massiv ask plank på 100 cm bjælkelag ??

Jeg tænker at lægget et massiv plankegulv direkte på bjælkelaget.

Hvis dette gulv er massiv ask, hvor tyk skal planken så minimum være ?

Jeg ved at fyr skal være minimum 3 cm men ask er jo en hårdere træsort ?

Jeg har ca. 90 - 100 cm fra centrum til centrum af bjælkerne.

Mvh Ida
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil ikke bruge noget tyndere.....
Jeg ville ikke kunne lid den store spærafstend til et gulv der er i brug til beboelse.

På min garage har jeg ca 100cm C/C mellem spærene og her har jeg brugt 25mm forskallingsbrædder uden knaster. Det fungerer fint til depot. Men jeg ville ikke gøre det i en beboelse.

Hvordan er mulighederne for at lægge mellem spær ind?

MVH Njord
Citat fra Idahenriette

Jeg tænker at lægget et massiv plankegulv direkte på bjælkelaget.

Hvis dette gulv er massiv ask, hvor tyk skal planken så minimum være ?

Jeg ved at fyr skal være minimum 3 cm men ask er jo en hårdere træsort ?

Jeg har ca. 90 - 100 cm fra centrum til centrum af bjælkerne.

Mvh Ida


Hej Ida.
Med så stor en spændvidde må du ikke komme under 3 cm uanset om du bruger ask eller fyr.
Men har du hørt hvad prisen er på Ask i den tykkelse ? (av mine fingre)

V.h. Håndværkeren
Kunne det være en mulighed at først lægge en gulvspånplade 22mm på, og så lægge asken svømmende ovenpå bagefter.
Bare en ide.-??

Med venlig hilsen

Søren
Hej Søren.
Ideen er sådan set god nok, men bare ikke hvor der er et spænd på et sted mellem 90 og 100 cm. En spånplade er som navnet spåner der under stort pres er limet sammen med et minimum af lim, de kan ikke holde til en vedvarende belastning når spændet er så stort.
Havde der kun været 50 cm. imellem bjælkerne ville det kunne holde, men op til en meter er for meget.
Men Ida kunne bruge en tagkrysfiner i 16 mm. tykkelse, den kan holde til det store spænd.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværker

Heller ikke hvis nu plankerne ligger over gulvspånpladen. den er jo alligevel 22 mm eller kommer den til at give sig formeget alligevel.
Jeg synes jo at at en 16 Kryds, jo sagtens kan holde, men kan den ikke hvis man er uheldig gå hen og slå sig en smule .
Hvad nu hvis hun satte nogle reklar på højkant mellem spærrene, med en hvis afstand, fastgjort med vinkler var det en mulighed-?

Med venlig hilsen

Søren
Annonce
Det bliver for dyrt et gulv hvis der først skal sættes reglar imellem "spærene" Men nu har jeg været oppe og måle afstanden imellem mine spær/lofts bjælker, der er 80 cm. imellem og så ligger der ganske almindelige lærketræs planker med not og fer, der er 3 cm tykke. De har holdt nu i 103 år huset er fra 1904. så det er nok den bedste løsning frem for at gå på kompromi med spånplader og tynde klikgulve.
Hej Håndværker
Jo men ideen men gulvspånpladen, var også kun fordi at denne ikke var så dyr, men hvis det ikke kan holde, så duer det jo ikke.
Men hun skriver at der er 90 evt. 100 fra midt til midt, så hvis det er 90, så er der jo kun ca 80 cm mellem bjælkerne, og så er det jo ingen problem.
Men så kan hun jo måske anvende en 25 mm Ask eller hvad.

Med venlig hilsen

Søren
Jo Ida kan godt anvende en 25 mm. ask hvis hun er milionøse, det er en ret dyr træsort i de dimentioner grundet at der ikke er så meget ask mere som der var engang. Jeg ville så også hellere lægge et gulv af lærketræ der er mere holdbart end fyr, Asketræet er godt nok kendt for sin store elasticitet men det er også hårdt at gå på.
Men det er som om Ida har tabt interessen for emnet ?

V.h. Håndværkeren
Tak for de mange gode svar, jeg har lidt at tænke over nu og ikke mistet interessen wink

Jeg er ikke milionær men vil gerne betale 400 - 500 kr. m2 for det rette gulv.

Men dette får jeg næppe et 30 mm massiv askegulv til, så jeg er lutter øre for jeres mange gode løsninger.

Mvh Ida
Jeg har haft samme problem. Min "løsning" var at købe et fyrtræsgulv i 36 mm. Det stod vist noget på pakken omkring spænd på 90-120.

Dette gulv kostede 100 kr kvadrameteren. Dette gulv kan man så bruge som undergulv til evt. et klikgulv.

Jeg har nu bare valgt at slibe, lud og sæbebehandle det. Og syntes det ligeså flot som mit askegulv i stuen.

Man skal dog være klar på, at det ikke er det bedste kvalitetsgulv til 100 kr. Plankerne er ikke formstabile eller noget i den retning. Det giver lidt luft mellem plankerne engang imellem. Jeg syntes nu, det passer godt til et hus som mit fra 40érne.

Jeg tror dog ikke denne løsning vi blive dyrer end at ligge plader.

Så et hurtigt regnestykke vil give 300kr for ask og 100 kr for fyr = 400 kr smile

Hvilket så ligger indenfor dit budget.

VIGTIGT husk dine 8-9 mm fri luft HELE vejen rundt om dit gulv. En fyrtræsgulv i den tykkelse, er ikke noget at spørge med.

Man kan lære alt, hvis man gider!
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis