Varmt vand fra brændeovn

Hej

Har lige købt en ejendom med oliefyr og brændeovn (uden vandgris)

Er der nogen der har erfaring med selv at lave en vandgris ell. lign

Jeg har selv set et par eksempler for år tilbage med kobberør bukket som bag på et køleskab og placeret bag på brændeovnen.

Jeg er godt klar over at ydelsen ikke er den samme som en rigtig vandgris men det kunne være sjovt at prøve!biggrin

Men jeg kan ikke finde noget her på nettet. Kan nogen hjælpe???
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej flex

Drop det.... undskyld min hårde udmelding. Hvis du har din tid og penge kær, så køb evt. en Lotus brændeovn med gris/vandtank.
Det koncept satte jeg op i år 2000 - hvor brændeovnen gav gulvvarme til 100 kvm + selvfølgelig en behagelig rumvarme.
Der ud over supplerede den min solfanger og min elstav i en 250 L varmtvandsbeholder - det virkede....
Det andet har jeg set afprøvet af min far igennem mange år - det virkede, men var ikke effektivt.

Men held og lykke

Mange hilsner
Polite
 
Hej
Har ikke selv haft fingrene i det, men har været i et sommerhus hvor ejeren havde lavet det.

Han havde ført ca 1,5 meter 3/4" rør i 4 snoninger ind oven i brændkammeret på sin kakkelovn (kan desværre ikke huske typen, men den var lille og fra Morsø). Herigennem blev gulvvarmevæsken (glycol med åben expansionstank) cirkuleret, og det kunne altså sagtens varme dette sommerhus + anneks op - ca 50+M2.

Ulempen er at gulvvarmen skal cirkulere når der er tændt i oven - så ved strømsvigt står man med et problem da væsken så begynder at koge i ovnen.

Hvis jeg selv stod for at skulle lægge gulvvarme ville jeg bestemt overveje noget lignende da jeg var ret imponeret over effekten

Vh, Silas
tak polite og silas for jeres input!! jeg vil gerne høre om andres eksempler/råd og erfaringer
Haha… lige selv lavet næsten samme tråd idag 👍🤗
Jeg har en kammerat som har bukket mange meter kobberrør rundt i toppen af morsø Egern brændeovn. 
De ligger i 2 x. spiral oven på hinanden. Og kobber kan godt køre sammen med jern rør når vi taler om radiator vand, 
Det varmer op til at par radiatorer og supplerer el patron i vandvarmer. Det har virket siden 1982. 
Der er cirkulations pumpe og naturligvis åben ekspansion. Der er almindelig vand i systemet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Fedt at høre nogle bemærkninger på denne tråd fra 2007, det er mega aktuelt at tænke i effektiv god varme i vores hjem lige nu, med de høje energipriser

Mange hilsner
Polite
 
UPS meget gammel tråd det havde jeg lige overset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
  

Mange hilsner
Polite
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis