overfyldt åben ekspansionsbeholder

Som det kan ses på vedlagte tegning så har jeg en brændovne med vandtank denne vandtank bliver varmet op og går derefter ud og opvarmer brugsvand og radiatorer.
jeg selv har lavet det hele og opsat det her i weekenden.
Fylder vand på her i lørdags ( fylder rigtigt meget vand på, så meget at den åbne ekspansionsbeholder på lofter bliver overfyldt og vandet ryger derpå ud på loftet så vores stue bliver omdannet til en tropisk regnsskov.
jeg opdager at der ikke kommer vand ud af overløbsrøret,det er derfor at vandet nu løber ud på loftet.
Men hvorfor løber vandet ikke ud at overløbsrøret er mig en gåde når jeg suger i røret så kommer vandet først.
Der er ikke tale om at overskudsrøret ligger højre en eksapandisonbeholderen, men tværtimod har en hældning hele vejen ned fra loftet ( ca 3 meter)til jordplan.
Fra ekspansionsbeholder til hvor overskudsvandet kommer ud er der cirka 10 meter.
Nogen som kan hjælpe

ibber

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er det ikke fordi at udluftningen sidder i toppen af tanken? tag en tee forskruning (t-stykke) og mont. der hvor dit overløbsrør er mont. der mont. du så din udluftning og dit overløbsrør. det lyder som om du har skabt en "hævert" funktion i din installation.
På min åbne ekspansionsbeholder går der også et overløbsrør ned. Men mellem ekspansionsbeholderen og overløbsrøret sidder der et t-stykker med en lille åbning der stikker op. Det er for at undgå hævertfunktionen. Jeg kunne forestille mig at du har noget lignende. Hvis overløbsrøret er delvis stoppet eller der er for meget fart på vandet, når du fylder på eller måske en kombination, kunne jeg forestille mig at vandet vil ryge ovenud af den åbne del ved t-stykket.

mvh Hans
Skal det forstås således at der skal være en åbning ved overløbsrøret (som vedlagte tegning)
Vil dette vand så ikke løbe over og ned på loftet.

Hvad bruger man det øverste hul i ekspansionbeholderen til (se tegning)

Har i selv brændeovn med vandtank ?
I så fald hvor stor afstand er der fra brændeovnen til ekspansionsbeholder ?

Hvordan ser man /ved man hvornår vandstanden i den åbne ekspansionsbeholder er som den skal være og ikke fordamper

ibber

Uden at være den store expert på området, har jeg lige et par spørgsmål til din instalation.
Kommer det kolde vand ind i bunden af tanken i brændeovnen, har du dimitioneret rørene rigtigt, der skal forholdsvis stor diameter til hvis det varme vand skal kunne "rotere" frit i rørene uden brug af cikulations pumpe.
For umiddelbart lyder det som om at der ikke er rotation i rørene hvorved det vand du har i tanken begynder at koge og sender damp op igennem rørene og så kan det kun gå galt.
Hvis du øverst i din expantions beholder forlænger røret så det går helt op i kip skulle der være en chance for at vandet ikke kommer den vej, jeg tror ikke du behøver et Tstykke på dit overløbs rør men måske det sidder for lavt på beholderen.
Se det var bare lige et par strøtanker omkring dit hjemmegjorte anlæg. Må det lykkes for dig at få rigtig gang i det.

V.h. Håndværkeren
Nej, Min er i forbindelse med mit stokerfyr, som står i laden. Påfyldning sker i bunden af installationen og det er bare at lade det løbe stille og rolig til der løber vand ud af overløbsrøret, som ender udenfor. Når der så fyres første gang vil der løbe lidt mere ud, indtil det passer med at andlæget er fyldt når vandet er varmt. Skal radiatorer luftes ud, kan det være nødvendig at efterfylde. Ja din skitse passer fint. I t-stykket der sidder ved overløbsrøret, sidder er et kort stump rør, der peger op. Det er klemt sammen så der kun er en lille åbning til det fri. Formålet med dette, er at der kan trækkes luft ind, så hævert funktionen fra overløbsrøret undgås.

Ekspansionsbeholderen sidder en 4-5m over min keddel. Jeg kan ikke huske om det er min. 3/4" eller 1" røret skal være. Mener det er 3/4". Jeg har også et 1/2" returrør med den ventil på, som sikrer en lille smule gennemstrømning, for at undgå frostsprængninger, da ekspansionen sidder i uopvarmet rum (på loftet af laden over ryrrummet).

Rører til ekspansionen skal være stigende hele vejen fra kedel. (besked fra skorstensfejer.)

mvh Hans
Annonce
Som hans skriver, har du helt ret i din skitse.... så skal du bare blænde det øverste hul af. Og alt det andet han skriver passer egentligt også! wink
Hej ibib jeg har også en brændeovn med vandtank og har en del problemer med luft i pumpen.jeg kan se at min åbne ekspantionsbeholder vist også er monteret forkert.kan du hjælpe mig med at uddybe den overløbskonstruktion du jo nok nu har lavet.fungere dit system godt.og er der andre ting man skal tage højde for.ps jeg har en kp 79 termostat på mit anlæg.mvh Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis