Støj fra kobling/gearkasse?

Jeg har en lille Seat Ibiza fra 2001, som kun har kørt 73.000 km.

Efter den var til service for nyligt, er den begyndt at larme fra kobling/gearkassen. Det er lidt svært at høre præcis hvor det kommer fra.

Den skifter fint og præcist, men der er en skurrende lyd (leje?) som følger omdrejningerne nogenlunde, når den er i gear. Det er ikke særligt hørbart i 1. og 2. gear, men mest i 4. gear. Det er blevet lidt værre over ca. 1½ måned... Lyden følger ikke omdrejninger 100%, lyden kan næsten ikke høres i 1/2 gear, fordi det som nu roterer stopper før 1000 rpm eller noget...

Inden jeg tager den til mekaniker, vil jeg gerne have nogle bud, selvom det er svært uden at man selv kan høre det.

Hvad koster det at skifte et leje i gearkassen eller koblingen?
Hvad koster en ny kobling?

Mvh.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Holder den mund når du kobler ud. ????
Mvh autoole
Hej igen
Så kan det være lejer i bundhjulet (en sygdom hos fiat), eller manglende olie.
(en sygdom hos visse værksteder )
Så kontroller oliestand, og er den i orden, kan der kommes et additiv i kassen, som kan dæmpe støjen.
Mvh autoole
Citat fra autoole

Hej igen
Så kan det være lejer i bundhjulet (en sygdom hos fiat), eller manglende olie.
(en sygdom hos visse værksteder )
Så kontroller oliestand, og er den i orden, kan der kommes et additiv i kassen, som kan dæmpe støjen.
Mvh autoole


Hvordan kontrollerer jeg det? Og hvad er bundhjulet?
Hej
På forsiden af gearkassen ca midt på, sidder der en prop (17mm) denne skrues ud, og så skulle der gerne dryppe olie ud. Gør der ikke det, stikker du en blyant eller lignende ind og ned i hullet, og der skulle gerne være olie næsten helt op.
Bundhjulet er en del af gearkassens tandhjul.
Mvh autoole
Annonce
Citat fra autoole

Hej igenSå kan det være lejer i bundhjulet (en sygdom hos fiat), eller manglende olie.
(en sygdom hos visse værksteder )

Fiat er sagen og lider ikke af samme alvorlige sygdomme som VW.biggrin
René
Hej
Jeg giver kvajeøl.
Jeg skulle have sat nye batterier i brillerne, og læst seat istedet for fiat. Jeg undskylder.
Seat er jo næsten det samme som WV i dag, og de gearkasser er absolut ikke noget at skrive hjem om. Der er en serie kasser der bare ikke dur, og nogle er gået i seat'terne.
Der skal nok en renoveret kasse til.
Beklager fejlen
Mvh Ole
Der er nu gået 2 dage, efter jeg afleverede bilen hos www.BOS.dk.

Jeg fik en opringning, hvor de kunne fortælle at der var gået 2 lejer, samt at noget i koblingen var løst.

Pris 8.100,- (og så mener jeg at have hørt inkl. moms)

da jeg så får at vide at den er klar til afhentning, så vil de pludselig have 10.000,- (i ved... + de 25% moms)

Jeg forklarer dem at når man handler med private, så er ALLE priser inkl. moms iflg. loven. Men jeg regner ikke med at forfølge den mere end at jeg vil udtrykke min beklagelse når jeg står dernede og skal hente bilen, så må vi se hvad deres samvittighed siger...

Nuvel, det er da billigere end de 20.000,- som SEAT værkstedet skulle have for en "ny" ombytter-gearkasse.

Jeg vender tilbage med en afslutning på historien.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis