fastbrændselsfyr: trykekspansion eller normal?

Hvad er forskellen på et fastbrændselsfyr som er sluttet til trykekspansion, og så en normalt tilslutning?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fastbrændselsfyr er oftest tilsluttet åben ekspansion... det betyder at der er en åben ekspansionstank mont. højere end den højeste radiator. Den er der for at kompensere for det opvarmede (udvidede) vand/tryk.

Fastbrændselsfyr der er mont. med trykekspansion er kedler der er mont. med digital styring. dvs. den selv kan regulere luftmængde osv. og tilpasse temperaturen efter et forudsat program. Du skal være opmærksom på at det ikke er alle kedler der må tilsluttes trykekspansion...

Til sidst kan du have en åben ekspansion omkring fyret, køre det igennem en veksler, og have trykekspansion i resten af huset.
Citat fra Bagger

Fastbrændselsfyr er oftest tilsluttet åben ekspansion... det betyder at der er en åben ekspansionstank mont. højere end den højeste radiator. Den er der for at kompensere for det opvarmede (udvidede) vand/tryk.

Fastbrændselsfyr der er mont. med trykekspansion er kedler der er mont. med digital styring. dvs. den selv kan regulere luftmængde osv. og tilpasse temperaturen efter et forudsat program. Du skal være opmærksom på at det ikke er alle kedler der må tilsluttes trykekspansion...

Til sidst kan du have en åben ekspansion omkring fyret, køre det igennem en veksler, og have trykekspansion i resten af huset.


Jeg har det sidste.... med veksler og det der.... virker smadder godt...
Men jeg er på udkig efter en ny kedel, og når man kigger rundt så kan man vælge normal eller med trykekspansion, hvilken skal jeg vælge i det tilfælde?? normal?
i dit tilfælde kunne du jo bare købe en kedel til åben ekspansion... det sparer dig for en masse rørarbejde...

Hvilken kedel har du kig på?
Den ville du sagtens kunne bruge i forbindelse med din varmeveksler... det ville være optimalt at tilslutte det som det er i forvejen.. åben ekspansion omkring fyret, lukket ekspansion efter veksleren.

Det fyr du kan købe hos vvs eksperten kan kun fyre med piller og kul. har du tænkt på andre former for alternativ brændsel? det vil betyde at du ikke er afhængig af en type brændsel, men kan skifte alt efter hvad der er billigst. Jeg ved godt at fyret er billigt, og det findes næppe billigere, men hvad er du villig til at ofre for en ny varmekilde?

Kig. evt. på www.liagro.dk de har en række af gode fyr der kan bruges til det meste(også fastbrændsel).
Annonce
Den jeg har kigget på ved vvs-eksperten kan da også fyre med fastbrændsel??
ja ja selvfølgelig.. det har du helt ret i... jeg tænkte på automatisk fyring (stoker delen)
Det er ikke kedlen der bestemmer om du må køre med trykekspansion - det er hvordan der fyres i den

Håndfyrer du - skal du køre med åben ekspansion

Fyrer du gennem en automatisk stoker/brænderdel kan arbejdstilsynet dispensere fra lovgivningen - der ellers siger at at alle biobrændselskedler skal køre med åben ekspansion

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra Fladder

Det er ikke kedlen der bestemmer om du må køre med trykekspansion - det er hvordan der fyres i den

Håndfyrer du - skal du køre med åben ekspansion

Fyrer du gennem en automatisk stoker/brænderdel kan arbejdstilsynet dispensere fra lovgivningen - der ellers siger at at alle biobrændselskedler skal køre med åben ekspansion


Det er også det jeg mener... en kedel der skal håndfyres med fastbrændsel, må ikke køre med lukket ekspansion, med mindre den er forsynet med en godkendt styreenhed som kan regulere luft og temperatur osv.

Det mener jeg det fremgår af ovenstående svar. Det var først da vi havde gennemgået det emne at det kome frem at det faktisk var en muldvarp han havde kig på. Dog ønsker han at fyre med brænde også, hvilket gør hans nuværende opsætning den mest attraktive.
Ikke helt.....

En kedel der håndfyres skal have åben ekspansion - ligegyldigt hvilken styring den er monteret med

En "godkendt" styring findes ikke - det er stokeren sammen med styringen der skal have en dispensation fra AT

Med venlig hilsen

Fladder
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis