Stokrosefrø Lav-Det-Selv 3049 03-04-2000 21:57 Jeg har fået en pose med frø fra afblomstrede stokroser. Er der nogen derhar erfaring mht at få "gang i dem"?? Glæder mig til at se dem i fuld flor:-))MVH A.Thorsen 3 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 03-04-2000 21:58 Ja, det er ret nemt. Jeg vil skyde på de kan sås om et par uger hvis du har et drivhus, hvis ikke, så vent til starten af maj og så dem udendørs.Hvis du sår dem inde (herunder i drivhus) og senere potter dem op inden de bliver plantet på blivestedet, så sørg for alt i verden forat de ikke bliver plantet ud senere end omkring 1. august. De er en smule sarte den første vinter.Og bliv heller ikke forskrækket hvis de planter du får ud af det ikkeer magen til dem du tog frøene fra. Jeg fik nogle frø fra dobbeltblomstrende stokroser i blandede farver for et par år siden.Resultatet af dem blev stokroser med enkelte blomster som var næsten sorte.--Mads Lie Jensen
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 03-04-2000 21:58 Hej til alle, Hej Mads.Tillad mig at stille et uddybende spørgsmål til dit svar ang. frøformeringaf stokrose. Skylde denne mutering til den plante du beskriver, at denplante hvor frøene er samlet fra, er en krydsning, som så via frøene gårtilbage til sin oprindelige kultur? Har man i literaturen en genetiskforklaring på dette fænomen som man jo ofte ser, hos os "amatører" der"planker" frø rundt omkring.Håber du vil besvare mit spørgsmål.God havesæsonvenlig hilsenHenrik Grønberg
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 03-04-2000 21:59 Det er mig bekendt ikke noget genetisk eller lign... Det skyldes bl.a.at mange af de planter man køber/køber frø fra, er krydsninger. Og medstokroserne f.eks står der nu mange forskelllige farver klods op afhinanden, så vil de kære bier flyve lidt fra rød til gul til hvid...Stokroserne krydsbestøves simpelthen.Nogle planter er man altid sikker på at få ens frøplanter fra, uden atskulle gøre noget bestemt. Andre skal holdes isoleret i f.eks etdrivhus for kun at bestøve hinanden og dermed få ens planter.Der er ikke noget i vejen for at 'planke' frø rundt omkring, man skalbare være forberedt på overraskelser... og det er jo ikke engangsikkert at det altid er til den dårlige side.--Mads Lie Jensen