etagebjælker

hejsa
jeg har et uudnyttet 1.sal
som jeg vil lave om til beboelse
men hvor kraætige skal etagebjælkerne være for at de kan holde til det ??
sjusk
hejsa jeg har et uudnyttet 1.sal som jeg vil lave... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad så hr. Njord
Hvis man ikke fjerner bjælken mellem vekslerne, hedder det så ikke det samme?

PE

Citat fra pev

Hvad så hr. Njord
Hvis man ikke fjerner bjælken mellem vekslerne, hedder det så ikke det samme?

Hej Poul E

Er det du foreslår at der monteres korte bjælkestykker ind mellem de eksisterende bjælker?? Hvis det er hvad du mener, så vil jeg gerne kalde dem for udvekslinger... men det er da ikke den mest fornuftige forstærkning...

Det enkleste, og medst støttende er da at montere bjælker parallelt med de eksisterende. Og gerne nogen der går hele vejen. Hvis dette ikke er muligt at komme til at montere så læg dem på indermuren og på den bærende mur der løber ned på langs af huset.

MVH Njord
Hej Njord og Pev

er det ikke lige det samme i snakker om-? eller

Her i huset hvor jeg bor er bjælkerne 20x20 cm og en total spændvidde på 7,50 meter og en bærende mur, i midten hvor de ligger på.
Afstand mellem bjælkerne er 80 cm og 3 cm plankegulv som gulv
Jeg har over denne del af bygningen et værelse og et soveværelse og et fuldfliser badeværelse med 8 cm betongulv + fliser og det ligger alt godt og fast.

Med venlig hilsen

Søren
Hej Søren

Jo, det er nok det samme vi snakker om, jeg tror vi skal passe på ikke det bliver for indviklet med for mange svar, det forvirre mere end gavner.

PE

syntes godt det lyder volsomt...der har jo været værelse før
men det da bedre at være sikker selvfølgelig
Annonce
heysa
skal der så ligge en mellem hver spær ??eller hver anden ??
skal de bare oppe og ligge eller skal de fastgøres til muren ??
jeg er nok nød til at dele hver bjælke i 2 og så ligge dem opså de går forbi hinanden på tværmuren
Hejsa Sjusk

Ja, du monterer en bjælke mellem det eksisterende bjælkelag, hvor dimentionen mindst skal være 63x175 mm. husk den skal have understøttelse i enderne, samt midten. Har du ingen understøtningsmulighed i ender eller midte, så laver du en tværbjælke som du kan montere på.
Håber du forstår, ellers må du spørge igen.

PE

Jeg har ca. de samme dimensioner på huset og også en bærende væg på langs af huset.
Mine bjælker, synlige fra undersiden, er ca. 175 x175 mm totalt med en afstand på, i værste tilfælde, 1230 mm.
Oven på har jeg 2 x 28 mm plankegulv og intet gynger, ej heller granitbadeværelset!
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

det smartese er vel at lave dem 200 mm da det er mine spær
ellers vil de jo ligge lavere end spærne.hvis de er 200 mm kan de så være smallere eks 50 mm som spærne
jeg regner stærkt med at kunne støtte dem på både mur i ende og midt som spærene jo også ligge på...
Bredden i sig selv giver ikke meget styrke...
Det er højden der giver styrke.

Du skal naturligvis få bjælkerne lavet i den rette højde.

MVH Njord
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis