Gulvvarme / gulvtæppe

Hej allesammen

Vi vil gerne have gulvvarme i stue og køkken. Der er kælder under huset = betondæk på små 10 cm.

Vi kan ikke støbe slanger i beton, da gulvet så bliver for højt. Derfor har vi tænkt på at lægge gulvvarme-varmeplader ovenpå betondækket. Vi vil gerne have gulvtæppe i stuen, men man kan jo ikke lægge gulvtæppe direkte ovenpå gulvvarme-varmeplader.. hvad skal vi lægge imellem?

På forhånd.. tak for hjælpen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lægge en gulvkrydsfiner. Evt. en Husky plade.

Men det vil ikke se så pænt ud når gulvtæppet bliver taget af, så du kan jo istedet vælge (det koster ca. det samme hvis det er noget du selv laver) at lægge en lille filt, og så købe et meget billigt "klik" gulv, og lægge dit tæppe oven på det. Bemærk dog at du lige skal være sikker på at dit gulv kan håndtere en konstant varmepåvirkning (gulvvarme).

Men du KAN faktisk godt lægge slanger i beton'en... Det er godt nok ikke lige HELT sådan som en murer mester ville gøre det, men du kan gå ned i dit lokale byggemarked og leje en murrillefræser. Indstil den til 25mm bredde og 60mm dybde, og lav så riller til gulvvarmen (tag lige et stykke løst pex med rundt så du er sikker på at du kan lave bøjningerne korrekt). Læg 10mm flamingo ned og så læg slangerne ovenpå. Ril evt. også lige nogle "kryds" til at du kan fæstne slangen med noget patentbånd, da det kan være problematisk hvis du ikke er helt fiks på fingrene med slangen. Så giver du den lige lidt betonpuds, og evt. afslutter med lidt gulvspartel eller nivellering.

Energi eksperten der laver energimærkninger får et flip når han hører du kun har 10mm flamingo som isolering.... Men det er da immervæk 10 mm mere end du har nu, så selv om det ikke lever op til gældende standard, så vil det da virke, og det vil også være en del billigere end at skulle lægge beton'en om, og også billigere end at skulle købe varmefordelingsplader, nyt gulvunderlag osv.
Hej @jannie@

Jeg ville ikke lave riller i dit betondæk når det ikke er tykkere end 10 cm, det kan ikke holde og vil uden tvivl knække.

Du skal lave en forskalning f.eks. af 25 mm forskaldningsbrædder, hvor varmefordelings pladerne kan ligge på, derefter kan du lægge 22 mm gulvspånplader. til sidst kan du lægge dit gulvtæppe
dækket af beton på 10 cm er det der holde hele etagen på plads ,hvis man laver riller i dem i 6 cm dybde , jeg vil mene at det svækker konstruktionen.

Jeg vil anbefale at du lægger plader med varmeslange i og derpå dit gulv, som kan være noget billge klik plader og dine persiske tæpper ovenpå. der findes det gulvarmesystem som kan lægges på alt og det fylder ikke andet end 2 cm i tykkelse. prøv denne : DLH thermogulv .

go fornøjelse

p /p
Mange tak for jeres svar.

Vi kunne ikke finde på, at lave riller i betondækket, når det ikke er mere end 10 cm.
Jeg forstår at mange kan hà problemer med gulvvarme, når det gælder at holde en vis højde.

jeg fandt en løsning i "Airflex" et nyt materiale som isolerer effektivt og som kun fylder 1,5 cm. i´højden. Samtidig fungerer det som dampspær.

Fagre ny verden, find airflex på nettet.

Hilsen Keld
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis