grisefarmer der selv har bygget hønsehus i sine unge dage.

Min erfaring er derfor at man ikke skal henvende sig til "polakleverandørerne" hvis man vil have en høj kvalitet arbejde udført hurtigt. Man skal henvende sig til dem, når man har en klart defineret opgave, som man VED hvordan skal gennemføres, men som man ikke har tid eller kræfter til selv at lave. OG så skal man holde øje med dem. De kommer 5 min. for sent, går 5 minutter for tidligt, og bruger så lang tid som muligt på at lave opgaven, og de bruger som oftest det forkerte værktøj, og skal normalt instrueres i hvordan en opgave udføres.... Lidt ligesom at undervise 5. klasse i slød (!)
Jeg har flere gange udbedret skader efter polske "håndværkere" - kvaliteten kan være i orden, men det er så ikke lige altid de kender til dansk lovgivning. Senest gik det ud over et vådrum, der var lavet med alm. A1 plader istedet for vådrumsplader og ingen vådrumsmenbran.

Yderligere har jeg eftermonteret et par vinduer samt døre, der ganske simpelt var ved at skvatte ud, her var det så kvaliteten der haltede.

Jeg mener ikke de bliver udnyttet, men mere udnytter den store efterspørgsel der er i Danmark for tiden. Jeg har absolut intet imod dem, de har givet mig en del at lave - men jeg har medlidenhed med de kunder, der er nødt til at have mig ud for at udbedre deres fejl - det er de kunder der er blevet udnyttet desværre.


Tak for svarene.

Mit spørgsmål, var mht kvalitet og garanti. Hvordan det er med aflønning kan jeg måske godt have lidt ondt af, hvis det er grunden til at de er billigere end danske håndværkere, men så er det de danske, der mister arbejdet jeg har mest ondt af. Måske ikke idealistisk, men mit syn på sagen.

Af den mail, de har sendt mig fremgår det, at der er tale om polske håndværkere oplært i Danmark. Oplært og ikke udlært bekræfter vel nærmest teorien om falerede grisefarmere og giver ekstra næring til mine forbehold.

Mvh

Kasper
Annonce
Hejsa..
Har arbejdet lidt med Polske og Tyske håndværkere, de er ski ligeså gode som os andre, men jeg mener de skal være sammen med mindst en dansker. Grunden er det rigtige matriale valg, vores bestemmelser, og standarter. Dem er de alså ikke alle bekendt med. Så hvis de ikke bliver ledet af en dansker og firmaet er under dansk bygge garanti, ville jeg ikke sparre de penge..

Mvh Jan J
Tja, omkring timeløn så ligger de på 180-200 til sammeligning tager jeg 225-250, så sammlignet med min 2-mands virksomhed er de selvfølgelig ikke billige, men hvis man sammenligner med de større der tager 450-750, så er de naturligvis billige. Jeg er også oplært i Danmark :-D

Omkring kvalitet og garanti - de steder jeg har været, der har er de jo i pricippet bare løbet tilbage til Polen, men hvis man handler igennem en dansk entreprenør så står han jo med ansvaret.

Der er mange dygtige fra Polen, men vælg med omhu og som helja skriver så få et par danske håndværkere med på rådgivningssiden.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis