IKEA skuffer i HTH-elementer

Vi flyttede i et næsten nybygget hus sidste år, men er meget utilfredse med kvaliteten af skufferne i køkkenet. De kører ikke helt ud, løber ikke let og har ikke det der smarte lukkesystem, som de fleste nye har i dag.

Vi har før haft et IKEA-køkken, som var klasser bedre end det vi har nu (fra HTH). Derfor vil jeg gerne skifte de nuværende skuffer ud til Ikea's, men beholde fronterne. Det kræver bare at jeg kan skrue fronterne rigtigt på, hvilket vist er en større opgave.

Er der nogen der har målene på IKEA's huller i skuffefronten? Altså hvor langt fra kanten skal de sidde, hvor stor er afstanden mellem de 3 skruer i hver side...

Ellers må jeg en tur i IKEA med en tommestok...

Mvh. AllanE
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Allan

Dirkte kan jeg godt nok ikke hjælpe dig...
MEN når/hvis du skal afsted med tommestokken, så tag lidt af husholdningspengene med også..
Jeg må jo erkende at man ofte ikke lige får taget alle de fornødne mål.. Ofte finder man lige et eller andet mål manikke fik med og så må man jo afsted igen...

Så hvad med at købe en enkelt skuffe og teste det hele ordentligt af med en prøvemontage, altså bare uden fronten.. Når selve skuffen er OK, kan du nemt skifte fronten over ( vil jeg tro ) Hvis det ikke er let vil du kunne få en klar fornemmelse af om det er noget der vi lvirke inden du køber de nødvendige skuffer og går ordentligt igang.. Lidt surt at stå med 8 skuffer uden fronter rolleyes

MVH Njord
Ikea skuffefronter (til Blum Tandembox), huller:

Alle huller sidder 31.5 mm fra siden af fronten. Nederste hul sidder 61,5 m fra bunden af fronten og det næste yderligere 32 mm oppe; det er de to huller til den lille dims der klikker ind i skuffen.

Høje skuffer har et hul yderligere 64 mm oppe til stængerne i siden.

MVH Jacob
Super! Tak for hjælpen Jacob! Jeg vil prøve med de mål.

Njord: Jeg har allerede købt en par skuffer (en normal + en dyb). Det var da jeg stod med dem, at jeg opdagede, at det ikke er så nemt at lure hvor hullerne skal være i skuffefronten.

Jacob: Det virker som om du har alle målene i hovedetsmile Har du også mål på, hvor højt hullerne til skinnerne skal sidde i skabselementet, eller strammer jeg den nu? Jeg har 3 skuffer i følgende rækkefølge:

1) En alm skuffe - højde på front: 12,4 cm
2) En dyb skuffe - højde på front: 25,2 cm
3) En dyb skuffe - højde på front: 31,7 cm

Takker og bukker!

Mvh. AllanE
Var det ikke lettere at købe easy-luk skuffer fra HTH, i stedet for den "billige" HTH løsning de åbentbart er monteret nu? Så er du sikker på at det hele passer sammen og skal ikke til at lave noget "fusk"?!?
Omend ikke i hovedet, så i køkkenet - der følger en lille papskabelon med nogle af delene, til brug ved de låger der ikke er "født" som skuffefronter, f.eks. ved højskabe; jeg har dog ikke kunnet finde den i downloadsektionen af deres website.

Nederste skinne "står" på bunden af elementet, næste skinne er 30,7 cm fra bunden (målt til underkanten af skinnen) og øverste skinne er 56,4 cm fra bunden. Forkanten af skinnerne er 4 mm fra forkanten af elementet.

MVH Jacob
Annonce
Så vidt jeg kan se så er easy-luk skufferne også bygget med Tandembox, og dermed identiske mht. mål på monteringsbeslaget. Men Ikeas skuffer er til gengæld så billige at prisen er lavere end du kan købe Tandembox systemet til "i løs vægt" - hvor HTH er noget dyrere.

Jeg overvejede at snedkerere køkken selv, men fandt ud af at jeg kunne købe det "færdigt" i Ikea billigere end jeg kunne finde materialerne til.

MVH Jacob
HTH er en meget bedre kvalitet end ikea´s selv om det er blum som laver skufferne. Du kan faktisk købe rigtige gode blumtion skuffer i silvan stark og xl firmaet som lavere til dem hedder concepta (modulia/tvis)
Tusind tak for hjælpen Jacob! Vil du lige gøre én sidste ting for mig? Tjekke om målene på fronterne (højden) svarer til mine mål, altså:

1) En alm skuffe - højde på front: 12,4 cm
2) En dyb skuffe - højde på front: 25,2 cm
3) En dyb skuffe - højde på front: 31,7 cm

Bare lige så jeg er sikker på, at Ikea også har forskellige front-højder på de dybe skuffer, inden jeg skruer løs.

Mvh. AllanE
Hej Hans

Nu har jeg allerede købt skufferne i Ikea, så jeg bruger dem. Men af ren nysgerrighed: Hvad er det der gør HTH's skuffer bedre, hvis det er samme mærke som Ikea's (Blum)? Ikea har jo også fået det smarte lukkesystem nu.

Mvh. AllanE
Jeg får følgende mål på skuffernes fronter:

12,6 cm
25,4 cm
31,0 cm

SVJH så er HTH's elementer 70,4 cm høje? Ikeas er 70,0. Så det er nok nødvendigt at regne to gange inden man skruer. Men Tandembox'en har jo mange skrueuller, så det burde være en smal sag hvis det bliver nødvendigt at rykke en skuffe en mm eller to

MVH Jacob
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis