Fylde olie på en bil hvordan?

Hej

Jeg har idag været til forsyn med min bil, og da jeg kørte derfra begyndte min bil at tikke omme fra motorrummet, jeg gik ud fra det gik over igen, men nu har jeg lige kørt en tur igen og det bliver ved.

Det har aldrig været der før.

Jeg aner ikke hvorfor den lyd er kommet lige pludselig, men har fået at vide, at jeg skal prøve at fylde olie på.

Mekanikeren sagde, at der manglet en liter olie for, at den kunne gå igennem syn, men at jeg sagten kunne køre med den, hvis ikke jeg skulle til syn.

Kan jeg godt bare selv fylde lidt olie på uden, at der decideret bliver lavet et olieskift? altså jeg mener bare fylde på uden, at det løber igennem?? og i så fald hvordan gør man så???
Hej Jeg har idag været til forsyn med min bil... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der manglet en liter olie som mekanikeren sagde, og det tog det værste af tikke lyden, men en anden mekaniker som tjekket op på det sagde, at tikkelyden kom fra ventilerne, hvilket var meget alm. på mazda, men bilen er solgt nu, men fik det ordnet og tjekket inden, at det ikke betød noget....
Jeg købte min Peugeot 309 i 2004, og ikke så længe efter skulle jeg fylde olie på den for første gang (i min tid som ejer af den).
Jeg åbnede motorhjelmen og kiggede - og kiggede, ledte, kiggede, kløede mig lidt oveni, og undrede mig - intet oliedæksel at se nogen steder confused.

Jeg spurgte mig for hist og her på diverse internetfora, og et eller andet sted svarede nogen, at det nok var samme system som på hans Citroën BX - den havde heller ikke rigtig et oliedæksel; der er et lodret sort plastikrør med 3-4 slanger, og dét rør kan skilles ad nær toppen.
Når man har kæmpet med at få det skilt ad (det krævede alle mine kræfter, og jeg er ellers ikke svagelig), bør man fjerne den ene af de to tætningsringe på "proppen"; det vil gøre det væsentligt nemmere at skille ad næste gang der skal olie på.
Inden man hælder olie på, bør man tage oliepinden ud, for ellers kan luften ikke komme ud - så fylder man bare røret op med 0,1 liter olie af gangen, og så kommer der en luftbobbel *BLOP*. Dårlig idé, det kan evt. sprøjte på tøjet.

Morale: Det er ikke alle biler, som det er nemt at fylde olie på.
Hej.
Hvis du tager den runde (grydesvamp) der ligger i bunden af røret op, løber olien meget nemmere.
Mvh autoole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis