Støjafskærmning

Hej herinde

Jeg har været ude at se på et hus idag. Det kunne godt blive lidt et drømmehus (ihvert fald et af dem fra mine drømmewink), men det ligger ud til en rimelig befærdet vej.

Hvad er der af muligheder for at lave støjafskærming iforhold til det?
En jordvold er der ikke plads til. Der er efterhånden en del, som har nogle "mure" af rionet og natursten. Tager de nævneværdigt støj?
Nogle andre forslag eller er det bare et spørgsmål om man kan leve med støjen eller ej?

Mvh

Kasper
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kasper.
Nu er det jo et spørgsmål om hvor tung trafik der kører på vejen. Men en god støjskærm kan også laves af træ. Det skal laves som et dobbelt plankeværk med bræder på begge sider, men bræderne skal ikke være tæt samlet.
Eks. et brædt på 10 cm 6 cm mellem rum til det næste o.s.v. det samme på bagsiden men hvor bræderne så dækker over åbningerne på forsiden. Så vil du få hvad der stort set er i en lydpotte, blot trukket fladt og det er meget efektivt. Lyden bliver kvalt af egne vibrationer imellem brædderne.
Som et lille koriosum kan jeg fortælle at jeg i mange år boede lige ved siden af jernbanen hvor der også var en krydsende vej med bomme og klokker. Men ofte var vi i tvivl om der overhovedet havde været et tog igennem (Kørte hver time) Det var faktisk kun Gods togene vi hørte/lagde mærke til, da de fik hele huset til at ryste to gange dagligt.

V.h. Håndværkeren
ikke for at være en lyse slukker - men jeg har boet ved en trafikeret vej - det kunne jeg kun holde ud i 2½ år så solgte jeg det hus.... jeg lærte ALDRIG at leve med trafik støjen.... jeg lavede også en støj afskærmning af træ, men den tog altså ikke særligt meget.... anyway det jeg enligt ville sig det er at du skal finde ud af hvor tung trafik der er på vejen og hvor hurtigt de køre selvfølgelig.. bilerne kan man måske leve med men er der mange busser og lastbiler så har du altså balladen.... især busser lamer sygt meget....

og husk at tjekke trafikken på andre tidspunkter end søndag formiddag ikke smile - jeg tror det var der jeg selv fejlede desværre...
Hej,

for et par år siden var der her på lav-det-selv en tilsvarende debat om, hvordan man få en effektiv støjafskærmning. Som ingeniør med et par kilometer støjskærm i bagagen tillader jeg mig at komme med at par betragtninger.

Effektiviteten af en støjafskærmning afhænger af
1) støjskærmen skal være tæt - glem alt om brædder med mellemrum
2) støjskærmen skal være ubrudt - dvs ved indgange og indkørsler skal der være to lag afskærmning. Afskærmningen er ikke bedre end de svageste punkt
3) planter og træer har ikke nogen nævneværdig støjdæmpning.
4) støjskærmen skal være højest mulig og helst tæt på støjgiveren eller støjmodtageren. Skærmens effekt er proportional med den omvej, som lydbølgerne skal løbe for at komme fra støjgiver til -modtager.
5) støjskærmen skal have en fladevægt på over 10 kg/m^2 for ikke at lydbølgerne sætter den i svingninger.
5) der findes flere normer og anvisninger på området. De kræver dog at man kan regne med dB'er

Som du kan se, er det i praksis ret svært at lave en støjskærm, der er effektiv for et helt hus. Den skal være ret stor.

mvh Janus
Hej.

Jeg bor selv ud til en rimelig trafikkeret vej. Vi købte huset i 2000, og overtog 1/1 2001. Vi var meget obs på at det lå ud til en stor vej, og var ude og se på huset både morgen, middag, aften osv. Men anyway. Vi kom frem til, at den smule trafikstøj kunne vi sagtens leve med, huset var jo alt vi drømte om.

Godt så.

Nogle år senere ændrer trafikken sig markant, idet der kommer markant flere lastbiler igennem, og som skrevet tidligere i tråden. Lastbiler og busser - de larmer bare sindsygt. Der brøler selvfølgelig også en MC igennem af og til som larmer, men det er intet sammenlignet med Lastbiler.

Og lastbilerne kører bare hele døgnet nu. Så vi overvejer seriøst at flytte, for det er bare irriterende.

Men min pointe er. Tænk jer godt om. Undersøg evt. lokalplaner m.v. for at "sikre" at der ikke er planlagt et eller andet (transportcenter eller lign.). Det er så ærgerligt at stå i en situation som os. Huset er snart gennemgået og i tip tog, og jeg orker næsten ikke at flytte og starte forfra. Men støjen - den genere. Har også overvejet at få lavet et støjhegn, men såvidt jeg kan regne mig frem til, er det også rimelig kostbart, og hvis ikke naboer gør det samme, så kommer larmen jo bare ind fra deres side.
Hvis du tænker på en rimelig effektiv støjdæmpning er der noget her.

http://www.kajovemadsen.dk/pages/stoejskaerme.asp

Jeg kender den ikke, men eftersom den anvendes på meget trafikerede veje er jeg sikker på der er fundet en balance mellem pris og støjnedsættelse.

MVH Njord
Annonce
Jeg forstår ikke at du kategorisk afviser min model støjafskærmning Lyngbye, den kan ikke fjerne støjen helt men den tager spids belastningen af støjen. Problemet som jeg ser det er vel også at manden gerne vil kunne se ud af sine vinduer.
Jeg bøjer mig for din fagkundskab, men at du bare som en anden prinsesse i Klods Hans siger, duer ikke, væk ! Er måske lige at stramme den en anelse.
Tak for de forskellige input, det gav mig en god ide om hvad det er, der skal tilsmile

Kasper
Jeg har også boet i en lille landsby ud til en lille gade, lige over for gadekæret.

Ren idyl, men hvad vi ikke var klar over at der kørte lastbiler, bl.a. fra en grusgrav, fra kl. 5 om morgenen til 5-6 stykker om aftenen. Disse lastbiler måtte i grunden ikke køre denne vej, men de kunne korte ca 1 km af deres rute ved denne genvej, og det betyder langt mere end hensynet til beboerne.

Gaden var slet ikke funderet til denne tunge trafik og lige ud for vores hus dannedes nogle huller, som kun blev lappet meget nødtørftigt.
Kl. 05 var der ikke mere søvn, idet huset gennemrystedes hvert andet/tredie minut af en tung lastbil eller forbistret bus. Lyden kunne endda være, men rystelserne var ikke til at ignorere.

Vi boede der i ca 3 år, før vi gav op.
Vi skal aldrig, aldrig, aldrig mere bo op af en gennemgående vej eller gade.

Jeg føler virkelig med de stakler, der får vejbump af forskelligt tilsnit lide ud for deres boliger.

Bor nu 300 m fra alfarvej, på Lars Tyndskids Mark. :-)

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis