Hvad laver man først gulv eller væg i badeværelset.

På min første sal. er jeg nu endelige klar til at lægge gulv i badeværelset, som jeg tidligere her har fået hjælp til.

Skal jeg sætte skillevæg op før jeg lægger gulvet eller skal jeg lægge gulvet og så sætte skillevæggen oven på det, hvilket var min plan, men nu er jeg kommet i tvivl.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lave væggen først - Du skal jo efterfølgende vådrumssikre gulvet og det gøres op ad kanterne på alle vægge hele vejen rundt i badeværelset. Der efter kan du ligge fliserne på gulvet.

Har selv lige været igennem møllen :-)

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

Mange tak for dit svar, men nu kom jeg lidt i tvivl om jeg fik det forklaret ordentlig, det er undergulvet jeg mener, om jeg skal monterer det på bjælkerne først, og så sætte væggene ovenpå.
Eller monterer stålskellet på bjælkerne først.
Rækkefølgen må være:
1. Undergulv
2. Skillevægge
3. Vådrumssikring
4. Overflader vægge
5. Overflader gulve
Hvis du sætter væggene oven på gulvet er der mindre risiko for at det ene kan bevæge sig i forhold til det andet.
Husk at lave fald hen imod afløbet!! Afløbet skal ligge dybest og ikke højst, som det ellers er blevet så moderne at gøre!! :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Staun og KTM

Jeg tror jeg følger jeres råd, det lyder i min øre fornuftig at skillevæggende står oven på undergulvet, så der er så lidt som muligt der kan bevæge sig.

Og jeg skal nok lave faldet den rigtige vej smile
Annonce
Altså jeg lægger først fliser på gulvet og så på væggen.
Det sviner måske lidt mere på gulvet, men det tørres-renses af hver gang du stopper med at fliserere, men lidt omhu, er det ikke slem. Der er snart være at dække gulvet af.
På den måde får du en silikonefuge lodret med væggen til sidst, og den bliver knap så synlig og holder sig pænere ren. og vandet løber ned på gulvflisen.

Og med hensyn til gulvet, lægges den bedst først og så væggene ovenpå, som de andre skriver

Med venlig hilsen

Søren
hmm.. nu er jeg lidt forvirret.. (er selv igang med at lave badrum)

Anjins-Honey-> Du siger gulvet først for at få en silikonefuge. Jeg har hørt man blot lægger gulvfliserne løst på ude langs kanterne, evt. skære dem i tynde striber så væggen har noget at hvile på med et afstandsstykke.
Når væggen så sidder hvor den skal går man igang med at lægge gulvet fast!

Hvad er bedst monstro?

Med venlig hilsen
Janus

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Hej
Ja jeg har i mine 2 Badeværelse først lagt fliserne på gulvet og næsten helt ud til væggen, nogle mm luft.
Dernæst har jeg sat vægfliserne på.
Afhængig hvilke flise str. du anvender, som bestemmer starthøjden.
Jeg laver en bræt hele vejen rundt i en flise højde+ en fugebredde forneden+ en fugebredde over flisen. Fugebredden forneden kan gogt være lidt højere.
Som startpunkt vælger jeg den højeste højde Punkt og vatter det ud med en streg hele vejen rundt. Derefter bliv brættet sat på hele vejen rundt, og kontroler at det er i vatte....også med det bræt overfor og til siden.
Dernæste sætter jeg fliser i hele badeværelset ( de nederste står på brættet).
Til allersidst sættes den nederste række fliser op, og nogle skal jo nok afkortes, afhængig af hvordan du har lavet dit fald.
Nu står den nederste række + en fuge forneden oven på gulvflisen.
Grund : det giver en pænere afslutning og jeg har det bedre med at de står på gulvflisen og ikke ned ved siden af , specielt når det er på 1-sal.
Selvfølgelig skal du have vådrumsmembran på.
Se iøvrigt www.lip.dk de har en god anvisning og er også flinke hvis du ringe med spørgsmål.
Og et godt råd .
Brug kun et firma når du vælger Fliseklæber-Vådrumsmembran og fugemasse.
Så er der nemlig kun en at reklamere til hvis der skulle være noget.

Med venlig hilsen

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis