Gode råd før køb af sejlbåd

hej,
Vi er et par venner som har brugt sommeren på at gå en smule til sejl skole, og regner med at tage den teoretiske duelighed her igennem vinteren.

Til næste år vil vi gerne have noget mere erfaring, og havde tænkt os at købe en relativt billig båd, som en H-Båd eller en Spækhugger, mest for at tulle lidt rundt og få noget praktisk erfaring.

Men...

Når vi nu gerne vil købe en båd, og er komplet uerfarne inden for vurdering af både, hvad skal vi kigge efter - hvordan ser vi det, og hvor meget arbejde skal vi regne med at lægge i det ?

Mvh

Peter
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville kigge mest efter en spækhugger...
Det er en dejlig båd der bestemt også kan kapsejles.
Skal der komfort under dæk er Family udgaven den bedste. Ellers er der også OK plads i den almindelige. der er på denne lidt bredere sidedæk og bedre udsyn frem. Men begge er gode trygge valg.

Hbåden er lidt mere en kapsejler... Knap så meget plads under dæk og mindre komfort.
Ældre Hbåde skulle kunne have fået tæsk så skrogene er blevet lettere bløde...

Men uanset hvad så kig den grundigt efter.

MVH Njord
Det bedste var jo først at se båden i vandet, spækhuggere kan ha' lidt problemer omkring ror, her skal der rykkes lidt for at se om der er problemer. Helst ingen revner i gelcoaten, og ingen bløde steder på dæk mm. . Det er altid klogt at tjekke kølfastgørelsen samt alle beslag for svagheder/revner. På land tjekkes endvidere for osmose samt evt skader. Hvis i er helt blanke, kunne i måske ringe til en ven med lidt erfaring, der kunne hjælpe. NB. en spæghugger er bygget stærkt på grund at sit store sejlareal og tunge køl.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
H Båden er da et dejligt lille skiv, men jeg har nu aldrig brudt mig om at skulle kravle på lokum. Næh find en Spækhugger eller Lynæs Senior (ikke min ven Lynæs der skriver ovenover)
Så får i et rigtigt godmodigt skiv der virkelig kan tåle meget.

V.h. Håndværkeren
apropos håndværkeren, så vil jeg mene at en hvilken som helst Lynæs Senior er for gammeldags til et par unge mennesker.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg tror heller ikke det er en Lynæs Senior som vi vil gå efter - formålet er mest at sejle lidt rundt på fjorden, og få erfaringen med de forskellige ting ved det at sejle - og der må gerne ske noget mens vi er afsted...

Vi har ikke tænkt os at tage de respektive familier med ud på andet end småture (4 timers varighed), primært for at få efterprøvet WAF'en ved det at sejle, og på sigt påtænker vi at lege lidt med noget kapsejlads.

Og samtidig skal det self. være billigt :-)

Efter at have kigget lidt på nogle både tror jeg vi hælder mest til en H-Båd, den har vist alle de dele der skal til for at vi kan skaffe os noget erfaring, og er ikke forfærdelig stor at finde en plads til i en havn.

- Er der noget literatur som I vil anbefale at købe for at finde ud af hvad jeg skal tjekke for ved syn af båden ?

Mvh

Peter

(Og tak for responsen for øvrigt - det er fedt at der er nogen der tager sig tid til at svare på ens dumme spørgsmål)
Annonce
Der findes ikke dumme spørgsmål.. kun dumme svar.
Spækhuggeren kan være meget våd af røgvand pga sin snude.. men i en fjord og med en sydvest på er det en ganske fin og let sejlende båd.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej

Hvis i er til kapsejlads er det to gode både i har valgt jer.
Dog tror jeg der er en lille fordel i h-båden da der er mange der bruger den til proffesionelt kapsejlads, dvs. i kan nemt finde ok sejl til fornuftige penge, og når i vælger at prøve kræfter med at deltage i den lokale kapsejlads er der sikkert mellem en og tre andre h-både.

i skal tage og deltage i kapsejladsen fra første færd, det giver utrolig meget lærdom og man kan sammenligne sig med de andre både, samtidig er det en god mulighed for at afprøve sin båd i alt slags vejr under trygge forhold.(andre i nærheden)

Pøj pøj med handlen

Jorsmeden

Tidligere ejer af elvstrøm 6.5 og albin accent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis