Frost / Rust-sikring af isoleret værksted.

Hej

Mit nye isolerede værksted (15 m2) er ved at være færdigt. Meget passende da vinteren også er på vej.
Det skal bruges til opbevaring af div. legetøj som motorcykel, RC biler, værktøj osv.
Derfor skal det være 100% rustfrit !
For at der ikke kommer rust, kræver det at temperaturen ikke er for lav, samt lav luftfugttighed.

Jeg kunne vælge et solvarme anlæg (www.solarventi.dk) men prisen gør at det ikke bliver aktuelt i år.

Så derfor skal dette løses med et el-apparat af en art. Men hvad skal jeg købe ?
Rummet skal hele vinteren holdes frostfrit, da dette også betyder rustfrit. Samtidig vil jeg også kunne hæve temperaturen til arbejdstemperatur, 20°C.

Jeg har kigget på denne : http://www.energi-butikken.dk/product.asp?product=324&sub=0&page=1

Vil jeg kunne sætte denne på 5°C til daglig, og et par timer før jeg skal arbejde op til 20° ??

Andre forslag ? evt. apparater i har erfaring med ?

På forhånd TAK

Kim A
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart så ville jeg ikke vælge en blæservarme, men en simpel el-radiator eller evt. en oliefyldt elradiator. For det første sparer du udgiften til at drive blæseren, for det andet er der ingen bevægelige dele der kan gå i stykker. Derudover er de langt billigere (fås for nogle få hundrede kroner). Hvis du alligevel overvejer en varmepumpe eller solpanel senere så gå efter den billigste løsning. Både den med blæser, den almindelige el-radiator og den oliefyldte elradiator varmer 1-1 dvs 1kWh giver 1kWh varme. Du skal over i varmepumper/solenergi for at få bedre energi-varme rater.
Sæt en lille affugter ind, f.eks. en til 8-900 kr. når de er på tilbud i div. supermarkeder.
Så er du stone sure på ikke at få rust.
I begyndelsen vil den køre rigtig meget, indtil du får fugten ud af gulv, vægge, lofter og øvrigt inventar.

Med venlig hilsen
ktm

 

Grunden til at jeg ville vælge varmeblæser frem for radiator, er at jeg har en ide om at en blæser må være hurtigere / bedere til at fordele varmen rundt i lokalet. Måske jeg er helt gal på den der ?

Selvfølgelig kan det også være til irreterende med en blæser, når man opholder sig i lokalet.
Udover en billig elradiator skal du have en luftaffugter.
Når der har være 5 grader og du tænder for varmen kan du risikere at fugt fra træværk begynder at fordampe. De kolde ting som tager tid at varme op (Det kan være tungt værktøj, diverse motore og evt transformatore) er stadig kolde og der kommer kondens=rust. Når du har puslet et par timer er der fugt i den 20 grader varme luft. Når luften køles ned kan der komme kondens.
Har prøvet at save med min runsav med rusten klinge. Den saver dårligt og emnet skal slibes for at fjeren rustsporene. Den havde stået i en uopvarmet bygning.

Mvh Thomas

Citat fra ktm

Sæt en lille affugter ind, f.eks. en til 8-900 kr. når de er på tilbud i div. supermarkeder.
Så er du stone sure på ikke at få rust.
I begyndelsen vil den køre rigtig meget, indtil du får fugten ud af gulv, vægge, lofter og øvrigt inventar.

Så den optimale, og sikre løsning, vil være en el-radiator på 1-2 kW kombineret med en mindre affugter ?
Annonce
Hvis du sætter en oliefyldt radiator på hjul midt i lokalet så har du hurtigt fordelt varmen. Rummet er jo ikke ret stort. Et andet problem du skal være opmærksom på er at den varmeblæser du linker til ikke er designet til 24-timers drift:

Slukker automatisk efter 1-8 timer

Jeg ville bestemt spare pengene og købe en oliefyldt elradiator på 1000/1500W til 2-300 kr. og så evt. overveje ktm's forslag - mener godt en affugter kan fås billigere end 8-900 kr.
Citat fra phwinther


Jeg ville bestemt spare pengene og købe en oliefyldt elradiator på 1000/1500W til 2-300 kr. og så evt. overveje ktm's forslag - mener godt en affugter kan fås billigere end 8-900 kr.


Det lyder som om at det er den vej jeg skal gå. Er der nogen der har link til nogle apparater, som de har gode erfaringer med, eller er det bare at tage i nærmeste byggemarked og se på sagerne ?

Hvad er forskellen på en elradiator og en oliefyldt radiator ?
Jeg tror ikke det gør den store forskel hvad du vælger af apparater. En oliefyldt radiator bliver langsommere varm og holder længere på varmen. Er som regel på hjul og kan køres rundt så kan du jo skrue op og stille den hen ved siden af hvor du arbejder og have varme der ret hurtigt. En almindelig elradiator er som regel monteret på væggen (kan måske også fås på hjul???), den bliver hurtig varm og hurtig kold igen. Min personlige holdning er at olieradiatoren giver en mere jævn varmeafgivelse men det er nok en smagssag. Et hurtigt kig rundt på nettet synes at indikere at en oliefyldt også er lidt billigere end den traditionelle, men det kan bare være et tilfælde (se ex. http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/SearchCatalog-ViewCategory;pgid=BSSz6oZKU8dSR0EjRNJBwx1k0000dQyS5Oie?CatalogCategoryID=vzTD4QFHRqwAAAEO8Q803xiY)
Hvis du ønsker hele 3 ting på een gang:

- Frostfrit altid
- Arbejdstemperatur
- Lav fugtighed hele tiden

... så tror jeg, at du må anskaffe dig både en elradiator og en affugter.
Denne løsning giver dig sikkerhed for, at dine ting ikke ruster, og at du opnår de temperaturer som du ønsker.

En billig og god elradiator kan fx være denne: http://www.energi-butikken.dk/product.asp?product=330&sub=0&page=1

Og en rigtig god og rimelig billig affugter, kan fx være denne: http://www.energi-butikken.dk/group.asp?group=10

Jeg er ret sikker på, at hvis du ikke har en affugter, vil du få problemer med fugt, når temperaturen er lav - og så vil dine ting og sager ruste.
Citat fra ks9000

Hvis du ønsker hele 3 ting på een gang:

- Frostfrit altid
- Arbejdstemperatur
- Lav fugtighed hele tiden

... så tror jeg, at du må anskaffe dig både en elradiator og en affugter.
Denne løsning giver dig sikkerhed for, at dine ting ikke ruster, og at du opnår de temperaturer som du ønsker.

En billig og god elradiator kan fx være denne: http://www.energi-butikken.dk/product.asp?product=330&sub=0&page=1

Og en rigtig god og rimelig billig affugter, kan fx være denne: http://www.energi-butikken.dk/group.asp?group=10

Jeg er ret sikker på, at hvis du ikke har en affugter, vil du få problemer med fugt, når temperaturen er lav - og så vil dine ting og sager ruste.

Du har ret i, at der er præcis de tre punkter jeg ønsker. Med de store temperaturforskelle jeg ønsker, kan jeg nok ikke undgå rust uden affugter.
For at opfylde disse ønsker, er det nok nødvendigt med både varme og affugter. Findes der mon at apparat med begge funktioner ?.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis