Fylde olie på en bil hvordan?

Hej

Jeg har idag været til forsyn med min bil, og da jeg kørte derfra begyndte min bil at tikke omme fra motorrummet, jeg gik ud fra det gik over igen, men nu har jeg lige kørt en tur igen og det bliver ved.

Det har aldrig været der før.

Jeg aner ikke hvorfor den lyd er kommet lige pludselig, men har fået at vide, at jeg skal prøve at fylde olie på.

Mekanikeren sagde, at der manglet en liter olie for, at den kunne gå igennem syn, men at jeg sagten kunne køre med den, hvis ikke jeg skulle til syn.

Kan jeg godt bare selv fylde lidt olie på uden, at der decideret bliver lavet et olieskift? altså jeg mener bare fylde på uden, at det løber igennem?? og i så fald hvordan gør man så???
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Godaften!

Tjaa... der er som regel et tegn af en oliekande ellers står der OIL på dækslet. Som regel er det lidt fedtet...
Og nu kører jeg gamle biler, så jeg hælder gerne billig olie på. Min Golf fra ´86 bruger stort set ikke olie, Men det sker da at den skal have en sjat!

Den gode BS fortalte engang Signe Svendsen, at der er ca en liter fra min til maks på oliepinden. Ved ikke om det passer.

Har du evt en instruktionsbog? Der skulle gerne være en tegning der viser hvor olien skal påfyldes.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Husk et brug en tyk olie hvis det er en lidt ældre bil... med ældre mener jeg 7-8 år+.. Og du behøver ikke være nervøs for at putte for meget på så længe du holder det under 0,5 liter...


Og du kan sagtens fylde på uden at det bliver et decideret olieskift..

Ps.. Det er ret væsentligt at du får proppet noget olie i bilen da motoren i værste fald kan brænde sammen!!!!!

Hav en god aften..wink

Mvh Mærsk

Så fik jeg skiftet olie, der var sådan en oversigt over hvilken olie jeg skulle vælge alt efter hvor gammel bilen var, så den gik jeg ud fra..............

Tikke lyden er også forsvundet en del, men der er alligevel lidt lige når jeg tænder/starter bilen, det går så næsten væk når jeg kører, men synes måske alligevel lyder fra motoren er lidt anderledes end normalt, selvom det ikke er meget efter der kom olie på. Mon der er noget galt og hvad??
Tikke lyden er sandsynligvis dine ventiler der trænger til at blive justeret, det er ikke noget du selv kan gøre, der skal en fagmand til sådan et job. Når ventilerne eller faktisk er det ventilarmene der ikke står korekt, ja så sker der det at din motor ikke får den optimale benzin blandning og kan heller ikke komme ordentligt af med de forbrændte gasser. Den bliver meget uøkonomisk at køre med på den måde.

V.h. Håndværkeren
Håndværkeren: Ok, det skal siges, at det er blevet noget bedre efter, at jeg har fyldt olie på, tikke lyden er næsten væk, der har været lidt, da jeg startet bilen første gang idag, men her da jeg kørte for en halv times siden, kunne jeg stort set ikke høre noget anderledes mere...........

Er det noget der er dyrt, hvis ventilerne skal justeres? Sker der egetnlig noget ved at køre med den svage eller næsten forsvundne tikke lyd???
Annonce
Hej
Hvilken mekaniker kan sige at der skal olie på for at køre til syn, han skulle have frataget sit svendebrev, syn har intet med oliestanden at gøre.
Dernæst må jeg for hvilken gang bede om bilmærke, model, årgang, og motorstørrelse, ellers er der ikke store chancer for at hjælpe.
Er det ventiltikken kan det være en justering, typisk fra en halv til en hel time i arb.løn, på de modeller der kan justeres.
Mange biler i dag kommer med hydr.ventilløftere, og der er ingen just.muligheder.
Så kom venligst med lidt flere oplysninger,så skal vi hjælpe så godt vi kan
Mvh. autoole
Citat fra autoole

Hej
Hvilken mekaniker kan sige at der skal olie på for at køre til syn, han skulle have frataget sit svendebrev, syn har intet med oliestanden at gøre.
Dernæst må jeg for hvilken gang bede om bilmærke, model, årgang, og motorstørrelse, ellers er der ikke store chancer for at hjælpe.
Er det ventiltikken kan det være en justering, typisk fra en halv til en hel time i arb.løn, på de modeller der kan justeres.
Mange biler i dag kommer med hydr.ventilløftere, og der er ingen just.muligheder.
Så kom venligst med lidt flere oplysninger,så skal vi hjælpe så godt vi kan
Mvh. autoole


Det er en Mazda 626 1,8i årg. 96
Hej igen
Den bil kører med hyd.ventilløftere, så der er ingen just.muligheder.
Har den kørt med for dårlig olie, i for lang tid. kan der afsætte sig koks i løfterne. Disse kommer derved til at virke træge, og udligner derfor ikke ventilspillerummet.
En ren god olie er derfor ingen dårlig ide, og er du heldig går problemet i orden af sig selv. En meget svag tikken gør ikke skade over en kortere periode.
Der kan fåes et additiv der skulle kunne rense ud i netop løfterne, men har dog ikke prøvet det selv, og kan derfor ikke udtale mig om det.
Mvh autoole
Citat fra autoole

Hej
Hvilken mekaniker kan sige at der skal olie på for at køre til syn, han skulle have frataget sit svendebrev, syn har intet med oliestanden at gøre.
Dernæst må jeg for hvilken gang bede om bilmærke, model, årgang, og motorstørrelse, ellers er der ikke store chancer for at hjælpe.
Er det ventiltikken kan det være en justering, typisk fra en halv til en hel time i arb.løn, på de modeller der kan justeres.
Mange biler i dag kommer med hydr.ventilløftere, og der er ingen just.muligheder.
Så kom venligst med lidt flere oplysninger,så skal vi hjælpe så godt vi kan
Mvh. autoole



Jeg sad lige og tænkte på det samme.. jeg har da sjældent hørt noget så åndsvagt før.

CK du skriver at det kommer når du starter, har du lagt mærke til om olielampen er lang tid om at gå ud? dvs. den ikke laver olietryk i et stykke tid efter du har startet....
Nyere biler med katalysater må man IKKE hælde for meget olie på da dette kan brænde katalysaten af og den er ikke altid billig smile Godt råd . Tjek oliepinden engang imellem og/eller få lavet regelmæssigt service.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis