Rækværk rundt hull over trappe

Hej. Jeg har lavet en lejligheds-sammennlegning mellem 1 og 2 sal, og har nu et hull jeg gerne vil lave et rækværk omkring. Håber at dette er noget jeg selv vil klare, men er usikker på hvordan jeg skal feste rækværket. Havde tænkt mig at lave det i træ, er det så nok at feste det på indsiden af hullet med skruer? Evnt hvor tykke og lange skal festene være?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra ingermaren

Hej. Jeg har lavet en lejligheds-sammennlegning mellem 1 og 2 sal, og har nu et hull jeg gerne vil lave et rækværk omkring. Håber at dette er noget jeg selv vil klare, men er usikker på hvordan jeg skal feste rækværket. Havde tænkt mig at lave det i træ, er det så nok at feste det på indsiden af hullet med skruer? Evnt hvor tykke og lange skal festene være?


Ja det var da godt nok et slemt hul du har der, at der ingen er der skvatet ned endnu, da har du været meget heldig. Du skal have nogle lodrette stolper på ca. 4x8 cm fastgjort på siderne af hullet lad dem være ca. 80 cm lange fra gulvet og op. Derpå fastgør du nogle lange bræder á 2,5x10 cm og i længde som hullet på langs og for enden. 3 stk. skulle være nok. Øverst lægger du også et brædt som afslutning, det skal nærmest være et stykke halvtømmer á 5x10 cm.
En anden mulighed er at du opsætte et stakit eks. skagens stakit som du kan købe færdigt hos en tømmerhandel, du skal så stadig have de lodrette stolper.

V.h. Håndværkeren
Håndværkerens dimmensioner mig ret voldsomme..
Kig på hvordan et almindeligt returgelænder er lavet og dimmensioneret.
Inspiration vil du sikkert kunne finde hos diverse trappeproducenter.
Om det skal laves i træ eller evt rustfast stål, med glasplader eller det skal være med wire er jo op til dig.
At anvende rustfrie dele er nok det der ser lettest og mest elegang ud.
Og så er det jo også ret let at montere færdige komponenter.

kig her http://www.inoxline.dk/ og søg mere generel inspiration hos trappefabrikanterne.

I stedet for rustfrie enheder kan man også anvende tilsvarende lavet i stål og enten varmgalvaniseret, for at få et råt look. Eller pulverlakeret i den farve der ønskes. Sammen med hærdede glasplader eller rustfast wire er det elegante løsninger. Den lokale smed vil kunne lave balustrene.

Men ellers en flot løsning med at forbinde de to etager cool

MVH Njord
Jeg vil bare gerne at det kan holde til noget Njord.
Hej igen

Jeg har lige rundet trappen her hjemme....
Stolpen i top hvor gelænderet langs trappen lander og retur gelænderet udgår fra er en stolpe på 80x80mm og ved gulvniveau er den ståret ind til 80x40mm.
På dette "blad" lander trappevangen, og stolpen er skruet fast i etage adskillelsen. Formodentligt med en karmskrue, den er proppet efterfølgende.

Hvor retur gelænderet rammer væggen er der ligeledes en stolpe der er fastgjort til væggen. den er "kun" 40x60mm og har ikke noget blad der går under gulvniveau.

Til det aktuelle vil jeg foreslå en høvlet ½stolpe ind mod muren på 40x80mm, og ikke under gulvniveau. I det frie hjørne en 80x80 høvlet stolpe, der er skåret ned til 40x40 så det kommer til at stå på 40mm hele hullet rundt. I trappens landing vil jeg foreslå en stolpe på 80x80 skåret ned til 80x40 under gulvniveau. De monteres med karmskruer og der laves et gelænder mellem disse. Gelænderet laves med en "rem" mod gulvet fx str 40x60 eller 40x40mm (hvilket mit gelænder er) liggende på den flade side og med balustre op til håndlisten på gelænderet. Denne bør være 90cm højt for at have en god højde. Balustrene kan laves i rundstokke, eller rustfaste rør, der bores i bundremmen og håndlisten. Siden limes de og det hele vil blive en meget stiv konstruktion.

Håndlisten kan laves som rund, firkentet, med rundede eller reifede hjørner efter behag. Eller luksusmodellen som nøglehulsformet.

Men ellers helt enig med håndværkeren i at det skal kunne holde....
Pas blot på at det ikke ender med at være klumpet/klodset istedet rolleyes

MVH Njord
jeg synes når du har lavet sådan en flot trappe og så elegant finish , vil det være synd at bruge træ da der skal enten rigtig mange balustre eller stor træstolper eller kombination af disse.
Efter min mening en stål rækværk med horisontale wire eller med 2-3 hærdede glasplader vil passe perfekt til trappen.

I øverigt synes jeg det vil være synd at fæstne værket på siden af trappeåbningen, det vil være meget flottere at det fæstnes på gulvet og ikke siden .
go fornøjelse

p /p
Annonce
Citat fra bahaman

I øverigt synes jeg det vil være synd at fæstne værket på siden af trappeåbningen, det vil være meget flottere at det fæstnes på gulvet og ikke siden .
go fornøjelse


Men at lade befæstigelserne gå ned i selve trappehullet er jo netop det der giver styrke og stabilitet...

Men valget er jo ditrolleyes

MVH Njord
Hej

I en anden tråd bliver der skrevet om de tyske byggemarkeder. Jeg har tidligere overvejet at købe en lækker timberman trappe til at sætte op fra min stue og ned til min kælder. Men da jeg på deres hjemmeside tastede mine ønsker ind, så røg den op i 30.000 kr!! Så jeg bestemte mig hurtigt for at lave en trappe selv. Dette skal jeg inden længe, men så faldt jeg over www.maxbahr.de hjemmesiden. Her har de selvsamme trappe som jeg kunnne købe hos Timberman. Men hos maxbahr koster den bare ca 1/3 ! Du kan også købe stålgelænder osv. Om de er lige så meget billigere har jeg ikke undersøgt, men det er da et forsøg værd. For denne løsning vil helt sikkert være det lækreste valg i det flotte stykke arbejde du har fået lavet. Men det koster altså lidt. På http://crosinox.dk/ kan man se at det er ikke småpenge det drejer sig om. Alt efter løsningsmodellen så kan det godt blive 2-3000 kr pr løbende meter...

Men jeg ville se om jeg ikke kunne få lavet noget i stål, som andre også foreslår, hvis jeg var dig

Mvh Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis