Bordsav "hænger"

Svigerfar har en bordsav - Herkules fra Bauhaus.

Den er et par år gammel og har savet rigtig meget. Nu virker det som om, at den efterhånden er blevet lidt træt. Når man saver er det ligesom at den er blevet "slap" - dvs. den stopper ved forholdsvis lille belastning. Normalt ville det virke som om, at der var en rem eller lignende der var blevet slap, men der er jo ingen rem i maskinen.

Er der noget der skal strammes eller på anden måde udbedres eller er eneste løsning en ny maskine?

Klingen er selvfølgelig udskiftet !
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er en "bordsav"? Rundsav? Et gæt ville være at motoren trænger til nye kul/børster samt at få rettet kommutatoren af, men om det kan betale sig afhænger af maskinen. Hvis det er "Kina" ville jeg nok ikke gå i gang. MvH, Bent.
Hej
Hvis jeg ikke tager meget fejl er det en motor med kondensator, det er min ihvertfald, så kunne det være kondensatoren der er ved at være træt, du burde kunne få en ved en hvidevare reservedels forhandler ( puha ) du skal bare sørge for at det er 400v og samme uF.

Mvh
Steen
Der er tale om en bord-rundsav. Om det er en motor med kondensator har jeg ingen idé om - hvor skulle den i givet fald sidde?

Jeg har i anden sammenhæng set efter kullene, men de var s.. ikke rigtig til at finde selvom jeg havde splittet det hele af (åbenbart så kun næsten). Kommutatoren aner jeg ikke hvad er.

Tak for jeres velmenene svar. Maskinen har kostet omkring 1.000 så det er jo ikke en herregård, men alligevel nok til, at jeg gerne vil ofre lidt på at få den til at køre godt igen (om muligt).
Der er ingen kul i din motor, ej heller en komutator. det er en synkron motor hvor der ikke er egentlige sliddele ud over lejerne. Det kan tænkes at der sider en del skidt / Savsmuld i maskinen som du kan blæse ud med en luftpistol. Og så ved jeg ikke om du /i har skiftet savklinger for nyelig, en sådan holder jo heller ikke evigt, er det en klinge med platter på tænderne kunne en eventuel opslibning hjælpe meget. Det er ikke et LDS. job hvis du /i ikke har prøvet det før. Men mange gange kan det ikke betale sig det er billigere at købe en ny klinge.

V.h. Håndværkeren
Håndværker, en ting er 100% sikkert: det er IKKE en synkronmotor. Det kan være en Asynkronmotor, i så fald har du ret. Mange små billige save har nu universalmotorer, derfor min bemærkning om kullene. Men lad os nu se hvad Hans Hansen kommer frem til, et billede af motoren ville hjælpe. MvH, Bent.
Annonce
Jeg kunne ikke finde et hul til kul sidste jeg havde det hele skilt ad (svarende til det som der fx er på min store vinkelsliber, hvor man med en skruetrækker kan fjerne et lille plast-dæksel).

Jeg vil forsøge med et billede, men det hele er pakket ind i et metalbord, så det er ikke let at komme til....
Hej Bent.
Det er også mig der har kvajet mig, jeg mente Induktionsmotor !
Jeg har selv sådan en lille bord rundsav.

V.h. Håndværkeren
bord rundsav.!
det er vel en "kasse" der indeholder savklinge og en motor
der står på bordet.!
det er vel ikke en stationær rundsav
den med fire "lange"ben
at i snakker om.?
Nu vrøvler du igen hans2hansen, iøvrigt på en tråd fra September sidste år.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis