Blanding af mørtel til fuger

Hej med jer

Jeg kunne godt tænke mig at kradse lidt fuger ud på min murstensfacade og så reppe dem lidt igen.
Og så ville jeg lige høre jer, hvad skal man bruge og hvordan skal skidtet blandes.
Og hvilke forhold.

Har hørt at man skal bruge litermål til at måle op med, da det giver en ensartet fugemørtel.

Søren

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Sand
Fik selv det råd fra en bekendt (som er murer) at bruge alm mørtel uden cement til furerne i huset. Skorstenen skulle derimod have lidt cement med i købet 1:10 da den er lidt udsat. Jeg brugte bare alm fugtig mørtel som jeg fik af kammeraten fra en stor bigbag på palle - kan desværre ikke huske om det var strandmørtel el hvad det nu var. Men det må byggemarkedet vide.

vh, Silas
du kan faktisk købe færdig blandet fugemasse som har forskellige farver alt efter hvilken farve tidligere fuger er. Fordelen er at man ikke behøver at tænke på vand, sand, mørtel og cement forhold.
den anden fordel er at man er rimelig sikker på at det bliver ens farve over det hele.

Jeg synes i øvrigt ikke det var særlig dyrt, jeg gav tror jeg nok kr. 79, for 5 kg. Det skal blandes med vand til den få en limeagtig konsistens.

jeg torr faktisk der står på pakken hvor meget vand du skal tilføre. Det rækker også ufattelig meget.

go fornøjelse

p /p
JEP - du skal afmåle mørtelen præcist, ellers får du en blakket overflade!

Blandingsforholdet er nærmest religion - nogle sværger til ren kalkmørtel, andre til kalk-cement (benævnt KC eller KCM) i blandingsforhold fra 1-6 til 1-13.....
Udover styrke og flexibilitet i mørtelen, har det også betydning for fugens farve.
Hvis dit hus stadig arbejder, kan en for stærk mørtel resultere i, at stenene revner.

Jeg har fuget en del med en KC-mørtel i blandingsforhold 1-10 (rumfang). Bruger bakkemørtel fra maxit i 15 liters poser og mester-cement.
Det giver en relativ stærk fuge, hvilket jeg foretrækker, da mit gamle hus ikke arbejder mere - og det samtidig er relativt udsat for vestenvind herude...;-)

Da jeg bruger lidt meget tid på projektet, har jeg valgt ikke at få en hel kasse mørtel leveret fra et mørtelværk.

Prøv at søge her i foraet på "omfugning", så får du en masse hjælpsomme kommentarer!

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis