Ajlebeholder

Hej herinde

..."afløb går til samlebrønd og spildevand ledes til gl. ajlebeholder. Samlebrønd og ajlebeholder bliver tømt 1 gang årligt"...

Det er et uddrag af en tilstandsrapport. Har googlet lidt rundt og er det rigtig forstået, at en ajlebeholder nærmest er en åben septiktank? Kommer den i så fald ikke til at lugte meget mindre rart, især om sommeren?

Kasper
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kasper.
Jo den kan godt stinke fælt en varm sommer dag, men du må heller ikke have en åben gyllebeholder som det jo egentlig er. Du skal have enten 60 cm halm oven på gyllen/aljen eller beholderen skal forsynes med en form for låg.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Hej Kasper.
Jo den kan godt stinke fælt en varm sommer dag, men du må heller ikke have en åben gyllebeholder som det jo egentlig er. Du skal have enten 60 cm halm oven på gyllen/aljen eller beholderen skal forsynes med en form for låg.

V.h. Håndværkeren


Men halm eller et låg, vil vel ikke have den store effekt mht lugt, medmindre det er helt tætsluttende, eller?

Venligst

Kasper
Jo det har den efekt at solen ikke varmer direkte på gyllen !
Hej igen...

Har lige været et smut på wikipedia, men blev ikke mindre forvirret af den grund.
Jeg søgte på ajle og blev vist videre til urin, så søgte jeg på gylle, hvor der blev skelnet mellem ajle og "lort".
Så nu er jeg selvfølgelig i tvivl, om hvorvidt der både kommer tykt og tyndt i ajlebeholderen? Og hvor stor forskel det gør, lugtmæssigt set?
Og om et låg kan forhindre, at der lugter som et offentligt herretoiletconfused

Mvh

Kasper
En ajlebeholder er normalt gravet ned. Den ligger under jorden og der er kun toppen der lukkes af med et brønddæksel.

Normalt er en ajlebeholder placeret bag staldbygningen. Jeg tror ikke det vil give nogen lugtgener.

Men derimod er det sikkert at kommunen på et tidspunkt vil kræve en anden kloakering. Så hvad med at spørge til hvo længe den eksisterende løsning vil blive accepteret. hvis de giver en kort horisont kan du jo passende bruge det som et forhandlingsgrundlag.. Enten en godkendt kloakløsning eller et passende afslag..

MVH Njord
Annonce
Hvis vi lige starter et sted, så havde man i gamle dage lortet på en trillebør ud på mødningen, og urinen ledt ud til en betonbeholder, nedgravet. Et anet system er gyllen, hvor det hele bare ledes i en beholder. En aljebeholder er som regel overdækket, med bare et hul til pumpen, (og uforsigtige børn, som døde af det), og man har så i nogle tilfælde ladet aljebeholderen overgå som en form for trix-tank, som bare skal tømmes en gang om året. (og logisk er den så blevet til en menneske-gyllebeholder - for nu udgik lige trillebøren *S) Et låg på - og sørg for at kommunen godkender fortsat brug, så er der ingen problemer (eller brug af døde katte for at sætte en septiktank "i drift")

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Tak skal I have

Var begyndt at frygte det var noget, man skulle holde sig langt væk fra, bare pga lugten, men nu er jeg ikke så skræmt meresmile

Mvh

Kasper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis