Justering af "moderne" hængsel på inderdør?

Kan man det?

Mine inderdøre sidder forskudt stramt over på hængselsiden, hvorimod der er i den anden side er 5-7 mm luft. Så meget at rigelen (hedder den mon det?) kun lige kan få ved med det "yderste af neglene". En af mine døre går op i trækvinden, og så duer det jo ikke mere.

Det er den type hængsel, hvor døren blot skubbes i indgreb på et stykke fladjern.

Findes der en hængselbukker, der duer til justering? Eller er de bare ikke beregnet til justering? Jeg kan ikke finde noget om emnet.

Med venlig hilsen

Lars

Lars K
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars.
Der findes da et hængseljern, men om det lige går til de moderne "BLIK" hængsler ved jeg ikke. Men du kan løsne hængslet lidt og lægge et stykke plastic dunk under eller to stykker så du når op på en to tre mm.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværker

Jo – det er en mulighed at klodse underlaget for hængslerne op. Der er garanti for at jeg når mit resultat, nemlig en mere centreret dør – men det er vel lidt fusket? Hængslerne vil komme til at svæve lidt ud i rammen uden for udfæsningen. Måske det på sigt kan give problemer? Nå, jeg vil overveje det.

Hej Thomas

Karmtræet er i lod og vatter. Problemet er, at hængslerne lukker helt ”fladt” i og dermed er der så at sige 0 mm luft mellem dør og karm, når døren er lukket. I den anden side (ved låsen) er der til gengæld rigeligt med luft.

Jeg har kigget nærmere på det blik-hængsel, og set i profil ovenfra, er det formet lidt som et ? Jeg tror at det kan rettes lidt ud i en skruestik, så jeg kan få de 3 mm, jeg kunne tænke mig (svarende til at skubbe toppen af spørgsmålstegnet lidt til venstre).

Min tvivl går på, om det faktisk er meningen. Gammeldags hængsler kan jo godt vrides lidt med en hængselbukker. Eller om der findes nogle andre hængsler, der kan justeres eller som tager højde for mit problem.

Tak for svarene.

Med venlig hilsen

Lars

Lars K
Mine hængsler lukker ikke helt fladt sammen.

Der findes flere fabrikater af hængsler, sidste jeg havde næsten samme problem(vertikal jurstering) kørte jeg ned i silvan og købte nye hængsler, dette løste problemet, måske det kunne være en nem løsning for dig?

Mener jeg gav 50-70 kr. for et komplet sæt til en dør

Mvh

Klaus
God ide Klaus.

Jeg vil se, om jeg kan finde nogle andre hængsler, der ikke lukker så tæt sammen som dem, jeg har nu. De er 24 år gamle, så de har da også gjort et godt stykke arbejde under alle omstændigheder.

Mvh
Lars

Lars K
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis