Kan man fræse i plexiglas

Jeg vil prøve at lave et hus nummer i plexiglas hvor man fræser nummeret på bagsiden spejlvent og så mater selve pladen så nummeret står fra klar og det rundt om er mat. men hvordan laver men et spor i det uden det smælter ??
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hmm, jah, godt spørgsmål.. Jeg har haft held til at bore huller med et stort kopbor i tykt plexiglas vha. en stift med "skærevoks". Boret fik en ordentlig omgang inden jeg begyndte at borer, og så lige en enkelt gang undervejs..

Du kunne jo evt. lave nogle små tests inden du for alvor går igang smile
Ikke fordi jeg har prøvet, men hvad med at vandkøle?

Det værste der kan ske er vel at det sprøjter en del?

Ideen med husnummeret lyder da fin, så prøv dig frem. Hvis du laver en lyskilde, der belyser pladen fra kanten vil du få tallene til at fremstå som om selv lyser.
Du er nødt til at prøve dig frem, men som udgangspunkt vil jeg mene at det er vigtigt at du fræser med lavt omdrejningstal og en hurtig tilspænding. Det samme gælder nogenlunde for træ, da man ellers får brændmærker.

Hvordan har du tænkt dig at fræse det? Du kører vel efter en eller anden form for skabelon?

Hvis du helt har opgivet, så kan jeg godt cnc-fræse det for dig.

Hilsen Metalsnedker
Ja jeg vil helt sikkert kigge efter om fræseren er skarp. Den skal være superskarp.
Så skal der masser af omdrejninger til. Der skal kun få skær på fræseren, et eller to. Der skal være plads til spånnerne kan komme væk. Køling er jeg ikke sikker på. Men jeg vil nok nøjes med trykluft, der også er med til at fjerne spånnerne.

Tilspændingen skal nok ikke være den vilde, lidt forsigtighed, hvis du anvender en skabelon og styrer manuelt.

Kører du styret vil jeg vælge en hurtigere tilspænding men kun en ganske lille spåndybde. Men det gør jo at der skal køres flere gange før du når i samme dybde.

Hvad vil du fræse med? Er det en almindelig overfræser? Så overvej at lave opgaven med en toskærs fræser beregnet til alu eller plast fræsning...

MVH Njord
det kan du godt, jeg har selv købt en rund plade som jeg så blive "udskåret" med en overfræser
Hej, min første post !
Siden du ikke selv ved hvad du skal gøre, går jeg ud fra at du er en glad gør-det-selv mand med en overfræser.
Jeg har fræst plexi, men med mere prof. maskineri. Jo flere omdrejninger, des mere varme - så hold den nede i omdrejninger. Hvis du skal have et rigtigt godt resultat, skal der også vand på - hele tiden. smile
Har bla. lavet låg til vandkøling af computeren osv.
Held og lykke

Peace through superior firepower.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis