Reparer ødelagt dampspær?

Hejsa.

Mit hus har gipspladelofter. Over det ligger der en dampspær (noget metalfolie-papir) og derefter bare rockwool op til luftrummet.

Den foregående ejer har selv installeret halogenspots som lys i badeværelset, og har derfor revet dampspærren op fem steder over badeværelset for at føre ledninger. Jep, jeg mener "revet", ikke noget med pæne snit.

Er det muligt (gerne simpelt) at lappe sådan en dampspær? Kunne man nøjes med gaffa-tape, eller skal der en rigtig lap til?

Hvor stort et problem er det at have sådan nogle grimme flænger (der hvor det er forsøgt foldet tilbage) eller huller (hvor det bare er krøllet sammen) i sin dampspær, specielt over et badeværelse? Der er ventilationshuller i gavlene i luftrummet.

Hyg!
/L
Hejsa. Mit hus har gipspladelofter. Over det... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Orla
Hvorfor går det ikke med Sanitetssilikon og en dampspærre, det binder da godt nok.
Og
Han vil jo lægge et nyt stykke oven på det stykke, som er revet i stykker, så bliver han jo nødt til at klæbe på bagsiden af alufolien, og det er jo en slags
papir-pap bagside, og jeg tror ikke alutape-Folieklæber ville holde godt nok på det, eller-?

Med venlig hilsen

Søren
Hej

Ja så fik jeg lavet en test:

Så Orla, prøv selv at lave denne test, hvis du ikke tror på mig.

Alufolie med papir-papbagside :
Pap bagsiden af alufolien op, derpå lagt alufolien på igen med alusiden ned, så papbagsiden og alusiden ligger imod hinanden.

Klæbet sammen med Sanitets-silikone fra Lip.
Dette holder bare total godt......såhsmile

Disse 2 lag på samme måde klæbet sammen med alutape, beregnet til alukraftfolien.
Dette er lettere at trække fra hinanden, men holder også godt, selv på papir-pap siden.smile

Med venlig hilsen

Søren
Hej Søren

Jeg er ikke i tvivl om, at dit forsøg er lykkedes med et godt resultat,men du glemte at læse mit indlæg, da jeg skriver at det er pvc o.l. som silicone ikke har det så godt med, og jeg havde i tankerne, at man anvender en folie til at reparere med.

Da det også har noget med langtidsholdbarheden at gøre, kan man lige så godt bruge det der er beregnet til opgaven, i stedet for at lave sine egne opfindelser, da man i princippet skal garantere en 50 års levetid, på både dampspærren og samlingerne.
Iflg mine tykke briller, skriver forfatteren og og jeg om alufolie, men det kan da være jeg har set fejl..undskyld hvis det er tilfældet.
Jeg var heller ikke klarover at Lips sanitets Silikone ikke ikke holder ret længe, jeg gad nu nok vide, hvornår jeg skal pille silikone fugerne i mit badeværelse ud, jeg tænker speciel på de lodrette
hjørne i badeværelset. Jeg troede jeg havde valgt en af de bedste kvaliteter på det område.

Med venlig hilsen

Søren
Hej

Elastiske fuger kan risikere at skulle udskiftes med længere eller kortere mellemrum og bør kontrolleres jævnligt, især i vådrum.

Problemet er dog nok størst med antimugbehandlingen, som normalt mister sin virkning efter 1 - 2 år.

Jeg har forøvrigt set, at det er alukraft der er monteret/tale om, men jeg har taget for givet, at der ville blive anvendt en pvcfoliedampspærre (eller lignende) til reparationen med en garanteret levetid på 50 år. Disse dampspærrer består i dag normalt af et materiale hvor der kræves specielle folieklæbere for at garantere holdbarheden.

Der er absolut intet i vejen med produktet alukraft, men de er sarte at arbejde med, og anvendes i dag fortrinsvist til saunaer, reparationer o.l.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis