Frost / Rust-sikring af isoleret værksted.

Hej

Mit nye isolerede værksted (15 m2) er ved at være færdigt. Meget passende da vinteren også er på vej.
Det skal bruges til opbevaring af div. legetøj som motorcykel, RC biler, værktøj osv.
Derfor skal det være 100% rustfrit !
For at der ikke kommer rust, kræver det at temperaturen ikke er for lav, samt lav luftfugttighed.

Jeg kunne vælge et solvarme anlæg (www.solarventi.dk) men prisen gør at det ikke bliver aktuelt i år.

Så derfor skal dette løses med et el-apparat af en art. Men hvad skal jeg købe ?
Rummet skal hele vinteren holdes frostfrit, da dette også betyder rustfrit. Samtidig vil jeg også kunne hæve temperaturen til arbejdstemperatur, 20°C.

Jeg har kigget på denne : http://www.energi-butikken.dk/product.asp?product=324&sub=0&page=1

Vil jeg kunne sætte denne på 5°C til daglig, og et par timer før jeg skal arbejde op til 20° ??

Andre forslag ? evt. apparater i har erfaring med ?

På forhånd TAK

Kim A
Hej Mit nye isolerede værksted (15 m2) er ved at... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt få begge dele i én, men så er det er en varmepumpe og det var det prisniveau du ikke mente du havde råd til pt.

ks9000 for en god orden skyld kan du så ikke lige afklare hvorvidt du har noget med Energi-Butikken v/Knud Sørensen i 9230 Svenstrup at gøre. Tanken er jo nærliggende med dit brugernavn og beliggenhed.
Jeg levede i nogle år med først en elblæser og siden en olieradiator.
Jeg vil helt indiskutabelt foretrække den oliefyldte radiator til nogle få hundrede kr. Den er lige så behagelig som en centralvarmeradiator.
Man bliver idiot at at have denne blæser kørende hele tiden. Kan være udmærket som supplement, hvis det skal gå lidt stærkt med at jage kulden ud. Kan fås for et par hundrede kr.
Glæder mig at se, at også andre er overbeviste om betimeligheden i affugteren! :-)
Med disse ingridienser, kan du holde dig et behageligt klima i dit værksted til glæde for dit værktøj og helbred.

Med venlig hilsen
ktm

 

Til phwinther

Mht. dit spørgsmål til mig, så hedder jeg altså ikke Knud Sørensen.
Og jo, bl.a. Energi-Butikken er min.
Ud fra mangen en snak med kunder, som gerne fortæller om deres problemer og løsninger, har jeg samlet mig en vis portion erfaring og viden om tingene. Og det er den jeg gerne formidler videre.

Din bemærkning om, at en løsning kunne være en luft/luft varmepumpe i KimA's tilfælde, kan jeg kun støtte. Men de arbejder vist ikke helt ned til +5 grader med indendørs temperaturer. Dem jeg forhandler, går kun ned til +16 grader. Og så er de jo også en smule dyrere.

Og så forresten med hensyn til en affugter, så giver den en lille smule varme, når den arbejder. Udblædningstemperaturen er nogle få grader højere end lufttemperaturen ved indtaget. Men den kan ikke betegnes som en opvarmningskilde.
Så længe det er el du bruger til opvarmning er det energiøkonomisk fuldstændig lige meget hvad du brænder den af i. Om det er varmeblæsere, radiatorer, elpærer, transistorradioer, eller affugtere så er det det samme. Du får præcist den samme mængde varme ud af det, som den mængde energi du bruger. Med affugteren kan du dog få mere varme fra end den energi du fylder i, forudsat at fugtig luft der kommer ind udefra bliver affugtet og igen byttet ud med ny fugtig luft udefra

Men hvis du vil holde en bestemt temperatur, skal en dele af det være noget termostatstyret (varmeblæser eller radiator). Jeg ville nok vælge en radiator uden blæser, med mindre blæseren er rated til rigtig mange timers drift.

mvh Hans
Annonce
Har du brug for at holde temperaturen oppe? Har du ikke blot brug for at holde fugtigheden nede. Jeg ville nøjes med en affugter, hvis jeg kunne finde een hvor arbejdejdsområdet går ned til de temperaturer du har. Nu har du jo også isoleret, så mon ikke en 150W som affugter kunne bruge ville være tilstrækkelig til at holde temperaturen oppe?
Hej
Jeg har 30 kvm værksted, isoleret, jeg bruger en olieradiator på 1500w, med den kan jeg holde omkring 15 grader selv ved hård frost, den bliver tændt når det begynder at blive koldt, termostaten sørger for resten, strømforbrug ca 2,5 kwh i døgnet i gennemesnit, kan anbefales.
ps. den jeg har er fra harald nyborg og kostede omkring 400 kr.

Mvh
Steen
Citat fra Hans123456789

Har du brug for at holde temperaturen oppe? Har du ikke blot brug for at holde fugtigheden nede. Jeg ville nøjes med en affugter, hvis jeg kunne finde een hvor arbejdejdsområdet går ned til de temperaturer du har. Nu har du jo også isoleret, så mon ikke en 150W som affugter kunne bruge ville være tilstrækkelig til at holde temperaturen oppe?


Hans : Temperaturen skal holdes over de ca. 5 grader. Når der så skal arbejdes, skal den op på de 20 grader. Alene denne store temperaturændring, er vi vist alle enige om kræver en affugter. Nok om det.
Mht. radiator kan jeg forstå at der er lidt uenighed, men der bliver hældt til de oliefyldte. Nu er jeg rigtig elektronik-mand, så en med display, regulering, evt. blæser i, til den hurtige opvarmning (ikke kontinuerlig kørsel) ville bestemt være sagen. Nogen der har erfaring med en sådan ?

Mht affugter er valget faldt på denne. : http://www.el-forretningen.dk/shop/affugter-elektronisk-3117p.html
Nogen der har noget at udsætte på denne ?

Venligst
Kim A
Kender ikke produktet, men du kan evt. chekke tilbudskataloget fra Davidsen http://www.davidsen.as De har en 1000W radiator til 169kr. Alternativt hvis du vil have noget mere avanceret har de også en 2000W med blæser osv. til 400 kr. De har desuden en affugter til 500 kr. (halv pris). Så skal du godt nok også køre til Christiansfeld for at hente det, men det er trods alt ikke den helt store tur fra Odense. Jeg kender ikke produkterne, men det var noget i den stil jeg ville satse på - specielt hvis man satser på noget mere avanceret med solenergi senere er det begrænset hvor meget jeg ville ofre nu. Hvis du holder øje med diverse tilbudskataloger kan du sikkert finde noget lignende hos andre byggemarkeder. Det er jo nu den slags kommer frem.

ks9000: Jeg er enig med dig. Grunden til jeg spurgte var blot at jeg mener det er mest fair at fortælle det upfront. Det betyder jo ikke at du ikke kan dele ud af dine erfaringer. Jeg har iøvrigt heller ikke set nogle varmepumper der går længere ned end til 16 grader.
Nå, så er jeg ved at være færdig, der er installeret affugter og radiator, og det hele virker som det skal.

Men men men... Hvordan vil i anbefale jeg indstiller varmen og luftfugtigheden ?

Vil det være fint med luftfugtighed på 80% og temperatur på 10°C ? Eller skal jeg højere op/ned ?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis