Genopladelige batterier - erfaringer søges

Hej venner,

Har efterhånden så mange ting og sager med genopladelige batterier, at man skulle tro det var løgn.

Men jeg synes der er utrolig stor forskel i kvaliteten af de forskellige mærker.
Jeg bruger primært AA og AAA til kamera´er, fjernbetjeninger, legetøj osv.

MEN - er der nogen af jer som har positivt gode erfaringer med et bestemt MÆRKE i genopladelige batterier ?

Jeg vil gerne betale prisen for kvalitet..har oplevet utrolig dårlig kvalitet med batterier købt i både Fakta og Harald Nyborg, samt diverste no names som bliver medleveret diverse elektronisk isenkram.

Jeg har 4 stk. af mærket TRUST NiMH 1,2 V 1800 mAh som fulgte med mit Practica digital kamera. Dem er jeg meget glad for - er der nogen som ved hvor man kan købe disse, eller som sagt har positive erfaringer med bestemte MÆRKER af batterier - gerne med link til webshop.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Vangsøe.
Hvis du ikke bruger ekstreme strømslugere, modelfly - modelbåde etc, er akkumulatorernes kapacitet og levetid ikke så forskellige at det kan godtgøre prisforskellen. Prisforskellen ligger hovedsagelig i akkumulatorernes indre modstand, som er bestemmende for hvor stor en strømstyrke de kan afgive.
Derimod er det en katastrofe for akkumulatorerne hvis du benytter en uegnet lader. Nikkel Metalhydrid og Lithium Ion akkumulatorer kræver ubetinget en egnet elektronisk lader hvis du vil have glæde af dem i lang tid.
NB: Li-Ion har den egenskab at degenereringen allerede starter under produktionen. Det betyder at levetiden er begrænset, uanset om du bruger dem eller ej. Kvaliteten forbedres hele tiden, men det er ikke længe siden at brugsperioden var ca 30 måneder - fra fabrikationsdatoen.
NiCd har en stor selvafladning og en "hukommelse" som viser sig ved at kapaciteten mindskes hvis du små-lader dem ofte. Her kan en lader, med såkaldt afladefunktion, få akkumulatorerne op på fuld kapacitet igen. Undgå så vidt muligt hurtigladning. Akkumulatorerne bliver varme og det nedsætter deres levetid.

Mvh. Christian

Hej Christian,
Tak for indput -jeg har en ordentlig lader.
Vi har også store strømslugere - men som sagt er det helt klart min erfaring at visse billige batterier, kun kan lades op ganske få gange, før de i løbet af få uger taber strømmen helt, hvis de ikke blive brugt - og kun er i stand til at levere strøm i ganske kort tid, selvom de har været fuldt opladet.

Hvor imod andre - som eks. de nævte Trust batterier - kan holde strømmen i månedsvis.

Eksempel: med de nævnte Trust kan jeg tage et par hundrede billeder med mit Practiva digi kamera - med og uden Blitz - over en periode på et par uger ( der er 4 stk. i kameraet ).

Med 4 stk "Euromass 2300mAh indkøbt i Fakta tror jeg det var, kan jeg tage 20 billeder indenfor et par dage - så er batterierne flade. Efter at have ladet og brugt dem nogle få gange, er de helt færdige.

Håber du / i forstår hvad jeg mener.

Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Jo, jeg forstår.
Har selv prøvet de nævnte akkumulatorer og de har ofte haft en tendens til at 'falde sammen'. Det var nogle uddaterede forpakninger, men derfor burde de alligevel kunne klare mindst 100 normale opladninger.
Jeg kan kun anbefale at købe akkumulatorer med påtrykt firmanavn ligesom Trust, - også som discount udgave, men i så fald undgå hurtigladning.
Som modelbygger kan jeg ikke tillade mig at bruge dårlige akkumulatorer i radiofjernstyringen. Det kan hurtigt blive en hårrejsende oplevelse hvis diverse flyvende effekter falder ned fra himlen.
Jeg vil dog henlede opmærksomheden på laderen som oftest er skyldneren når det går galt. Firmaer som tilbyder akkumulatorer, har også en håndteringsvejledning som frit kan downloades, og det er desværre ikke altid at vejledningen er sammenfaldende med laderens mere eller mindre lovpriste ydeevne.

Mvh. Christian

Hej Christian,
Tak for info - også i pm.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Var det eventuelt muligt at få præciseret hvad en "ordentlig" lader i så fald kunne være?

Links og firmanavne modtages med kyshånd :-)
Annonce
Hej Steinaa,

Efter samråd med de gode folk herinde fra, købte jeg for et halv års tid siden en "Hako Digital Charger BP550B" ( på QXL i øvrigt ). Mener det var noget med ca. 150,00. Den lader AA og AAA batterier ( 4 stk. ad gangen ) op på en god times tid - UDEN at batterierne bliver varme, så den har jeg været godt tilfreds med. Den oplader Ni-Cd / Ni-MH batterier. Den slår selv fra, når batterierne er opladede.
Christian: ja - det er godt nok en hurtiglader, men den virker fint og dækker mine behov.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
'En ordentlig lader' er et diffust begreb, men jeg skal prøve at gøre det kort.

Jeg vil forbigå problematikken vedrørende discountudgaver kontra kvalitetsakkumulatorer og de økonomiske overvejelser som deraf følger. Der er ingen mening i at ofre Dkr. 1.000,00 - 1.500,00 på en lader hvis man overvejende køber akkumulatorer til Dkr. 15,00 - 20,00.

Laderen skal som et minimum tilgodese akkumulatorens karakteristik. Dvs at til Ni-Cd skal der være en afladefunktion for at forhindre at akkumulatorerne mister deres kapacitet ved 'klatladning', og ved Ni-MH skal laderen ubetinget være microprocessorstyret, idet akkumulatorerne ikke tåler de store strømme ved hurtigladning, når de er afladet til mindre end ca 0,9 volt pr celle.

NB: Li-Ion akkumulatorer kræver en special lader.

Endvidere er det ikke alle akkumulatorer som de respektive fabrikker har godkendt til hurtigladning, så derfor bør laderen også kunne lade 'normalt' dvs 10-16 timer, men igen er det afhængigt af hvilken type man benytter. Man skal også være opmærksom på at akkumulatorerne ikke kan oplades 100% ved hurtigladning og derfor jævnligt skal lades normalt hvis man vil have maksimal udnyttelse af brugsværdien. En angivelse på 500 – 1000 opladninger for en given akkumulator gælder derfor kun ved normal ladning. Hurtigladning nedsætter levetiden for enhver akkumulator.

Uden at kende den, vil jeg påstå at når Vangsøe's lader er microprocessorstyret, er det en god lader som tager højde for -og kontrolmåler akkumulatorernes ladetilstand.
Den eneste anke er at man skal sikre sig at akkumulatorerne skal kunne tåle én times hurtigopladning.

Mvh. Christian

vist man ikke gider vændte på opladningen af akkuer.!
hama ni mh 2700 milli amp de bliver opladet på 30 min.
så er de kun håndvarme.!
med duracell lader med lade strøm på 2.5 amp
og start spænding på 12 volt.!
fra brugsen canon eos 400d digital spejlrefleks kamera
er der til 1200 til 1500 skud.! med 6 stk AA hama akkuer 2700 milli amp.
AA batteri slæde.

men hvist man skal have smæk på akku batterierne
så brug en robitronic pro 2000 lader 10 amp
med 10 amp 13.8 volt strømforsyning.!
og til afladning en 12 volt 35 watt halogen pære til bil.!
til ni mh og ni cd akku batterier
og oplades med 5 amp
så bliver de opladet på 20 min.
hvist det er 7.2 volt 3000 milli amp ni mh akku batterier
max 45 gradders varme.!
Nu du alligevel har åbnet en gammel og glemt tråd, så er der kommet nogle nye "eneloop" batterier som kan ses på forsiden her http://www.batteribyen.dk/
Men er det noget der er noget værd.. især det at de kan holde på strømmen længe tiltaler mig.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu kender jeg ikke sanyo´s batterier, men jeg mener at kunne huske at have læst en test, hvor de fik en god anmeldelse.

Sanyo kender jeg mest for deres radioer, der virkede rigtigt godt men deres design var ikke noget særligt.

Jeg tror at jeg vil tage changen med det store kit på forsiden af linket.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis