Disel-Benzin

Hej med jer!smile
Nu er vi begyndt at tænke på at købe en ny bil, så er mit spørgsmål, hvad er bedst Disel eller Benzin bil, vi tænker ikke på en stor bil, men sådanne en som
Toyota Yaris eller Skoda Fabia, vores kørsel er vel omkring 10.000-12.000 km om året, jeg ved godt at Disel køre længere på en lt. men havd er pris forskellen på service og udskiftning af div. dele efter 5-6 år og hvad mister de i pris, her i Estland er der ikke den hel store forskel på priser på en Disel eller Benzin bil og vi har ingen grønne afgifter eller årlige afgifter.

MVH Preben41

preben

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene, det er for lille et kørselsforbrug til en diesel.
Det indbefatter sikkert en hel del korte ture, som slet ikke er en diesels livret.
Jeg har lige solgt en dejlig diesel, fordi vi ikke længere har kørselsbehov for en diesel længere, sikkert noget i den retning du nævner.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Preben.

I kommer jo billigt rund derovre...

Men når der ikke er nogen prisforskel i indkøb på bilen og der er en billigere diesel end benzin, ja så vil jeg ikke betænke mig på at købe dieselen.
Den med de lange ture og en evt dårlig driftsøkonomi med Diesel.. Det er vist en gammel ting der ikke holder vand længere. De nye motorer er jo helt anderledes effektive.

Prisforskellen på en Yaris og Fabia er ganske betydelig her ovre vest på.. så de vil oftest ikke være de to biler der sammenlignes.. Men begge er ganske fine valg.
Jeg går ud fra at det for dem begge er den nye model. Yarissen kom vel for ca 1 år siden og Fabia'en er lige kommet på markedet Danmark.

Prøv dem begge og vurder hvad du kan lide... Husk nu at få trækkrogen monteret, ellers kan du jo ikke fylde traileren med billige varer når du skal ppå familiebesøg rolleyes

MVH Njord
Jeps, det med dieselen kun er til lange ture er vist ved at være passé. Lån evt. Bilmagasinet fra sidste måned, nr191 de havde en udemærket artikel, netop om valget mellem diesel og benzin med små biler.. Diesel kan udemærket betale sig, også selvom man ikke har det store kørebehov.

Mvh.

Simon Nauta

Selvgjort er velgjort! Eller... Det er i hvert fald billigere.

Jeg er vokset op med diesel i sutteflasken så er nok belastet af den sociale arv,men det er ikke uden grund at det selv i bilens(/guds) eget land hedder diesel eller forsvind,hvad der for få år siden var blasfemi er nu hverdag og lur mig om ikke der inden længe er en Lambo eller Ferrari med et D på bagklappen,nogen der tør spille på det modsatte?
René
Annonce
Hej med alle jer der har svaret på dette indlæg, det er dejligt at være lidt i kontakt med det gamle Danmark selvom det kun er via PC.
Ha`det godt.
MVH Preben41

preben

Helt klart benzin, hvis der er tale om få korte ture. Som også omtalt for nylig i Motor, bliver en moderne dieselbil slet ikke varm i olien ved små ture under 20 km, hvorfor fugt og benzin-rester ikke fjernes fra denne. Ved mange små og korte ture er det direkte skadeligt for motoren. Særligt de små dieseler udmærker sig ved ikke at producere varme i bare rimelig grad :-(

Dertil kommer, at selv med tilskudsvarme kan en dieselbil være urimeligt lang tid om at levere varme til kabinen, hvilket på kolde vinterdage kan være "ret træls".

Har - som KTM - lige solgt min diesel, fordi kørselsbehovet nu kun er små byture.

Økonomisk er der flere faktorer du skal indregne - den højere ejerafgift, forrentning og afskrivning af den højere pris i forhold til den bedre driftsøkonomi.
Dertil muligvis andre serviceintervaller.

Har lige været ude og teste Suzuki Swift, Toyota Yaris samt en Fabia.... og har meget svært ved at finde argumenter for ikke at købe Swiften. Men det er jo heldigvis smag og behag ;-)

Mvh.

Jan R.
Jan R.
Jeg takker også for dit svar, vi mener også efter at have været i byen og set-talt-prøvet div. biler at det bliver en benzin bil, jeg har også regnet lidt på det, vi har jo ikke her i Estland de hel store afgifter og det med ejerafgift kender man slet ikke her. Men jeg har regnet lidt på det, og er kommet frem til at det jeg spare ved en Diselbil tager det 16 år at indhente.
Men endnu engang tak for dit indlæg.
MVH Preben41

preben

Til njord!
Mange tak for dine dejlige indlæg, vi har været ude og se på en dejlig Skoda
Elegance, der har alt hvad vi behøver, automatisk klimakontrol det er jo noget vi har brug for her i Estland hvor det er MEGET varmt om sommeren og MEGET koldt om vinteren.
Men Endnu engang MANGE tak for dine altid dejlige og humør fuldte indlæg.
MVH Preben41

preben

---> Jan R

Hvis der måtte forefindes benzinrester i motorolien på en dieselmotor må det bero på en brugerfejl og ikke på længden af de ture under hvilke motoren ikke opnår tilstrækkelig høj drifttemperatur. biggrin

---> Preben

Hvis i har meget kolde vintre skal du alvorligt overveje at få installeret et fyr i bilen, uanset hvilken det ender med. Hvis du kører mange småture med en en starttemperatur i motoren på -30 grader så bliver den hurtigt træt. Der ud over er det det bedste i verden at komme ud til en bil med varm motor og afisede ruder de kolde vintermorgener.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis