Fra fladt tag til tag med rejsning

Jeg er på overvejningsstadiet med nyt tag.... jeg håber på nogle råd som måske kan sætte mig en ny retning og/eller give inspiration...

Jeg har et hus på 180m2 med fladt tag (buildt up med tagpap), og jeg vil utrolig gerne have et nyt tag på, med noget der minder om 40-45 graders rejsning.
Huset er fra 1972, i gule mursten, spær på tværs af lgd. retning og virker som en solid konstruktion.

Mine spørgsmål går på:

1. Vil I mene at mine vægge kan bære en tagkonstruktion med tagsten? Alternativt, shingles fra Icopal?

2. Vil det være muligt at sætte spær oven på de eksisterende tagspær evt. med nyt fodspær?

3. kan jeg undgå at fjerne det eksisterende tag?

Jeg håber på mange svar - evt. også fra nogen der har prøvet det samme før..

Mange hilsner
Polite
 
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra polite

Jeg er på overvejningsstadiet med nyt tag.... jeg håber på nogle råd som måske kan sætte mig en ny retning og/eller give inspiration...

Jeg har et hus på 180m2 med fladt tag (buildt up med tagpap), og jeg vil utrolig gerne have et nyt tag på, med noget der minder om 40-45 graders rejsning.
Huset er fra 1972, i gule mursten, spær på tværs af lgd. retning og virker som en solid konstruktion.

Mine spørgsmål går på:

1. Vil I mene at mine vægge kan bære en tagkonstruktion med tagsten? Alternativt, shingles fra Icopal?

2. Vil det være muligt at sætte spær oven på de eksisterende tagspær evt. med nyt fodspær?

3. kan jeg undgå at fjerne det eksisterende tag?

Jeg håber på mange svar - evt. også fra nogen der har prøvet det samme før..


Hej. Lige umiddelbart vil jeg sige ja til at du kan rejse spær ovenpå den gamle tagkonstruktion. Men det ville jo nok vær smart med en beregning på det.

Du kan sagtens lade det gamle tag ligge, der skal bære brækkes op ned til de eksisterende spær for at forankre en ny rem til at rejse nye spær på.

Hilsen Tagdækkerclaus.
-------------------------------------------------------------------------

Jysk Tømrer & Tagentreprise
7100 Vejle

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Citat fra tagdækkerclaus

Hej. Lige umiddelbart vil jeg sige ja til at du kan rejse spær ovenpå den gamle tagkonstruktion. Men det ville jo nok vær smart med en beregning på det..."


Hilsen Tagdækkerclaus.


Hej Tagdækker

Hvem mener du, vil kunne foretage denne beregning?
Er jeg ude i en bygningskonstruktør/ingeniør.... eller vil en tømmer kunne gøre dette?

HVIS det kan lade sig gøre, vil jeg få håndværker til at udføre befæstningen og opsætningen af spær - jeg er nogenlunde fiks på fingrene til at gøre resten - jeg mener, jeg har selv lagt tag og sat spær op tidligere...

Jeg er ved at være færdig med at sætte gipsplader op i mine lofter, som jeg jo selvfølgelig håber ikke bliver beskadiget af skub/rystelser osv. i forbindelse med et evt. nyt tag sad

Mange hilsner
Polite
 
Ja det er noget i den stil du selv nævner til at lave sådan en beregning.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Det er som regel en spærfabrik der laver beregninger på nye spær - og forudsat at dit hus ikke er ualmindeligt bredt, burde de sagtens kunne holde til det nye tag. Du skal dog lige være opmærksom på at din nye tagkonstruktion skal forankres forsvarligt til dine ydervægge.

Men som Claus skriver er det altid fornuftigt lige at tage snak med en ingeniør (eller anden rådgiver) - det er nok ikke det vilde han skal regne på da spærene beregnes af fabrikken.
Hej Staun

Jeg har hørt, at et fladt tag er konstrueret ret stærkt - det skal jo kunne bære en hel del sne f.eks..

Mit hus er to rektangulærer firkanter der ligger forskudt med ca. 3 meter. Min tanke er at sætte 2 "rækker" spær parralelt, med en afvandningsform... i midten.

Hvis jeg kun satte en række, ville det blive et ret højt tag med 45 graders rejsning, da huset på midten er 15,3 m bredt..

Mange hilsner
Polite
 
Annonce
Citat fra polite

"....Mit hus er to rektangulærer firkanter der ligger forskudt med ca. 3 meter. Min tanke er at sætte 2 "rækker" spær parralelt, med en afvandningsform... i midten.

Hvis jeg kun satte en række, ville det blive et ret højt tag med 45 graders rejsning, da huset på midten er 15,3 m bredt..


Jeg har vedhæftet en plantegning som næsten er korrekt.
Hvis der skulle være andre gode ideer til hvordan taget skulle ligge, lytter jeg gerne..!

Mange hilsner
Polite
 
Hvis du laver to parallelle tagkonstruktioner er dit hus 8m bredt, og det er som sådan ikke noget problem. Men da du derved får et trug i midten kan der ligge rigtig meget sne deroppe. Der skal være en gevaldig bjælke fra badeværelset og over på den modsatte side af stuen som skal bære to spærfødder. Det bør du få en ingeniør til at kikke på!!

Alternativt kan du lade taget følge huset (altså de to parallelle og en lille der forbinder de to i midten) så du får to grater og to keler. Derved kan du måske undvære den store bjælke da tagkonstruktionerne hviler på hinanden og flytter lasterne ud på ydervæggene. Lasterne ville også blive knap så store.
Det vil nok blive dyrere og give et andet arkitektonisk indtryk.

Uanset hvad, så er mit bedste råd at tage fat i en rådgiver som kan lave en beregning på det. Som dit hus er, er det ikke "bare lige".
Citat fra Staun

Alternativt kan du lade taget følge huset (altså de to parallelle og en lille der forbinder de to i midten) så du får to grater og to keler. Derved kan du måske undvære den store bjælke da tagkonstruktionerne hviler på hinanden og flytter lasterne ud på ydervæggene. Lasterne ville også blive knap så store.


Hej Staun

Tak for dit svar.

Som jeg forstår dit svar, vil du lave to paralelle tage med et tag ovenpå.. Jeg har vedhæftet en skitse. Jeg er ikke så stærk i fagudtrykkene.
HAr du mulighed for at vedhæftet et par streger?

Det kunne også være flot med et stort tag - jeg tror bare det vil virke for overdimensioneret...

Ja, jeg må nok overlade konstruktionstankerne til en fagmand, og så tage den afsluttende del som "Lav-Det-Selv"...

Mange hilsner
Polite
 
Jeg formoder man skal fastgøre taget til fundament, som man normalt gør med et almindeligt tag.

I øvrigt er nogle bygninger smukkest med flade tage, og det er egentligt ikke så dyrt at vedligeholde, hvis man undgår at vente med venligholdelsen til det er for sent. Med de tagpapper man har i dag, som jo intet har med pap at gøre som tidligere, ville jeg ikke betænke mig på at købe et hus med fladt tag igen (bor selv i et). Problemet er kun hvis ikke det fra start er isoleret maksimalt, så er det næsten umuligt at gøre godt igen.

Mvh. JørgenE
Citat fra polite

Som jeg forstår dit svar, vil du lave to paralelle tage med et tag ovenpå.. Jeg har vedhæftet en skitse. Jeg er ikke så stærk i fagudtrykkene.
HAr du mulighed for at vedhæftet et par streger?


Her er en lille tegning som nok bedre illustrerer hvad jeg mener - det var også meget dårligt forklaret :-) Det er dit hus set ovenfra.

Naturligvis skal den nye konstruktion forankres i ydervægge (på en eller anden måde)
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis