hjælp til udsugningshul i mur

Hej

Jeg skal til og sætte ny emhætte op for min mor. Den gamle emhætte har brugt et ø110mm rør.

Jeg skal have flyttet hullet fra dets nuværende position til en ny og samtidig lave hullet større (ø150mm)

Jeg har nu søgt og ringet rundt til rigtig rigtig mange og ikke fået noget possitivt svar. Kan det virkelig passe der ikke findes et hul bor i ø150mm? En kammerat har fortalt om en metode som involvere et bor som skal køles ned med vand og skrues i med bolte. Det tror jeg ikke der er plads til. Hvad skal jeg gøre? Er der nogen som kender til mit problem?

Alternativet vil jo være at fjerne et par mursten, men det bliver jo ikke fandens tæt, og vil også gerne undgå alt for meget cement og roderi da stedet udsugningen skal være ikke tillader mange armbevægelser.

Nogen som kan være behjælpelig med råd og vejledning.

Mvh

Thomas
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok tegne min cirkel op, og så bore hele vejen rundt med et 6-7 mm murbor, for til sidst at banke hullet åben med en mejsel....

Og så ville jeg så pudse op omkring mit rør bagefter...

/Anders
Lav hullet rigelig stort - f,eks 175mm.
Du kan fiksere gennemføringen med PU-skum, men spar på det !!
Alt efter hvor pænt du vil afslutte, kan du evt. lige fuge de 12 mm rundt om røret med en byggefuge i passende farve... Voila

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Halløj.

A-thorsten forklarer hvordan jeg plejer at gøre det. Næsten...

Jeg finder først ud af hvor hullet skal være. Derefter laver jeg altid en lille research på muren for evt. ledniger/vandrør. Og ALTID hvordan der er isoleret!! (Flamingokugler sviner af HT!!)

Derpå borer jeg fra indersiden og ud, med et langt søgebor. Nu har jeg centrum både ude og inde. Og derefter laver jeg en cirkel på muren der passer nogenlunde. Jeg flytter gerne en cm op eller ned afhængig af hvordan det kommer til at passe med mursten!
Så er kunsten at bore huller hele vejen rundt, lige inden for stregen. Bor skråt hele vejen igennem murstenen, således at hullet i hulmuren er større end det udenfor.
Når du er hele vejen rundt kan du måske/måske ikke fræse med boret. Det kommer an på murstenens hårdhed. Derefter slår du med en mejsel. Hullet kan du så nemt gøre større ved at du jo har boret skråt i stenen. Så er der ikke så meget gods tilbage i yderkanten.

Sådan plejer jeg at gøre. Og jeg har flere gange drejet et rør i fordi hullet passede præcist.

Næstformanden.

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis