Installation af lysdæmper

I gammel tråd her på siden (http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=37273) står der lidt om at sætte en lysdæmper op. Jeg har dog behov for lidt yderligere hjælp.

Jeg står fuldstændigt med samme setup som K.Midtgaard, dvs to brune, en sort og en hvid ledning. Derudover ved jeg at en af de brune er mellemledning og den anden brune sandsynligvis fase (ellers er det vel den sorte).

Samtlige fire ledninger er forbundet til den eksisterende afbryder, hvilket jeg går ud fra er fordi der er tale om en korrespondanceafbryder. Men i min lysdæmper er der tre "huller" med følgende tegn: en pil ind, et L og en "skrå pil over en bølge". Så hvilke skal jeg satse på? Og kan den/de ubrugte ledninger bare stables tilbage bagved afbryderen eller skal de afskærmes?

Lysdæmperen har følgende vejledning: http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/97515_02.pdf

På forhånd tak for hjælpen.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
først et spørgsmål , er der en stikkontakt under afbryderen, hvis ja, så forbinder du de to brune ledninger til L , den sorte til bølgen med pil , og tilsidst den hvide til pilen , så skulle den ged være barberet!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Klemmen med L på er til din fase, og den med bølgen og pilen er din "udgang" som du kan dæmpe. Klemmen med pilen ind er til et styre signal, dvs. når den får en impuls vil lysdæmperen tænde eller slukke. Derfor kan din lysdæmper ikke direkte skiftes med en korr. afbr. Det vil kræve lidt ændring ved den anden afbr.

Venlig hilsen
Kris
Citat fra krisserkt

Klemmen med L på er til din fase, og den med bølgen og pilen er din "udgang" som du kan dæmpe. Klemmen med pilen ind er til et styre signal, dvs. når den får en impuls vil lysdæmperen tænde eller slukke. Derfor kan din lysdæmper ikke direkte skiftes med en korr. afbr. Det vil kræve lidt ændring ved den anden afbr.


Den anden afbryder behøver vi for så vidt ikke, så bare lysdæmperen fungerer, så er jeg glad.
Citat fra Rolias

først et spørgsmål , er der en stikkontakt under afbryderen, hvis ja, så forbinder du de to brune ledninger til L , den sorte til bølgen med pil , og tilsidst den hvide til pilen , så skulle den ged være barberet!


Ja, der er en stikkontakt nedenunder, men den er ikke forbundet med afbryderen. De stikkontakter vi har, har ingen afbrydere.
Hej Kris,

Jeg står nogenlunde med samme problem og har behov for din hjælp.

Jeg har samme lysdæmper som beskrevet. Indgang med "pil", indgang med "krøllle" og indgang med "L" 

Den skal erstattes med korrespondance kontakt og der sidder stikkontakt nedenunder. I eksiterende korr. kontakt har jeg 8 indgange, 4 for oven og 4 forneden. Der er monteret ledninger således: Nr 1 foroven fra højre er brun ledning, Nr 2 foroven fra højre er brun og er forbunder til stikkontakt nedenunden. Nr 3 er tom. Nr 4 foroven fra højre er rød ledning.
Forneden sidder der kun en 1 sort ledning i Nr 1 fra højre.

Hvordan tilslutter jeg ledninger til lysdæmper?. Min korr.kontakt andet sted skal osse virke, blot som tænd sluk?

Er det forvirrende beskrevet ?

Håber på din hjælp
Hilsen Niels 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis