Punktfundament 90 cm beton, eller stabilgrus i nederst 50%

Hejsa,

Jeg er ved at lave en terasse med et punktfundament bestående af nogle 110 mm kloakrør, hvori der skal fyldes beton i for så at afslutte med at indstøbe en stolpebærer.

Jeg er blevet anbefalet at fylde de nederste 50% (dvs. ca. 45 cm) op med stabilt grus, stampe dette sammen og så afslutte med beton i de sidste 50 % (tjae - også ca. 45 cm).

Er det OK, eller skal der beton i hele vejen?…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Underkant beton skal være under frostfri dybde - da vandet ellers vil løbe under - fryse - og løfte klodsen op, også selv om du har bygget en carport ovenpåsmile

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra Fladder

Underkant beton skal være under frostfri dybde - da vandet ellers vil løbe under - fryse - og løfte klodsen op, også selv om du har bygget en carport ovenpåsmile
Det lyder fornuftigt - vand kan jo kravle rundt af de mest mærkelige veje!

Så bliver det beton hele vejen - 10 stk rør á 110 mm diameter er jo lige under 100 liter - og jeg har lige klunset mig til en tvangsblander (skulle bare ha' en ny kondensator) der kan rumme 140 liter

Mon ikke det nemmeste så er at hente en omgang støbemix 0-16(?), samt et par cementsække og så ellers mikse.

- Er det tilstrækkeligt at bruge en pind til at presse luften ud af betonen i denne lille dimension, eller skal man virkelig have fat i en vibrator?

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Jeg har ved flere lejligheder støbt stolpebærere ned i beton, uden at maskinvibrere omkring dem, men brugt en pind og bagsiden af skovlen.

Min carport på 100m2 overlevede dec. 1999 med 43 m/sec ude på Lars Tyndskids Mark.

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra TvE

- Er det tilstrækkeligt at bruge en pind til at presse luften ud af betonen i denne lille dimension, eller skal man virkelig have fat i en vibrator?


Du kan også sætte en 12 mm bræddebolt i slagboremaskinen (ikke borehammer) og bruge den på ydersiden af rørerne som vibrator.

Mvh. Birger

P.S. Hvis du bor i nærheden af postnummer 2990 har jeg en rigtig betonvibrator du kan låne gratis.

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Du kan også stikke en jernstang ned i og en rystepudser på ende. Jeg brugte denne løsning, da der skulle armeringsjern i hjørnerne på min isokern skorsten.

mvh Hans
Citat fra olfert-olfert

Du kan også sætte en 12 mm bræddebolt i slagboremaskinen (ikke borehammer) og bruge den på ydersiden af rørerne som vibrator.

Mvh. Birger

P.S. Hvis du bor i nærheden af postnummer 2990 har jeg en rigtig betonvibrator du kan låne gratis.
Tak for tilbuddet, men der er lidt for langt fra 2500 Valby ;-)

Slagbormaskine + bræddebolt lyder tiltalende…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis