Kan man koble flere PIR sensorer?

Hej
Har en PIR-sensor koblet til mit indgangslys. Problemet er at sensoren sidder i den ene ende af huset år ikke kan nå både indgangsparti og den anden ende af huset på samme tid...

Kan man derfor koble en ekstra sensor på i parallel, dvs på samme fødeledning og nul som den eksisterende sensor?

På forhånd tak for hjælpen

Vh, Silas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jo det kan du sagtens, HVIS den samme tændledning er begge steder som du sætter pir sensoren i, hvilket jeg næppe tror.
Hvis der er fælles tændledning, skal du kunne tænde samme lampested fra begge steder. Og hvis der ikke er det, ringer du til en elektriker, da det IKKE er LDS.!

Jeg formoder det er LK´s Pir til montage i afbryder højde ?
Hej Stenkrog
Ved godt at det er på grænsen til LDS

Det er ikke LK's sensorer til indbygning, men en af de "gammeldaws" som sidder under tagudhænget - kan ikke husker mærket, men da den eksisterende er af ældre dato og ikke altid virker godt, så havde jeg tænkt mig at udskifte dén og i samme hug sætte en ekstra på hvis muligt. Kan du anbefale nogle specielle? Som bonusinfo har jeg sparepærer i lamperne.

Vh, Silas
Jeg har været ude at sætte utallige Noname og andre skrammel mærke, af sensorer op, og erfaringen viser, at jeg ofte må ud og skifte dem med noget ordentlig kvalitet..

Hvis jeg var dig ville jeg købe en :

Servodan sensor, 200 gr.

Kvalitetssensor
Katnr.9603
Varenr. 3424005989

Pris ekskl. moms kr.: 357,20

Findes fx. hos www.greenline.dk -> Under Løs El - Sensorer.

Og jo, køb den og noget 5x1,5 og sæt fast i tagudhænget, hen til stedet hvor du mener den skal kunne fange dig. (og nej, det er faktisk IKKE LDS)

Og lad nu være at gå ned og køb en sensor til 100,- - så kan du skifte den næste år alligevel..
Jeg takker :-)
Hej

Jeg har lige en lille ide til hvordan det kan klares...

Jeg har set forskellige korrespondancesystemer til mange kontakter. Her anvendes blot et lille relæ ( EL nummer: 7136 Kiprelæ for 220V )til at trække kontakten på tændledningen.

På relæet er der konstant spænding. Man sætter så kontakterne til at "levere" nullen. Måske kan man bruge samme ide til at aktivere dine udelamper med flere sensorer...

Jeg ved det desværre ikke...

MVH Njord
Annonce
Han kan sagtens sætte 2 pir sensore sammen, vil fungerer som et korrespondancesystem...

Mvh.
Elektrikeren.

Citat fra njord

Hej

Jeg har lige en lille ide til hvordan det kan klares...

Jeg har set forskellige korrespondancesystemer til mange kontakter. Her anvendes blot et lille relæ ( EL nummer: 7136 Kiprelæ for 220V )til at trække kontakten på tændledningen.

På relæet er der konstant spænding. Man sætter så kontakterne til at "levere" nullen. Måske kan man bruge samme ide til at aktivere dine udelamper med flere sensorer...

Jeg ved det desværre ikke...
Hej
Med fare for at gå dig i bedene Stenkrog, så bliver det vel ikke et korrespondence systen? Kiggede på servodans hj side med din anbefalede sensor (som Aev.dk i øvrigt har på tilbud) og der er anvist en kopling med to sensorer. Men de sidder parallelt og ikke med et "kryds" som i et korrespondence system (har ikke terminologien helt på plads ved jeg godt). Kræver korrespondence ikke at man eks. tænder med én kontakt og slukker med en anden? Men to sensorer vil lyset (forhåbentlig) ikke slukke når du går forbi den anden sensor efter at have aktiveret det første...

Vh, Silas
Hej Silas

Med korrespondancesystem, mener jeg skam kun at lyset kan tænde forskellige steder, intet andet. Det er korrekt at sensoren skal parallelforbindes.. Altså de begge skal have fase+nul og samme tændledning.

Citat fra Silas

Hej
Med fare for at gå dig i bedene Stenkrog, så bliver det vel ikke et korrespondence systen? Kiggede på servodans hj side med din anbefalede sensor (som Aev.dk i øvrigt har på tilbud) og der er anvist en kopling med to sensorer. Men de sidder parallelt og ikke med et "kryds" som i et korrespondence system (har ikke terminologien helt på plads ved jeg godt). Kræver korrespondence ikke at man eks. tænder med én kontakt og slukker med en anden? Men to sensorer vil lyset (forhåbentlig) ikke slukke når du går forbi den anden sensor efter at have aktiveret det første...

Vh, Silas
Har lige sat tre lamper og to PIR sensorer op. Det er der ikke noget problem i. Uanset hvilken vej man går rundt om laden så tænder alle tre. De skal blot kobles op parallelt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis