Puch Maxi HjÆlp !!!!!!!

HEJSA ,,,

Er ved at prøve at fikse en gammel puch maxi k for en kammeret ,, men har nogle startproblemer ,,,

Den startede fint først , så kørte den i ca 3 minutter , og så slukkede vi den og tog den med udenfor for at prøvekøre den., men så ville den overhovede ikke starte igen....

Der sidder en E50 motor på , med kickstarter..

Der en en bing 18/12 firkantet karb., som er blevet gjort grundig ren,, den har en 80 dysse i....

Har nogle ting jeg gerne ville spørge om...

1... Har jeg ikke ret i at platinerne skal være ca 0.4 mm fra hinanden ?

2... Tændingen skal ske ca 2 mm fra top ?

3... Kan det overhovede være tændingen når der kommer en rigtig flot blå/hvid gnist på tændrøret ???

4... På Karb. ( Bing18 ) sidder der 2 skruer , den for oven har en fjeder , og den for neden har ikke ,,, HVAD ER HVAD HER ? dvs , hvilken skrue er luft, og hvilken er Tomgangs ???

5... De ledninger som kommer fra motoren , HVAD ER HVAD ,,, Ville hjælpe MEGET hvis der var nogle som måske sad inde med et diagram/ eller en REP guide til sådan en puch....

Håber virkelig at der er nogle som har nogle guldkorn de er villige til at dele med mig...

Mvh

Ice150578
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa.

Tænding:
Platinafstand på 0,4 mm lyder ok.
Puck foreskrev tændingstidspunktet til 1 mm før top.

Karburatoren:
Den med fjederen er tomgangsblandingsskruen.
Den i svømmerhuset er til at tappe konsedensvand af svømmerhuset.
Mener at erindre strålespidsen skal være en 85.

Nu skriver du desværre overhovedet intet om tændrøret er vådt eller tørt efter startforsøgene.

En typisk karburatorfejl på de motore er at chokerspjældet falder af den runde pind der hiver det op/ned.

Oh, glemte helt ledningerne til motoren:
Mener at kunne erindre at den sorte ledning er til stop.
En til forlys gennem lyskontakt.
Hvis der er 3 ledninger er sidste til baglygtepæren.

Guide til en Maxi kender jeg ikke. Mener at erindre en Mogens Damkær har skrevet et par bøger om knallertreperationer, prøv at spørge på bibloteket.

Held og lykke. Du er self. velkommen til at spørge hvis.....

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Øh ,,, tændrøret er vådt ,, så det får noget saft ind til sig ,, det er der ingen tvivl om ,, men problemet nu er at den giver ikke engang en lille prut fra sig overhovedet ,, også selvom jeg giver den en lille dram igennen hullet til tændrøret og så prøvet at starte , og det synes jeg det virker meget mærkeligt...

Vi prøvede idag at indstille tændingen ,, men tror altså at jeg gør noget forkert...

Jeg løsner de 3 skruer som holder ankerpladen , så finder drejer jeg svinghjulet rundt indtil det punkt hvor jeg ser at platinerne sidder helt åbne , så har jeg taget et søgeblad på 0.4 mm og lagt imellen , så løsner jeg den ene skrue som holder platinerne , så klapper de sammen om søgebladet.

Derefter har jeg går jeg lidt istå... fordi at jeg synes at vi har prøvet ALT med at flytte den ankerplade frem og tilbage, men synes stadig ikke jeg kan få tændingen til at virke som den skal...

Nu er jeg ikke den klogeste til det her , men er det ikke meningen at platinerne skal være begynde at åbne når stemplet er ca 1-2 mm fra top , eller er det meningen at de skal lukke ???

Du skriver DEN I SVØMMEHUSET ???? er den en i bunden af karb. eller hvad ,, for den jeg tænker på er 2 skruer i siden , hvoraf den ene er ca 3mm længere oppe en den anden , og den som er øverst har en fjeder på... hvilket som du skriver nok er tomgangen ,, men den anden kunne jeg godt tænke mig at vide om det er luft/bensin blanding..... også , kunne jeg godt tænke mig at vide om der er nogen der kan fortælle mig sådan ca hvor mange omgange de skal være skruer ud blot for at kunne starte den...

håber at høre fra jer ...

Mvh og tak ,,,

Kristjan
Hej Ice150578

Tja, hvis tændrøret er pjaskvådt og der er fin gnist på tændrøret er det i karburatoren du skal finde fejlen. Vel og mærket før du begyndte at rode i tændingen.

Øh, kan ikke erindre at der er flere skruer i siden på karburatoren, på en maxi. Men den med fjederen er tomgangsblandingsskruen. Drej den i bund med let hånd og 1,5 gang ud igen, så står den sådanne nogenlunde. Det er ikke dens indstilling, der gør om den vil starte eller ej !

Platinafstand:

Spænd de 3 skruer på ankerpladen.
Drej motoren så platinerne åbner mest muligt.
Sæt søgerbladet (0,4 mm) i mellem platinerne.
Lødsen skruen der holder platinerne og spænd den igen.
Og så skulle platinafstanden være stillet.

Tændingstidspunktet:

Stiller du så, ved at løsne de 3 skruer på ankerpladen og dreje denne, så platinerne netop begynder at åbne NÅR stemplet er 1 mm før top. Til at måle de 1 mm før top er en skydelærer ok. Der findes en speciel målelære til at skrue i tændrørshullet. Kan vist købes for ca. kr. 100 eller mindre.

Når du har stillet tændingen bliver du nok nødt til at kigge på karburatoren igen.
Skil den af.
Er chokerspjældet faldet af ?
Tjek om svømmerventilen hænger (er utæt) ?
Du har vel ikke glemt at spænde strålespidsen så den ligger nede i bunden af svømmerhuset ?

Inden du så prøver at starte op igen, skruer du lige den skrue der sidder midt på krumtaphuset ud (på undersiden af motoren) så du tapper det benzin der eventuelt ligger dernede ud. Husk og skrue den i igen.

NÅR alt ovenstående er i orden, starter den garenteret.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
hvis tændrøret er vådt, er den druknet, og skal luftes ud: af med tændrøret, fuld gas (lukket benzinhane) og INGEN choker og så skal der jokkes en 10-15 gange på kick starteren
hvis knallerten køre lovligt skal der MAX sidde en str. 48 dysse i... str. 80 er kun hvis den er meget tunet og køre ca. 80km/t

1... platinerne skal være 0,45 mm

2... Tændingen skal ske ca 1 mm fra top ?

3... det kan godt være tændingen selv om der er gnist på, evt. også tændrøret, et tændrør må max side i 1år af gangen også skal det skiftes, det er ihvertfald det bedste.

4... på karburatoren er den skrue med fjederen tomgangs skruen og den uden er luft skruen, hvis den køre std. skal du skrue luftskruen helt ind også 1,5 omgang ud

5... de ledninger som komme op fra motoren er : sort er til at kortslutte med,
den gule er til forlygten også den grå / evt blå er til baglygten

jeg er mekaniker så du kan roligt gøre som jeg har skrevet, så skal det sku nok kommer til at virke, jeg har lavet puch maxi de sidste 5år :-)
Når du stiller din platinafstand så skal et 0,45 søgeblad kunne komme ind og glide ganske let.. og så tjekker du med et 0,5 det må ikke kunne komme ind. Den sender en gnist til tændrør når platinerne åbner... strømmen går gennem platinerne, når de så åbner springer gnisten i tændrøret i stedet for.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis