Indbyg opvaskm. i køkkenskab

Jeg skal have indbygget en opvaskemaskine i et eksisterende køkkenskab fra ca 1980, enheder kan nok ikke købes længere. Skabene består pt af en 60cm skabsenhed med vask i midten, med to ca 40 cm skabenheder på hver siden, sat på sokkel. For ikke at skulle omføre for meget vandrør og afløb skal maskinen derfor stå yderst, den kan lige være der hvis man flytter vasken lidt.

Hvordan laver man bedst plads til maskinen?

Jeg går ud fra at jeg skal afmontere de tre skabsenheder og placere 60cm enheden i modsatte ende af maskinen. Så står jeg tilbage med to 40cm enheder hvor hvori maskinen skal stå.

Hvordan ville i gribe det an? Skærer man bare igennem sokkel og skabe osv?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm...

To skabe på 40 cm og et vaskeskab på 60. Det giver 140cm.
Hvis du er lidt fingersnild kan du lave et vaskeskab, opvaskemaskine og en tillæmpet 20cm skab...

Ryk bordpladen løs og skil skabene ad. De sidder formentlig med nogle hvide samleskruer i siden.

Sav soklen over, der hvor opvaskemaskinen skal stå og husk at flytte evt. tværsamlere i soklen, så den forbliver stabil.
Indsæt opvaskemaskine og 60 cm skab. Nu skulle der så være 20 cm tilbage +/- det løse... Her kan du tage en af de 40 cm skabe og flå i stykker. Skær bagplade, top og bund ned så den passer til den aktuelle størrelse på det resterende plads på soklen.
Lågen kan du også modificere ved at skære den til og male/ købe noget kantbånd.

Det var mit hurtige bud. Måske kunne du lægge en tegning med nogle mål... eller et før og efter billede... Så kan vi se hvordan det gikwink

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hvis du har bare en smule plads at give af i siderne, kan du nøjes med at nedlægge det ene 40 cm og så installere en smal (45 cm) opvaskemaskine. Sådan én rummer overraskende meget, vi havde én i den tidligere lejlighed og det gik fint for en familie på 4 selvom jeg propper stort set alt i opvaskeren (gryder, pander osv.).

MVH Jacob
jeg tror du bliver nødt til at skifte hele soklen, da soklen er meget udsat sted for det andet kan det slet ikke betale sig at genbruge det i forhold til alt det arbejde man skal lægge i for at spar måske højest 200 kr.

det er meget sandsynligt at skabene sruet sammen, det skal sefølig unskrues, så som formand siger skiller dig ad med den enhed på 60 cm brede og sætter du de øverig 2 enheder hvor det er mest hensigtsmæssigt.

af hensyn til en smal maskine , det er rigtig at der kan være meget (næsten lige så meget som alm.) men det er noget dyrere end alm. og det er ligeledes reserve dele hvis det skulle gå hen og gå i stykker.

en tegning eller et par billeder vil være megen stor hjælp til at forholde sig til det please.
go fornøjelse

p /p
Tak for de fine svar!

Til Næstformanden: Opvaskemaskinen skal stå for enden, men ikke ind mod en væg - skal der ikke være en plade/side for enden? Noget til at støtte bordpladen med. Kan man bruge siden af det ene skab måske?

Mht til 45 cm maskine, så er det overvejet. Vi havde også sådan en i den lejlighed vi lige er flyttet fra, men jeg syntes den bliver fyldt for hurtigt. 60 cm er et krav.

Jeg vil lige prøve at finde et par billeder.
Så har jeg lavet et før og efter billede i Ikeas køkken program, snedigt ikke!? Nuværende elementer er som sagt 40 - 60 - 40, så 140 cm er alt hvad det nye må fylde. På efter-billedet har jeg placeret opvaskemaskine som den skal stå, rykket elementet med vasken og lavet et nyt meget smalt skab på 20 cm for enden som ville være ideelt for at ydnytte pladsen.

Nogen nye indspark? Jeg er meget interesseret i at høre hvordan man smartest laver sidebesklædningen til opvaskemaskinen?

Mvh,
Klaus
Annonce
Hvad med at bruge de to 40 cm skabe, mon ikke det er nemmere at udnytte end et 20 cm skab inde ved væggen? Du kan jo bare lave plads til vasken ved at tilpasse skabssiderne med en stiksav så den stikker en smule ind i det ene skab.

MVH Jacob
det er rigtig godt du sender nogle billeder op. mht soklen , når det er nærmest et bredt ellement synes jeg du rolig kan sløjfe det. 4 ben fra IKEA er meget simpel og god løsning.

Opvasmaskiner er som regel højere end køkkenelementer, derfor skal de står direkte på gulvet. det er også meget nemmere at trække den ud end at løfte det ned hvis uheldet er inde.

Af hensyn til det sidste 20 cm , ville jeg købe sådan en udtræk skuffe, hvis der findes så smal en. Ellers en element med 80 cm brede med 2 låger på 40 cm som hænger sammen med en midterhængsel.
go fornøjelse

p /p
Så fik jeg revet bordpladen af og taget skabene af. Min opvaskemaskine kommer i morgen, men jeg er stadig i tvivl mht gavl-væggen for enden af maskinen. Jeg bliver nødt til at bruge gavlen fra det oprindelige endeskab - her sidder nemlig bøgetræsfiner på. Det skal jo helst ligne lågerne. Jeg har tænkt mig at bruge endestykket fra soklen og sætte gavlen fra endeskabet ovenpå, sådan som det sad før. Men hvordan får jeg de to plader til at sidde fast (er jo ikke del at et skabselement længere) og samtidig give støtte til bordpladen? Eller skal opvaskemaskinen fungere som understøtning for bordpladen?
Er det de eneste skabe i køkkenet, eller står der også nogen på den anden side?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Der er også skabe på den anden side!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også