Varmeflytning !

Hejsa.

Jeg har søgt lidt her på foraet ang. varmeflytning fra en brændeovn, og må da indrømme at det ikke var særligt opmuntrende ! Jeg vil jo næsten gå ud fra at det er flytning imellem rum i samme plan der har været foretaget !
Jeg går med en ide om at lave varme flytning her i huset også, men jeg vil flytte varmen op på 1 sal fra stuen ! I mit hoved burde det være lettere da varmen automatisk vil flyve opaf og ikke skal besværes af at skulle pumpes nedaf i et koldt rum ! Er der nogen kloge folk herinde der har noget input til denne ide !

NB: rummet varmen skal flyttes til ligger lige over der hvor brændeovnen står, så det er minimalt hvor langt det skal flyttes vandret !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min tidligere nabo havde simpelthen et hul i etageadskillelsen lige over brændeovnen. Hullet kunne kan dække mere eller mindre af og på den måde regulere varmen på 1.sal.
Det virkede godt, men jeg har en lille fornemmelse af, at det måske ikke er brandteknisk helt lovligt?

Med venlig hilsen
ktm

 

hejsa

Den tidliger ejer af vores hus havde gjort det samme han har trukket et spiro rør op i skunken, og knækket det også ind i et værelse. Det virker udemærket, når først røret er varmt, men indtil da er det bare irriterende at høre på, han har bare sat en baderumsblæser....

Kan du ikke skrive om hvordan det har lykkedes dig, jeg har en ide om at jeg vil modificer mit lidt...

pøj pøj
Selvfølgelig skal jeg nok holde jer opdateret, men jeg har bare ikke lige fået snakket medpejse pusheren endnu... der gik kuk i installeringen af brændeovnen og vi har i mellemtiden fået flyttet nogle varmerør i skunken !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Citat fra DangMan

Hejsa.

Jeg har søgt lidt her på foraet ang. varmeflytning fra en brændeovn, og må da indrømme at det ikke var særligt opmuntrende ! Jeg vil jo næsten gå ud fra at det er flytning imellem rum i samme plan der har været foretaget !
Jeg går med en ide om at lave varme flytning her i huset også, men jeg vil flytte varmen op på 1 sal fra stuen ! I mit hoved burde det være lettere da varmen automatisk vil flyve opaf og ikke skal besværes af at skulle pumpes nedaf i et koldt rum ! Er der nogen kloge folk herinde der har noget input til denne ide !

NB: rummet varmen skal flyttes til ligger lige over der hvor brændeovnen står, så det er minimalt hvor langt det skal flyttes vandret !


jeg kan huske at der på min mormor og morfars gamle gård, var støbejernsriste i gulvet (på førstesalen) så varmen kunne trække op, dengang var virkningen ikke så god da isolering ikke var aktueltrolleyes
men pricippet ses da stadig i gamle/ældre ejendomme.

her har vi også hul lige ved brændeovnen, men det er til trappen, så der kommer rigeligt med varme der op, så jeg overvejer en vifte i trappe opgangen for at varmen kan gøre større nytte nede cool

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Så fik jeg snakket med ham der installerede ovnen, det er lovligt med et hul op igennem loftet, så nu skal jeg igang med at inde lidt rør og ventiler så jeg kan få lavet det inden det bliver alt for koldt smile Tror jeg vil satse på at inde en tragt formet ventil her nede til stuen og så bare en simpel rist ovenpå ! Jeg har også overvejet at lave den så den kommer op i skunken og så lige knækker ind igennem vægen, det vil nok se lide mere fiks ud med ventilen i vægen end i gulvet cool

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis