Ekkolod / fishfinder

Hej
Er der nogle af Jer der er mester i en Humminbird Wide 128 ?? Jeg har min båd på bådtrailer.... Mit ekkolod af ovennævnte mrk. kan slet ikke finde dybde ?? Jeg har på nettet hentet en manual, og déri skriver de at båden SKAL være i vandet... Er det rigtigt ?? hmmmmm..... jeg håber der er nogle der kan svare mig på dette.....
Mvh.
Roeden
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra roeden

déri skriver de at båden SKAL være i vandet... Er det rigtigt ?? hmmmmm.....

Et eller andet siger mig at nævnte producent kender lidt til sine egne produkter(jeg går selv og drømmer om at anskaffe lidt af hans isenkram)så gør som han skriver,hvis du skal se hvad der sker i den frie luft er det en radar og ikke et ekkolod du skal montere.
René
Hej Igen
Nu har familen og mig taget en skøn eftermiddagstur på kolding fjord....men men men.....Jeg fandt aldrig ud af hvor dybt der er :-) ..... Grunden til at jeg skriver det med at den ikke kan finde dybde på traileren er at den HAR virket, selv om båden var på traileren....... Kender nogle måske problemet med denne model ???
mvh. Roeden
Hej
Dit ekkolod virker som en sender og modtager hvor giveren i bunden af båden er antennen.
For at du kan måle en vanddybde, skal giveren være i vandet, eller i forbindelse med vandet igennem et hul i båden, et rør indvendig i båden med olie i hvori giveren er anbragt, eller limet ned i bunden UDEN luft mellem giver og vandet.
Den udsender et signal mod bunden det sted båden er, og da den ved hvor hurtigt signalet bevæger sig gennem vandet, er det bare en simpel regneopgave for loddet.
Har du haft vist en vanddybde medens båden var på traileren, har det vist været spam, den har vist, da den ikke kan vise noget uden vand.
Ps. nogle kalder den en giver, andre en svinger og andre igen en spole, og andre igen en transducer
Mvh autoole
Lydens hastighed er meget forskellig i vand og luft - desuden breder lyd sig meget længere i vand, så det undrer mig meget, at det skulle have virket, mens båden stod på traileren...

Mener at have set i en tidligere tråd, at man kan ødelægge transduceren, hvis man bruger ekkoloddet når der ikke er vand omkring - og det giver jo meget god mening, hvis den er beregnet til at overvinde modstanden i vandet, og så bare møder luft.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hey allesammen
Jeg vil prøve at lokalisere transduceren, og se hvad der kan være i vejen.....
Det kunne jo være sjovt hvis det virkede :-) Tak for svarene...
Mvh. Roeden
Annonce
Citat fra roeden

Hey allesammenJeg vil prøve at lokalisere transduceren, og se hvad der kan være i vejen.....
Det kunne jo være sjovt hvis det virkede :-)

Ja sjovt og nyttigt,hvis den stikker neden ud eller er hæk monteret kan traileren godt være synderen,ellers kontroler ledningen den er ofte meeeeeeeeeeeeeget lang.
René
Hej René
Den ER monteret på dén måde at den sidder indvendig og bagerst i båden.... Jeg Har tjekket ledningen og ja den ER meget lang :-) .... Problemet er at den jo HAR virket indtil jeg fik et nyt batteri på!!... Det kan være det ender med at jeg sender den hen til en der ved lidt om det ? :-)
Mvh. Roeden
Hmmmmmm.
Et høfligt spørgsmål. Du har vendt ledningerne til batteriet rigtigt ikkkk.???
Mvh Ole
:-) jo jo.... jeg var jo ude og sejle igår, og der er strøm nok i modtageren, men det er som om at den ikke får noget signal fra transduceren.....
Mvh. Roeden
Hej igen
Altså viser loddet et eller andet, men hvad. Kan det vise batterispændingen ?
Mvh Ole
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis