Tid til nye dæk

Hej,

Jeg står og skal købe nye sommerdæk (for første gang i mit bil-liv rolleyes ) til baghjulene. På mine alu-fælge sidder nogle dæk i størrelsen 195/60 R14. Men det passer ikke med instruktionsbogen til bilen, for her står at sommerdæk er 175/60 13. Det er klart at jeg bliver nødtil at købe dæk i 14" for at den passer til fælgene, men:

1)
Er der nogen fordele/ulemper ved at køre med 195 frem for 175 eller omvendt?

2)
Kan jeg køre 175/60 14 til baghjulene og så køre med 195/60 foran?

Håber I kan hjælpe en ny-bilejer

Kasper
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra steelman

Kan jeg køre 175/60 14 til baghjulene og så køre med 195/60 foran?

Det ville hjælpe lidt på postgangen hvis du oplyste panelet hvilken bil du kører rundt i.
Jeg gætter på at der er tale om en almindelig bil som Hr. og Fru Jensens og sådan en skal være udstyret med dæk og fælge i samme størelse hele vejen rundt.(for reservehjulet gælder andre regler)
René
Jo breder et dæk er jo mindre kontakt har du med vejbanen.
Normalt er det de brede der kommer bag på bilen.

Men lad for guds skyld være at købe de billige dæk T hansen sælger, de er ikke altid lige runde, køb nogle kendte mærker.
Da jeg fik min Vectra var der 195/65-14" på ved navn TOYO og dem skal jeg ikke have mere, når de er kolde hopper bil de første 2-3 km til de er lidt varme, så de er heller ikke lige runde over alt.

L.Sindalsen

Mariagerfjord

 

 

Hej
Køb 2 dæk af samme størelse som dem der sidder på alu.fælgene, og som før skrevet, køb nogle gode dæk, og sæt de nye på bagenden.
Smallere dæk kan med fordel anvendes som vinterdæk, da et smallere dæk nemmere træder gennem sneen.
Mvh autoole
Citat fra ALB69

Det ville hjælpe lidt på postgangen hvis du oplyste panelet hvilken bil du kører rundt i.
Jeg gætter på at der er tale om en almindelig bil som Hr. og Fru Jensens og sådan en skal være udstyret med dæk og fælge i samme størelse hele vejen rundt.(for reservehjulet gælder andre regler)
René

Hej René,
Jeg var ikke klar over at det kunne have betydning hvilken bil jeg kører i, da mit spørgsmål handlede om dæk generelt. Men det er en Hyundai Accent 1,5GLS fra '97 smile
Citat fra Lynge Sindalsen

Jo breder et dæk er jo mindre kontakt har du med vejbanen.
Normalt er det de brede der kommer bag på bilen.

Men lad for guds skyld være at købe de billige dæk T hansen sælger, de er ikke altid lige runde, køb nogle kendte mærker.
Da jeg fik min Vectra var der 195/65-14" på ved navn TOYO og dem skal jeg ikke have mere, når de er kolde hopper bil de første 2-3 km til de er lidt varme, så de er heller ikke lige runde over alt.

Hej Lynge. Jeg forstår ikke lige helt det med breden og kontakten med vejen. Umiddelbart vil jeg da mene at jo bredere dækket er jo mere kontakt med vejen?? Nå men TOYO er streget fra listen wink

Men det lyder altså til at der skal samme dæk størrelse helevejen rundt. Okay... det eneste jeg tænkte var bare, at det ikke er "standart" iflg. instruktionsbogen at køre med 195/60 men derimod 175/60, og da jeg nogengange kan høre når jeg drejer at dækker skraber mod skærmen, tænkte jeg at man måske kunne sætte nogle smallere dæk på. Men det går måske ikke... cool
Hej
Dækkene må ikke skrabe på nogen steder, så er de for store.
Er bilen sænket, kan det være årsagen.
Hvad størelse er fælgen ???
Du kan ikke altid regne i.bogen, da alle efterhånden sætter alu.fælge på hvor de går en-to eller tre tommer op, og så et lavere dæk.
Nogle kører på så lave dæk at de er ved at kunne mærke om de kører over en prince eller en prince light.
Mvh autoole
Annonce
Citat fra steelman

Hej René,
Jeg var ikke klar over at det kunne have betydning hvilken bil cool

Sådan noget US,4WD og andet mærkeligt legetøj kan godt være udstyret med dæk/fælge i forskellige størelser,men almindelige slæder som de fleste herinde har siger loven samme type og størelse X 4.
René
Det lyder som om fælgene er uoriginale og ikke passer rigtigt til bilen.

Dækkene må ikke skrabe på nogen steder, så er de for store.

Jeg tror nærmere problemet er forkert indpresningsdybde på fælgene for at få bilen til at se "smartere" ud. Så kommer dækkene for langt ud og skraber på.

MvH,

Bent.
Hej igen,
Nej bilen er ikke sænket. Og det er kun i ydrepositionerne at jeg kan høre at dækkene nogen gange skurer på skærmen.

Men jeg snakkede med en forhandler i går, som også sagde at dækkene skal have samme størrelse på alle 4, som nogen af jer også er inde på. Så selvom de er lidt for store ift. lovkravene (må åbenbart kun afvige 5% pga. fejlvisning på speedometeret) så holder jeg mig til de 195/65 14" da jeg ellers skal ud og invistere i nye fælge...

Men tak for jeres hjælp alle sammen!

Mvh
Kasper
Dine 14" hjul har næsten 10% større rulleradius end standardhjulene, det er alt for meget, de er 20 mm bredere og 20 mm højere, det er nok til at ramme skærmen.
Det er meget svært at finde et 14" dæk der kan bruges på din bil.

Hvis du vil beregne hvilke størrelser der kan bruges er der hjælp på denne side www.woodyg.com/fairlane/finfo/tirecalculator.html
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis