Gulvvarmetilslutning.

Jeg er ved at renovere vores køkken alrum og vil i den forbindelse ha' gulvvarme, jeg er kommet langt og skal så nu til at tilslutte gulvvarmerøret til anlægget, tidligere har der været radiatorer i rummet, og min tanke var at bruge eksisterende rør til/fra den ene radiator til at føre det varme vand til/fra gulvet. Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg griber det an, der har altid været fint flow gennem radiatoren, men kan jeg stole på at det er nok til at sende vandet rundt i ca. 30 m2 betongulv, jeg håber det da jeg ikke har megen lyst til at have endnu en cirk.pumpe kørende i huset( har 2 iforvejen), røret kommer fra et 3/4" rør oppe i skunkrummet ca.275 cm over gulvhøjden i køkkenet.
Iøvrigt er jeg også i tvivl om hvad jeg skal ha' af thermostatventil ell lignende ved fremløbet, om jeg kan nøjet med en ventil som ved en radiator ell. jeg er nødt til at ha' en blandesløjfe på, synes at ha' hørt noget med at man kan få en speciel gulvvarmeventil når det kun er til en kreds.
Hvis nogen kender en billig vvs'er der er skrap til gulvvarme, vil jeg blive glad for et tip, jeg bor i postnr 4400.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Bygherren

Jeg er ved at renovere vores køkken alrum og vil i den forbindelse ha' gulvvarme, jeg er kommet langt og skal så nu til at tilslutte gulvvarmerøret til anlægget, tidligere har der været radiatorer i rummet, og min tanke var at bruge eksisterende rør til/fra den ene radiator til at føre det varme vand til/fra gulvet. Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg griber det an, der har altid været fint flow gennem radiatoren, men kan jeg stole på at det er nok til at sende vandet rundt i ca. 30 m2 betongulv, jeg håber det da jeg ikke har megen lyst til at have endnu en cirk.pumpe kørende i huset( har 2 iforvejen), røret kommer fra et 3/4" rør oppe i skunkrummet ca.275 cm over gulvhøjden i køkkenet.
Iøvrigt er jeg også i tvivl om hvad jeg skal ha' af thermostatventil ell lignende ved fremløbet, om jeg kan nøjet med en ventil som ved en radiator ell. jeg er nødt til at ha' en blandesløjfe på, synes at ha' hørt noget med at man kan få en speciel gulvvarmeventil når det kun er til en kreds.
Hvis nogen kender en billig vvs'er der er skrap til gulvvarme, vil jeg blive glad for et tip, jeg bor i postnr 4400.


Den specielle gulvvarmeventil du har hørt må næsten være en almindelig returtermostat som kan benyttes til gulvvarmestyringen i mindre gulve op til 10m2.

Nu skriver du at du har 2 pumper i forevejen, hvad for nogle pumper er der tale om? Det kunne sagtens tænke du have behov for lidt ekstra power til gulvvarmen sådan umiddelbart.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Tak for dit hurtige svar, jeg har en cirkulationspumpe ved mit pillefyr og så har jeg også en ved vores gulvvarme på 1. sal, hvor jeg har en 4 kreds fordeler med blanding på returen, som er forberedt med rumfølere til hver kreds, (dette har jeg aldrig fået færdigmonteret ved kredsfordeleren, så jeg har haft en del problemer med at styre temperaturen), men det er jo en hel anden sag,( her er det mere en el-kyndig person jeg mangler, til at montere 24v omformer + samle ledningerne fra de 4 rumfølere.)
Mht. gulvet i køkkenalrum så har jeg lagt rørene efter anvisning, så frem og retur skiftevis ligger paralelt derudad, ca 100m har jeg lagt i de 31 m2.
Jeg har en bekendt der har lavet gulvvarme engang for 15-20 år siden, dengang brugte han bare en radiatorthermostatventil på fremløbet, han påstår at det altid har virket fint. Min tvivl går på om det blir til at styre, jeg er bange for at det bliver for varmt, så vi skal til at stepdanse i det nye køkken
Er der iøvrigt noget at spare på elregningen ved at skifte en 5 år gammel 3 trins cirkl.pumpe ud med en af de nye "selvtænkene" som jeg har set er kommet på markedetconfused
Nu glemte jeg jo helt at svare på dit spørgsmål ang. pumperne, den ved fyret er en grundfos ups 25-40, og den ved blandesløjfen er en grundfos 15-40, begge 3 trins. Jeg har næsten altid kun begge kørende i laveste trin, ( der er for meget støj i rørene ved de højere trin, så max. trin 2 hvis det er rigtig koldt), og det har fungeret fint i de 4 vintre vi har haft dette anlæg, min tanke var måske at skifte den ved fyres til en selvregulerende, så den selv øgede flovet hvis der blir behov,- men vil denne kunne skubbe vandet godt nok ned i det nye gulv ?, der er ikke ret mange meter rør til fremløbsrøret til gulvet, måske 6-7 meter i 3/4" rør + røret ned til ventil ell. sløjfe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis