Større dørhul ?

Daus

Jeg skal have lavet større dørhul ind til vores stue. Problemet er imidlertid, at det er en bærende væg (en stens) - Hulllet skal laves 100mm højere, så det passer lige med at den betontingest, som er brugt som overlægger forsvinder.

Jeg havde tænkt mig at købe en passende overlægger, og låne et par støtter af en murer, lav hul over, hvor jeg skal sætte overlæggeren i, også sætte en en jernbjælke på nogle støtter så jeg kan gøre klar til at sætte den nye overlægger i.

Eller hvordan gør murer det normalt ?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lyder umiddelbart fornuftigt. Antager at der er tale om spær der hviler på den bærende væg?

Vi har haft gang i noget tilsvarende på arbejde for nylig og der satte vi soldater under spærene indtil arbejdet på den bærende væg var afsluttet. læg evt. en regel på tværs af spærene og sæt soldaterne under denne - så er vægten fordelt og det burde ikke volde de store problemer .......såfremt du ikke bor i etagebyggeri :p :p
Problemet er dog, at hullet som skal laves større er i stueetagen, og det er hanebåndet (6 spær, som hviler på væggen) Hanebåndet er ca. 4m. Der er 1.sal
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
er ikke helt sikker på at jeg forstår problemstillingen længere. Det er jo kun nødvendigt at understøtte de spær der hviler på den del af muren du skal lave dørhul i. Det er næppe alle 6 spær der støtter på muren hvor døren er - medmindre døren er ekstremt bred eller at spærafstanden er forsvindende lille biggrin biggrin
Der hviler to spær over dørhullet. og har umiddelbart ikke mulighed for at understøtte, da der er nylagt laminatgulv på 1.sal, og det derfor vil blive ødelagt ved at opsætte soldater derpå.
Derfor vil jeg mene at jeg kun kan bore hul over, hvor den nye overlægger skal være, også understøtte der.. men mon det er nok..
Kan du ikke bare lægge nogle plader under soldaterne til at beskytte gulvet og sprede belastningen?

MVH Jacob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hehe tjoo. næste problem er så at der er gipslofter. men plader kan da også være løsningen her..
Ellers er en smule "gipspladekirurgi" vel ikke så kæmpe et arbejde, det er jo forholdsvis nemt at spartle sig ud af når det alligevel skal males bagefter

MVH Jacob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også