Aftrækskanal i stål

Har netop købt en frithængende emhætte i rustfri stål, men aftrækskanalen er for lang, og skal afkortes. Kanalen er firkantet, og er derfor lidt uhandy at arbejde med.

Er der nogen herinde der har erfaringer med at "skære" i rustfri stål ? kan jeg selv gribe vinkelsliberen, eller skal jeg en tur til "smeden" ?

På forhånd tak for input...

vh
Jesper
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt skære med din vinkelsliber, men det er ikke let, synes jeg, hverken at skære eller få det pænt.
Jeg ville bruge så tynd en skæreskive som muligt, kan fås ned til 1 mm og så lade det tage den tid, det vil, uden at forcere.

Med venlig hilsen
ktm

 

helt enig med ktm, så tynd skæreskive som du kan få, og så sæt malertape hvor du skal skære hvis du ikke er god til frihånds snit.
rids langs malertapen hele vejen rundt, men skær ikke igennem, da den vil blive for varm og dermed blå. gør dette et par gange, og vupti du er igennem, uden misfarvniger.
skulle du være uheldig og få misfarvning, kan dette fjernes med autosol, eller wienerkalk fra matas blandet med sprit, poler med en fin klud.
Malertape, en tynd skive, og vinkelsliberen bliver vejen frem.
Takker for hjælpen....
vh
Jesper
Personligt foretrækker jeg at bruge en stiksav, hvis der skal undgås at lave misfarvning. Men det kræver naturligvis en dertil egnet klinge, masser af tålmodighed, og MASSER af den rigtige slags smøring.

Skulle engang skære et ca 50mm langt snit, og tog lige noget tilfældigt skæreolie, der lige var nærmest. Efter 20mm var skæret væk.

Bruger normalt noget skærefedt der hedder "cut+cool bore- og skærepasta", eller "Rocol". Sidstnævnte lugter dog forfærdeligt, og er ikke specielt sundt.

Jeg kan ikke rigtigt fortælle hvor man kan købe det, da det er noget jeg får gennem arbejdet

Mvh Grandjean 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også