Brændeovn med vandtank

Så er det ved at være alvor. Vi skal have skiftet vores aldrende hjemmelavede (ikke af mig..) brændeovn med vandtank ud, til fordel for en nyere og mere effektiv/brugervenlig.

Men for at være ærlig, så syntes jeg der er meget begrænsede informationer til rådighed om netop brændeovne med vandtank.

Jeg har tidligere fundet frem til en HWAM Monet med vandtank (http://www.hwam.com/Produkter/Specialovne/Vandtanksovne/HWAM+Monet+med+vand?channel=1&edition=3), som vidst er en fin brændeovn, brugervenlig, med automatisk luftregulering og en størrelse der passer til vores hus (144 m2). Så langt så godt. Jeg havde affundet mig med, at dette stoprt set var det eneste alternativ. Da det er husets primære varmekilde, havde jeg også affundet mig med, at prisen (på grisen :-) ) er ca. 20.000,-.

Men nu så jeg i Tænk og Test, at den kun havde opnået middelmådige resultater. Middel karakter i virkningsgrad (hvor de bedste ligger over 80, ligger HWAM Monet på "kun" 75, som er ca. 3/4 nede i feltet af 171 brændeovne), og desuden har flere af HWAMs brændeovne fået Svanemærket, men ikke denne model...

Hvad gør man så?? Jeg kunne godt tænke mig en ovn ala den Monet fra HWAM, det skal være med vandtank, og det skal være til fast brændsel (ikke træ-piller). Den skal være til at sætte ind i stuen, så et fastbrændselsfyr er altså udelukket.

Er der nogen der kender til andre mærker og modeller der opfylder de samme krav, men som har større virkningsgrad?

Håber i kan hjælpe!

PFT
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har gode erfaringer med en Lotus - årgang ca. 1996.... på omtrent 6-8 KW. Jeg ved ikke om de laver dem mere, men den var kanon .klarede næsten 208 kvm alene - jeg supplerede dog med en anden brændeovn i den anden ende af huset - brugte 20 rum meter bøg og ca. 3000 kwH til hele huset med 6 mennesker i.

Mange hilsner
Polite
 
Hej begge.

Tak for jeres svar.

Jeg har kigget lidt på ovenstående ovne, og er sikker på at de som sådan godt kan dække vores behov - i hvert fald ud fra et varmemæssigt behov. Hvis i kigger på linket af HWAM ovnen, så kan i se, at dette er en noget mere moderne ovn af udseende. Jeg (og ikke mindst fruen) kan godt lide, at designet er til den pæne (moderne) side, og der mangler begge de lidt i forhold til den fra HWAM.

Skulle i (eller andre) have andre forslag, hører jeg dem meget gerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis